arrow_drop_up arrow_drop_down
26 november 2019 

Omzetten persoonlijk LinkedIn profiel naar bedrijfspagina

Om je maar gelijk uit de droom te helpen: dat is helaas niet mogelijk. Als je een bedrijfspagina of company page wilt, dan zal je er een aan moeten maken en daar vervolgens aan de slag gaan met het plaatsen van berichten en opbouwen van je volgers. Maar als je een tijdje een persoonlijk profiel hebt gebruikt voor je bedrijf, dan wil je natuurlijk de connecties van dat profiel niet kwijt!

Ik geef je graag advies over hoe je dat aanpakt. Maar laten we eerst kijken hoe je een bedrijfspagina aanmaakt voor je bedrijf of organisatie, want dat is de eerste stap.

Aanmaken bedrijfspagina

Dit kan je doen vanuit het persoonlijk profiel dat je nu gebruikt voor jouw bedrijf of organisatie. Natuurlijk kan je ook vanuit je eigen persoonlijk profiel een bedrijfspagina aanmaken.

  • Kies voor ‘Werk’ in het hoofdmenu;
  • In het menuutje dat zich ontvouwt staat als laatste de optie ‘bedrijfspagina aanmaken’. Kies voor deze optie;
  • Doorloop de stappen die LinkedIn aangeeft en hop, je bedrijfspagina is een feit.

TIP: vul alle mogelijke velden zo compleet en volledig mogelijk in! Deze bedrijfspagina is het visitekaartje van jouw bedrijf op LinkedIn. Vergeet bijvoorbeeld de omslagfoto niet en een pakkende, duidelijke kopregel die weergeeft waar jouw bedrijf of organisatie voor staat.

 

Let op de beheerdersrol!

Zoals gezegd kan je de company page natuurlijk aanmaken vanuit het persoonlijke profiel van je bedrijf, maar zorg er dan wel voor dat je ook gelijk andere beheerders toevoegt aan de nieuwe bedrijfspagina, zoals jezelf of een collega. Op termijn zal je het persoonlijke profiel voor je bedrijf willen afsluiten, maar je wilt natuurlijk wel toegang houden tot je bedrijfspagina.

Zo doe je dat:

  • Ga naar je bedrijfspagina (kies voor de optie ‘weergeven als lid’)
  • Kies ‘Tool voor beheerders’
  • Kies voor ‘pagina beheerders’
  • Voeg vervolgens beheerders toe aan je bedrijfspagina
  • Degene die is toegevoegd als beheerder, krijgt daarvan een melding via LinkedIn.

Bedrijfspagina is aangemaakt – en nu?

Zo, je bedrijfspagina is een feit – proficiat! Nu is het natuurlijk zaak de connecties die je hebt op het persoonlijke profiel van je bedrijf, naar de nieuwe company page te krijgen. Helaas kan je die niet met behulp van een of andere functie omzetten, dus daar komt handmatig werk aan te pas.

Er zijn twee manieren waarop je dit aan kunt pakken.

  1. Stuur alle connecties van het persoonlijke profiel individueel een bericht

Zo’n bericht kan er zo uitzien:

Hallo (naam) Ik wil je graag laten weten dat we sinds kort een officiële (bedrijfsnaam) company page hebben op LinkedIn. We zouden het erg leuk vinden als je deze wilt volgen: (link invoegen naar je bedrijfspagina)

Dit persoonlijke profiel zal op korte termijn worden afgesloten; reden is dat we als bedrijf natuurlijk gebruik willen en moeten maken van een bedrijfspagina op LinkedIn. 

Op de bedrijfspagina houden we je op de hoogte van (…zelf in te vullen, afhankelijk hoe jullie deze gaan gebruiken, bijv. nieuws en ontwikkelingen en over hoe het is om te werken bij jouw bedrijf).  Graag zien we je terug op onze bedrijfspagina!

Als je nog vragen hebt, laat het ons weten. Met vriendelijke groet, (naam) (bedrijfsnaam)

Hou het praktisch: kopieer de tekst en wijzig alleen de naam. Heb je veel connecties? Ik zou ze niet allemaal tegelijk benaderen (daar houdt LinkedIn niet zo van) maar bijv. in delen van 10-15 connecties per keer en dat verspreiden over een aantal dagen.

  1. Nodig je persoonlijke connecties uit om je bedrijfspagina te volgen

Deze functie is sinds november 2019 weer terug is op LinkedIn: als beheerder kan je persoonlijke connecties uitnodigen om je bedrijfspagina te volgen. Hoe dat werkt lees je in mijn blog ‘persoonlijke connecties uitnodigen je LinkedIn bedrijfspagina te volgen’ die ik daar eerder dit jaar over schreef.

Als je je connecties op deze manier uitnodigt dan heb je (nog) niet de mogelijkheid om een persoonlijk bericht toe te voegen. Zorg er dus voor dat je de mensen die je uitnodigt, goed kent. Anders is de kans klein dat zij zomaar de uitnodiging zullen accepteren.

Worden je connecties volger van je bedrijfspagina?

Na een paar weken is het tijd om de balans op te maken: hoe is het met het aantal volgers op je bedrijfspagina gesteld? Wat erg jammer is: het is niet mogelijk om te zien wie de volgers zijn van je bedrijfspagina.. ‘Vroeger’ kon dit wel maar ongeveer 2 jaar geleden heeft LinkedIn deze functionaliteit weggehaald. Balen! Ik hoop dat dit een van de functies is die in 2020 terug komt.

Waarschijnlijk krijg je ook de nodige reacties op je berichtjes die je vanuit het persoonlijke profiel hebt verstuurd. Zorg ervoor dat je daar netjes op reageert! Als mensen aangeven je bedrijfspagina te gaan volgen, is een bedank berichtje het minste wat je kunt doen.

Geen reactie op berichten die je hebt verstuurd? Plan een datum in waarop je het persoonlijk profiel definitief gaat sluiten en waag er nog één bericht aan met daarin heel duidelijk de datum van sluiting. Waarschijnlijk zullen niet alle connecties overgaan tot het volgen van je bedrijfspagina – maar alle mensen die je op deze manier bereikt en mee over kan laten gaan, zijn heel mooi meegenomen. En het is gelijk een prima manier om persoonlijk contact te hebben!

Persoonlijk LinkedIn profiel afsluiten

De dag is daar… je gaat het persoonlijk profiel van je bedrijf afsluiten. Zorg ervoor dat je in de instellingen van je bedrijfspagina, dit persoonlijk profiel verwijdert als beheerder. En zorg dus ook dat er andere beheerders al zijn toegevoegd; anders kan je straks je bedrijfspagina niet meer benaderen.

Heb je dat gedaan, dan ga je het persoonlijk profiel afsluiten. Dat doe je als volgt.

  • Ga naar het persoonlijk profiel in kwestie en kies in het hoofdmenu voor ‘Ik’
  • Kies voor Instellingen en Privacy

  • Kies vervolgens voor de tab ‘Account’ en scroll helemaal naar beneden. Als laatste optie staat daar ‘Je account sluiten’
  • Volg de stappen in ‘je account sluiten’ en sluit je persoonlijk profiel af.
  • Zo! Nu is jouw bedrijf helemaal in orde wat LinkedIn betreft 😉 Heel veel succes met je bedrijfspagina!

Wil je meer volgers voor je LinkedIn bedrijfspagina? Lees dan mijn blog over Persoonlijke connecties uitnodigen voor je LinkedIn pagina.

Meer weten over LinkedIn? Of heb je een LinkedIn vraag? Lees onze andere blogs over LinkedIn, stuur een mailtje Lieneke@get-agrip.nl of … laten we connecten op LinkedIn!

 

Groeten Lieneke

 

PS In 1 dagdeel alle ins & outs van LinkedIn weten? Volg onze LinkedIn training!

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us
Wij maken gebruik van cookies