arrow_drop_up arrow_drop_down
7 april 2020 

Niet meer ‘live’ netwerken in deze tijd van corona…. Zet Linkedin in!

“Ik ben op mijn sterkst in persoonlijke, 1 op 1 gesprekken.”

“Ik heb het niet zo op online netwerken.”

“LinkedIn is toch vooral voor mensen die op zoek zijn naar een baan…”

 

Inmiddels zijn bijna alle bijeenkomsten, evenementen, seminars en trainingen op locatie tot aan de zomer afgezegd en/of verzet. De meesten van ons werken vanaf onze home offices of natuurlijk op het bedrijf zelf en we doen allemaal ons best om de maatregelen zo goed mogelijk na te leven. De tijd dat we elkaar een hand gaven of klop op de schouder lijkt nu lang geleden en het begrip social distancing – minimaal 1,5 meter afstand – is helemaal ingeburgerd.

Persoonlijk, face-to-face netwerken tijdens bijeenkomsten en events: het zal nog wel even duren voor we dat weer kunnen doen. Bij Get a Grip maken we dankbaar gebruik van Microsoft Teams, Zoom en nog een aantal tools. ’s Morgens een stand-up met het team, overleg met klanten, trainingen… het kan gelukkig allemaal doorgaan. Online.

 

LinkedIn tot he rescue

Maar dat is geen vervanging voor netwerken. Daar komt in deze coronatijd LinkedIn tot the rescue! Want – anders dan op Skype en Zoom – daar ontmoet je nieuwe contacten en onderhoud je de contacten die je al hebt. Geen excuses meer – ga nu echt aan de slag met LinkedIn!

Moeilijk? Welnee. Start simpel: ik geef je drie tips om direct meer te halen uit LinkedIn. Je kan er vandaag nog mee starten.

Optimaliseer je LinkedIn-profiel. Heb je nog geen profiel? Maak er dan heel snel eentje aan. En dat is echt heel eenvoudig: ga naar LinkedIn.com en volg gewoon de aanwijzingen. Als je een slapend LinkedIn-account hebt waar je lang niet op ingelogd bent of is je Linkedin profiel gewoon dringend aan een update toe: hup aan de slag en update je profiel. Begin met de volgende onderdelen – die leggen het meeste gewicht in de schaal.

  1. Werk je profielfoto bij

Gebruik altijd een recente, zakelijke profielfoto waar je gezicht goed zichtbaar opstaat. Onthoud dat het belangrijker is dat de foto op jou lijkt dan dat je er goed uitziet!  Vrij veel mensen hebben een LinkedIn profielfoto die al snel 10 jaar of ouder is. Niet doen. Zorg dat mensen je herkennen als je ze na deze nare tijd ‘live’ ontmoet.

  1. Werk je kopregel bij

Vul je geen specifieke omschrijving in bij kopregel op je LinkedIn profiel, dan wordt hij automatisch ingesteld op je huidige functie. Maak van de kopregel gebruik om mensen te vertellen wat jouw expertise is en hoe je kunt helpen. Je kopregel kan je zien als een mini elevator pitch: zet direct sterk neer wie je bent en waar jij goed in bent en mee kunt helpen.

  1. Werk het onderdeel ‘Info’ bij

Uit onderzoek blijkt dat dit deel van je profiel vaak gelezen wordt. En je hebt 2000 karakters om jezelf en je diensten te verkopen, dus maak er wat moois van.

Om overtuigend te zijn, raad ik je aan je te concentreren op een of twee dingen waar je goed in bent. Begin gelijk met het belangrijkste: start met een onderwerpszin waarin specifiek wordt uitgelegd wat je doet, en geef enkele voorbeelden daarvan. Blijf niet te algemeen en verval niet in bulk begrippen: ben zo specifiek mogelijk wie je bent, wat je doet, hoe en vooral: waarom. Hoe duidelijker, hoe beter. Focus op een of twee gebieden waar je in uitblinkt.

Dit is ook de plek waar je kort andere informatie over jezelf kan delen die relevant is. Denk aan bestuursfuncties, vrijwilligerswerk en persoonlijke interesses.

 

Je krijgt wat je geeft

Is je profiel geoptimaliseerd? Dan is het NU tijd om te beginnen met GEVEN.

Als je dit leest en je denkt bij jezelf: ‘Ehhh, mijn LinkedIn profiel moet me toch vooral iets opleveren, ik moet toch niet gaan geven?’ Fout. Let op: hier komt de belangrijkste les over sociale media, onthoud dit altijd.

‘De mensen die het meeste weggeven, zijn het meest succesvol op social media’

Ben je accountant? Help ondernemers in deze tijd dan met tips en adviezen hoe je gebruik kunt maken van de noodmaatregelen. Heb je retailers in je netwerk? Stuur dan goede initiatieven en tips naar ze door.

Krijg je zelf een uitnodiging voor een interessant webinar over hoe je nog business kunt doen in deze tijden van corona? Denk na voor wie het nog meer interessant kan zijn en stuur dat bericht 1 op 1 door of deel het op je tijdlijn.

LinkedIn gebruikt een algoritme dat bepaalt aan hoeveel mensen mensen jouw bericht wordt getoond. Als er wordt gereageerd op je bericht, het wordt gedeeld, geliked…  hoe meer mensen het te zien krijgen – ook mensen buiten jouw eigen LinkedIn netwerk. Dus als jij goede, bruikbare tips en adviezen geeft die gewaardeerd worden door je connecties, dan krijgt jouw bericht des te meer bereik en zichtbaarheid.

Kortom, wacht niet langer en besteed tijd en aandacht aan LinkedIn!

(Het mag duidelijk zijn; ik ben fan van LinkedIn 😉 Heb je vragen, stel ze dan gerust. En zijn we nog niet geconnect op Linkedin? Laten we daar dan ook snel werk van maken https://www.linkedin.com/in/lienekedewolf/

Veel succes en tot ziens op LinkedIn!

Groeten Lieneke

 

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us
Wij maken gebruik van cookies