arrow_drop_up arrow_drop_down
11 februari 2020 

LinkedIn in 15 minuten per dag + gratis checklist!

Heb jij veel tijd om aan LinkedIn te besteden? Een van de meest gehoorde opmerkingen tijdens de trainingen LinkedIn die ik geef is: ‘Ik kom tijd tekort.’ Of ‘Het is zo druk, ik kom gewoon niet toe aan LinkedIn.’ Of ‘Ik was het echt van plan maar voor ik het weet is het eind van de maand en heb ik weer geen bericht op LinkedIn geplaatst.’

Oftewel, voldoende tijd en aandacht voor LinkedIn is een dingetje voor veel mensen. Want hoewel je natuurlijk heel goed weet dat LinkedIn dé nummer 1 is in social medialand als het gaat om B2B en het je zelfs kan helpen om leads te genereren: toch schiet het actief gebruiken van LinkedIn er (te) vaak bij in.

Maar toch..  wil je resultaat halen uit LinkedIn en je professionele netwerk onderhouden, dan moet je aan de bak. En doe het! Want gebruik je LinkedIn weinig tot nooit, dan laat je kansen liggen.

Nu snap ik dat je niet gelijk je agenda leeggooit en uren per dag met LinkedIn aan de slag gaat. Vandaar dat ik een aantal handige LinkedIn-marketingtips voor je op een rij heb bezet, waarmee je in slechts 15 minuten per dag toch effectief gebruik kan maken van LinkedIn.

15 minuten per dag … Hoe ga je deze tijd besteden op LinkedIn?

Stel je hebt maar 15 minuten per dag hebt om op LinkedIn door te brengen, waar moet je dan op focussen?

#1 Accepteer connectieverzoeken en stuur welkomstberichten

Een van de eerste dingen die je elke dag op LinkedIn moet doen: bekijk, beoordeel en reageer op connectieverzoeken.

Als iemand jou een connectieverzoek stuurt, dan is het de moeite waard om te kijken of de persoon in kwestie een goede aanvulling is op je LinkedIn-netwerk. Heeft iemand ook nog de tijd genomen om een persoonlijke boodschap toe te voegen bij de uitnodiging? Reageer dan zeker – dit komt helaas nog veel te weinig voor op LinkedIn. Zeker weten dat gros van de uitnodigingen die je ontvangt, voorzien is van de standaard LinkedIn tekst ‘Ik wil je graag toevoegen aan mijn professionele netwerk.’

Zo zorg je voor een vlotte beoordeling, acceptatie (of negeren) en beantwoorden van nieuwe connectieverzoeken.

  1. Check de profielen van degenen van wie je een connectieverzoek hebt gekregen. Neem hiervoor de tijd; in de meeste gevallen geeft het je gelijk het inzicht of een connectie zinvol is. Je wilt toch weten wie je in je netwerk opneemt?
  2. Valt de profielcheck positief uit? Dan accepteer je de connectie. Neem dan altijd nog een paar minuten te tijd om je nieuwe connectie te bedanken voor de uitnodiging en neem ook een vraag of opmerking op over zijn profiel of een van zijn laatste posts.

TIP: stuur ALTIJD een persoonlijk bericht en zorg dat het relevant is voor de ontvanger. Geen berichtje sturen of een standaard bericht is echt een gemiste kans.

#2 Antwoord op berichten

Next! De volgende belangrijke actie is het controleren en beantwoorden van nieuwe berichten die je hebt ontvangen. Als je dit dagelijks doet, duurt het maximaal een paar minuten. En reageer op deze berichten! Via deze gesprekken bouw je relaties op en leer je je netwerk kennen.

Geïnteresseerd zijn. Vragen stellen. Waarde toevoegen.

Let op! De berichten omgeving van LinkedIn lijkt op dat van andere platforms, zoals Facebook Messenger, maar stap niet in de valkuil om het heel informeel te gebruiken. Zorg ervoor dat je antwoorden altijd professioneel en goed geschreven zijn – met natuurlijk altijd wel een persoonlijke touch. Mensen doen immers zaken met mensen.

#3 Post een statusupdate

Zorg dat je zichtbaar bent voor je netwerk; neem elke week de tijd om een statusupdate te posten. In tegenstelling tot op Facebook of andere sociale mediaplatforms moet je altijd proberen om waardevolle en relevante content te delen met je netwerk. Wat betekent jouw bericht voor je netwerk? Wat voegt het toe? Welke vragen beantwoordt het? Hou er rekening mee dat wat jij zelf als waardevol beschouwt, niet automatisch geldt voor je connecties!

Ga voor relevantie! Let op de volgende aspecten:

  • Iets leerzaams; bijv. een tip of advies
  • Een oplossingsrichting: jouw ervaring of oplossing kan anderen helpen
  • Actueel: een nieuwe ontwikkeling of nieuwsfeit
  • Relevant: van toepassing zijn op een bepaalde branche
  • non-promotie: harde commerciële status updates worden niet gewaardeerd op LinkedIn
  • boeiend en / of onderhoudend: berichten die de interesse wekken van je connecties

Status updates zijn dé manier om autoriteit op te bouwen. Het soort berichten dat je plaatst kan heel verschillend zijn: denk aan ervaringen, bezoeken, goede voorbeelden, inzichten, tips etc. Heb je een blog geschreven?  Post dan een LinkedIn-update en deel de link van je blogpost om te zorgen voor meer lezers.

Moet je altijd alles zelf bedenken en schrijven? Nee! Je kunt ook interessante inhoud van anderen delen. Dat noemen we content curatie. Het samenstellen en delen van inhoud van anderen is handig

  • Door informatie te delen die interessant of nuttig is voor uw netwerk, help je je netwerk
  • Als je jouw toelichting of mening toevoegt, geef je je netwerk nog extra inzichten. Met vragen lok je interactie uit.
  • Mensen wiens berichten je deelt, zullen dit waarderen. Dit kan waardevolle nieuwe connecties opleveren.
  • het is efficiënter en je bespaart tijd.

Maak gebruik van planningstools

Wij doen het ook – planningtools gebruiken om berichten te plaatsen op LinkedIn. Op de door jou gewenste datum en tijd. Omdat je niet constant in de gelegenheid bent om berichten te plaatsen, en omdat je berichten graag wilt spreiden in de tijd.

Stel dat je je statusupdates eenmaal per week vooraf plant voor de komende week, dan geeft dat een stuk rust en structuur.

Er zijn veel verschillende planningstools op de markt. Sommige gratis, de meeste betaald. Onze favoriete content management / planningstool is Kontentino! Wil je daar mee over weten of een extra lange proefperiode, stuur me dan een mailtje.

Andere bekende en goede tools zijn Buffer en Hootsuite.

#4 Ben sociaal!

Zorg dat je elke dag een paar minuten de tijd neemt op te reageren op reacties die je krijgt op je LinkedIn berichten.

Betrokkenheid is een essentieel onderdeel van netwerken en het opbouwen van relaties. Als een connectie de moeite neemt om op jouw statusupdate te reageren, laat dan altijd zien dat je dit waardeert. Bij voorkeur natuurlijk met een reactie in tekst, maar in ieder geval met een ‘like’.

Check ook je ‘meldingen’. Zijn er connecties die een nieuwe baan hebben? Of een jubileum? Wie zijn er jarig? Allemaal prima momenten die zich lenen voor een persoonlijk bericht naar de persoon in kwestie, of een reactie op het bericht dat daarover gaat.

TIP: ga altijd voor een inhoudelijke reactie. Als je alleen maar ‘gefeliciteerd’ wilt tikken, kies dan beter voor de ‘klappende handjes’ icon.

Zie je tussen de reacties ook eentje of meer van mensen met wie je nog geen connectie hebt? Dan is dit een prima aanleiding om een connectieverzoek te sturen.

#5 Reageer op anderen

Netwerken is altijd tweerichtingsverkeer. Ook op LinkedIn!

Neem elke dag een paar minuten om te kijken wat je connecties bezighoudt. Welke berichten plaatsen zij en waar kan jij op reageren? Scroll elke dag even door je nieuwsfeed heen en reageer op berichten die jou aanspreken. Je kunt liken, een reactie in tekst geven of het bericht delen. Doe dit altijd met een persoonlijke toelichting erbij. Of stuur een privé berichtje als je niet wilt dat iedereen jouw reactie kan zien.

Door te reageren op anderen maak je jezelf ook zichtbaar op LinkedIn!

Op iemands profiel krijg je via ‘activiteiten’ een goed beeld wat iemand doet op LinkedIn. Wat vindt iemand leuk, waar reageert hij/zij op, welke berichten plaatst hij zelf… een hele goede manier om gericht inzicht te krijgen over wat iemand bezighoudt, en daar bijv. aan te referen in een bericht of reactie.

Overtuigd dat je LinkedIn in 15 minuten per dag al goed in kunt zetten?

Laat geen kansen liggen. Het is belangrijk – en leuk! – om je LinkedIn netwerk op te bouwen en te onderhouden. Maar dat hoeft dus geen uren per dag te kosten. Veel succes met deze tips; ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Groeten, Lieneke

Wil jij een optimale start maken met jouw LinkedIn profiel? Download dan hier de checklist, zodat je deze makkelijk bij de hand hebt!

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us
Wij maken gebruik van cookies