Het eerste kwartaal van 2024 zit erop, en bij Get a Grip zijn die drie maanden voorbij gevlogen! Begin dit jaar deelden we onze verwachtingen over de social mediatrends van 2024. Hoog tijd dus om daarbij stil te staan en te reflecteren! In deze blog neem ik je mee door de trends die wij in het huidige social medialandschap zien.
Newcom-onderzoek 2024
Elk jaar kijk ik er weer naar uit: de release van het Newcom-onderzoek. Newcom is een onderzoeksbureau dat jaarlijks een landelijk onderzoek uitbrengt over het social mediagebruik en -gedrag van alle Nederlanders van 15 jaar en ouder. Als marketeers is het enorm waardevol om te zien waar de verschillende doelgroepen zich bevinden. Zo kunnen we onze klanten zo goed mogelijk helpen met targeting en contenttypes. Daarnaast is het onderzoek de uitgelezen kans om te kijken of de trends die wij dagelijks zien ook te verklaren zijn vanuit de geregistreerde data. Dat gebruiken we dan onder andere weer voor onze trainingen.
Uit het onderzoek van dit jaar blijkt dat 14,3 miljoen Nederlanders (15+) social media gebruiken. Dat is ongeveer 95% van alle Nederlanders van 15 jaar en ouder. Welke platforms zijn daar dan het populairst? Dat is met stip op 1 WhatsApp. En ja, dat is wel degelijk een social mediaplatform! In principe spreken we al van een sociaal medium wanneer je via een kanaal/website/app met andere mensen kunt communiceren. Na WhatsApp zijn dat Facebook (10,1 miljoen gebruikers), YouTube (10,1 miljoen gebruikers), Instagram (8 miljoen gebruikers) en LinkedIn (5,5 miljoen gebruikers).
TikTok als zoekmachine
Gen Z staat volop in de belangstelling. Oudere generaties, maar ook marketeers en bedrijven buigen zich over deze groep jongvolwassenen. Waar houden ze zich mee bezig, hoe trek je hun aandacht en misschien nog wel het belangrijkste: hoe hou je hun aandacht vast? Wij leren elke dag bij van onze Gen Z-stagiaires en daardoor heb ik het idee dat we de doelgroep steeds beter leren kennen.
Uit het onderzoek van Newcom blijkt dat TikTok zelfs Instagram voorbij is qua aantal dagelijks gebruikers. Na WhatsApp en Snapchat is TikTok het vaakstgebruikte platform. Een trend die we (vooral onder Gen Z) zien is het gebruik van social media als zoekmachine. Een kwart van de mensen wereldwijd gebruikt TikTok en/of Instagram als zoekmachine. In Nederland gebruikt minstens 50% van alle Gen Z’ers TikTok en/of Instagram als zoekmachine. Een groot deel hiervan doet dat uitsluitend en gebruikt bijvoorbeeld geen Google of Bing.
Het scala aan zoektermen is ontzettend breed. In eerste instantie werden Instagram en TikTok vooral gebruikt om te zoeken naar recepten, creatieve tutorials of om sfeerimpressies van horeca of vakantiebestemmingen te krijgen, maar inmiddels weten we de kanalen ook te vinden voor doe-het-zelftips, nieuwsupdates en informatie over van alles en nog wat.
Meer weten over Gen Z? Onze stagiaire Bebelle vertelt je alles over hoe je ‘haar’ generatie kunt benaderen!
Short-form content en meedoen met trends
Dat TikTok en Instagram zo populair zijn heeft een reden. De algoritmes zijn zó specifiek en persoonlijk dat alle advertenties die je krijgt wel voor jou gemaakt lijken te zijn. Zo krijgen zwangere vrouwen bijvoorbeeld allemaal Instagram Reels en foto’s over baby’s, terwijl iemand anders een bepaalde Netflixserie aan het bingen is en vervolgens een For You Page (tijdlijn) heeft met alleen maar content over die serie. Die persoonlijke aanbevelingen verklaren een groot deel van de grote mate van verslaving die deze apps met zich meebrengen.
Daarom is het des te belangrijker dat je als bedrijf opvalt tussen alle user-generated content. Gebruikers hebben het direct door als jij ze door middel van een gelikt filmpje iets probeert te verkopen. Zodra een video namelijk veel wegheeft van een advertentie is het ook weer heel makkelijk om verder te scrollen en jouw goed uitgedachte advertentie gewoon te negeren. Probeer daarom juist hele ‘simpele’ content te plaatsen. Korte TikToks, Reels en Stories werken het beste. Probeer mee te doen met viral trends, zo val je in positieve zin op. Het levert misschien niet direct leads op, maar het zorgt wel voor positieve merkassociatie en naamsbekendheid voor je bedrijf, product of dienst.
Een voorbeeld van zo'n trend is de Brazilian Marketing. Een heel simpel concept, waarbij een homevideo waarin iets fout gaat, iemand valt, ergens inspringt of nat wordt gemaakt, wordt gevolgd door de video van het bedrijf. Een paar minuten brainstormen, een halve minuut opnemen, vijf minuten editen en even een grappige caption bedenken en klaar!
Let bij het inspringen op trends wel op dat je trouw blijft aan je eigen merkidentiteit. Je content moet wel herkenbaar blijven voor je opgebouwde doelgroep en bij jouw bedrijf passen.
De opkomst van AI
Je hebt er ondertussen vast al eens van gehoord: Artificial Intelligence, oftwel AI. Het is op dit moment een trending onderwerp, maar het concept van AI was er al heel veel langer. De laatste jaren is AI steeds vaker in het nieuws, maar met het openbaar beschikbaar maken van o.a. ChatGPT werd het pas echt toegankelijk voor het grote publiek. Er is veel controverse rondom AI: mensen zijn bang hun baan kwijt te raken, vinden het moeilijk om AI-gegenereerde content te onderscheiden van echte content en vertrouwen de data(verzameling) niet.
Toch zijn er een heleboel voordelen van AI: je kunt snel en efficiënt content maken, teksten samenvatten of inspiratie opdoen. Maar heb je al eens stilgestaan bij de voordelen van AI bij het verbeteren of uitvoeren van jouw processen? Administratief, economisch, financieel, noem maar op!
Onze AI-expert Lieneke vertelt je graag meer over de mogelijkheden voor jouw bedrijf tijdens een AI-inspiratiesessie, toegepast op jouw vragen. Meer weten? Klik op onderstaande banner!
Het belang van owned data en media
De wetgeving rondom social media verandert continu. Je hebt misschien de begrippen ‘third-party cookies’ of ‘Google consent mode’ al eens voorbij horen komen. Belangrijk om te weten is dat de strengere wetgeving ervoor zorgt dat het steeds belangrijker wordt om je eigen websitegegevens & social data te verzamelen en deze ook veilig te verkrijgen, verwerken en bewaren.
De wet- en regelgeving maakt het soms lastig om gericht te kunnen targeten op social media. Naast owned data is daarom owned media ook enorm belangrijk. Maak op social gebruik van je eigen ‘fanbase’, door interactie op te roepen en door middel van polls en data feedback te gebruiken om je content te verbeteren. Als bedrijf kun je bijvoorbeeld gebruik maken van je eigen medewerkers als ambassadeurs. Dat wordt veel beter gewaardeerd door de algoritmes dan organische content van bedrijven.
Meer weten over third-party cookies en de wet- en regelgeving rondom consent? Je leest het in onze blog over privacywetgeving.
Meer weten?
Er zijn nog veel meer trends om te bespreken en er is nog veel meer informatie beschikbaar om je in te verdiepen. Wil jij meer weten over hoe jij deze trends kan toepassen in jouw organisatie? We helpen je graag bij het opstellen van een strategie. Nog dieper induiken op de trends? Vraag een training Social media anno 2024 aan! Ik vertel je graag meer over de huidige trends, gebaseerd op jouw kanalen en vragen.