Hoe bereik je Generatie Z?
08 maart 2024 
3 min. leestijd

Hoe bereik je Generatie Z?

Onze stagiaire Bebelle is op dit moment met haar 19 jaar de benjamin van team Get a Grip. Een echte Gen Z’er dus! We worden tijdens onze werkzaamheden vaak geconfronteerd met de verschillen tussen Gen Z en de oudere generaties. Wil je Gen Z bereiken? Één ding staat als een paal boven water: ze hebben een andere aanpak nodig dan wat je misschien gewend bent. Wie beter dan Bebelle om ons wat meer te vertellen over wat wél werkt voor deze generatie?

Wie is Generatie Z?

“Generatie Z bestaat uit jongeren geboren tussen 2000 en 2010, ongeveer 3 miljoen Nederlanders, waaronder ikzelf. Laat me eerst benadrukken dat we een aanzienlijke doelgroep vormen en dus van grote waarde zijn voor bedrijven. We zijn echter lastig te bereiken. Traditionele marketingtrucs werken niet bij deze doelgroep. Aangezien deze jongeren voortdurend worden overprikkeld door diverse informatiestromen deel ik vanuit mijn ervaring graag hoe je ze wel kunt bereiken. In dit artikel ga ik pakkende campagnes bespreken, evenals hoe je je kunt onderscheiden van de competitie. Ook heb ik het over welke online platformen belangrijk zijn.”

 

Begrijp Generatie Z

“Voordat je Generatie Z kunt bereiken, is het belangrijk om te begrijpen hoe deze generatie werkt in het midden van de overvloed aan informatie. Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap opvalt in deze voortdurende stroom van prikkels? 

Generatie Z komt uit de generatie van de digital natives, opgegroeid met internet en mobiele telefoons. Ze kennen geen wereld waarin ze niet altijd verbonden zijn met internet en ze weten ook hoe ze met deze technologie om moeten gaan. Maar dat betekent niet dat ze alleen maar in hun telefoon gedoken zitten. Ze zijn ijverig en wijs, maar ook voorzichtig en alert, dus deze generatie hou je niet makkelijk voor de gek. Ze zijn opgegroeid in onzekere tijden, wat hen ook terughoudend maakt. Ze streven naar positieve verandering, vooral op het gebied van klimaat en een beter leven in de toekomst. Hun keuzes zijn dan ook doordacht en ze zijn bereid hard te werken voor stabiliteit en zekerheid.”

 

Wat werkt niet bij Generatie Z?

“Generatie Z is immuun voor traditionele marketing. Flitsende campagnes en traditionele mediakanalen zoals televisie en radio vallen niet in de smaak. Wie Generatie Z wil bereiken, moet een authentieke online campagne voeren, rekening houdend met de aandachtsspan van gemiddeld 8 seconden. Houd de communicatie dus vlot en beknopt. Ik kan niet lang de aandacht ergens bij houden. Als je mij wilt bereiken, maak dan gelijk duidelijk wat je wilt overbrengen. Geen lange filmpjes, drukke content en te veel tekst. Zorg ervoor dat je content makkelijk te lezen is en niet te veel promotie bevat. Als iets te veel als reclame voelt, haak ik snel af, zelfs als het door een influencer wordt gepromoot."

Wat werkt wel bij Generatie Z?

“Kies voor korte maar krachtige communicatie en maak meteen duidelijk wat je wilt bereiken. Leg de nadruk op visuals. Korte, leuke video's doen het goed. Wees origineel en authentiek en vermijd neppe of duidelijk gemaakte verhalen. Generatie Z hecht waarde aan beleving, dus laat zien dat je hebt nagedacht over je product, dienst en communicatie. Besteed vooral veel aandacht aan de online platforms die je kiest. Generatie Z maakt voornamelijk gebruik van TikTok, Snapchat, Instagram en YouTube. Het voordeel van sociale media is dat je interactie kunt aangaan. Door open te staan voor feedback en in te gaan op wat zij willen horen, maak je het verschil. Generatie Z hecht veel waarde aan de mening van anderen, dus het slim inzetten van influencers voor online campagnes is een slimme zet. Als ze een persoon zien die herkenbaar is, kunnen ze de reclame tolereren. Hieronder een voorbeeld van bedrijf dat een influencer heeft ingezet voor hun online marketing. Molly- Mae is bekend geworden door het programma Love Island UK en heeft nu bijna 8 miljoen volgers. Dus als bedrijf zijn deze samenwerkingen heel waardevol.

"Mijn meest gebruikte app is TikTok. Het is leuk, en ik raak er helemaal in verdwaald. Ik bekijk ook vaak recensies en ga af op de meningen van anderen. Het is vaak moeilijk om onderscheid te maken in verschillende soorten reclame. Iemand zegt dat het product geweldig is, terwijl een ander zegt dat het niets is. Daarom is het lastig om onderscheid te maken tussen een betaalde post en een niet-betaalde post. Zorg ervoor dat mensen op online platforms eerlijk zijn, ongeacht of het betaald is of niet."

Conclusie: Bereikbaarheid van Generatie Z

“Generatie Z, ooit beschouwd als de 'onbereikbare generatie', blijkt helemaal niet zo moeilijk te bereiken. Wees oprecht en eerlijk, zorg voor duidelijke communicatie, houd het kort en bondig. Zet influencers in om herkenbaar over te komen. Profileer jezelf op de meest gebruikte platforms van Generatie Z. Dan zul je merken dat je hun aandacht vasthoudt.


Over de schrijver
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us