Maak van jouw medewerkers merkambassadeurs
12 maart 2024 
3 min. leestijd

Maak van jouw medewerkers merkambassadeurs

In deze blog vertellen we je meer over employee advocacy. In het kort betekent dit het inzetten van je medewerkers, je grootste assets, voor authentieke en duurzame groei van je (werkgevers)merk.

Bij Get a Grip zetten we dagelijks met bedrijven in op employee advocacy en we delen dit graag met jou! Want waarom zou je employee advocacy inzetten en hoe doe je dat het beste?

De kracht van employee advocacy

Employee advocacy, het betrekken van je medewerkers in je marketingstrategieën, biedt enorm veel voordelen. Het gaat namelijk niet alleen om het verhogen van je bereik en engagement, maar ook om het bouwen aan authenticiteit en vertrouwen in je (werkgevers)merk.

Met de huidige algoritmes van social media, zul je merken dat niet-betaalde berichten vanuit je bedrijfspagina minder bereik hebben dan voorheen. In je feed zie je voornamelijk advertenties, voorgestelde pagina's of updates van je Facebookvrienden. Of je nu een bedrijfsupdate of vacature deelt, zonder advertentiecampagne bereik je niet de grote groep mensen die je juist wél wilt bereiken. Met de inzet van employee advocacy, zorg je voor authentieke berichten op de kanalen van je medewerkers.

Maar waarom zou je dat willen?

  1. Geloofwaardigheid en vertrouwen: Mensen vertrouwen mensen. Als jouw team positief spreekt over het werk, de cultuur en de projecten, dan weegt dat zwaarder dan welke marketingcampagne ook. Het is een natuurlijke manier om jouw (werkgevers)merk te promoten, talent aan te trekken en klantvertrouwen te winnen.
  2. Meer bereik: Medewerkers hebben samen een veel groter sociaal bereik dan je bedrijfsaccounts. Daarnaast worden berichten van individuen tegenwoordig veel sneller opgepikt door het algoritme dan berichten van een bedrijfspagina.
  3. Medewerkersbetrokkenheid: Allerlei studies tonen aan, dat het betrekken van je medewerkers in je marketingstrategie hun algehele betrokkenheid vergroot en tevens hun tevredenheid verhoogt. Ze voelen zich waardevol en een integraal onderdeel van het bedrijf.
  4. Merkimago: Voor de hand liggend, maar positieve berichten van medewerkers over jouw bedrijf versterken direct het imago en de reputatie van je bedrijf.
  5. Leads en verkeer: Door het grotere bereik en de verhoogde geloofwaardigheid zul je meer websiteverkeer zien en uiteindelijk ook meer leads binnenkrijgen.

Maar hoe start je met employee advocacy? 

Een duurzaam en succesvol resultaat, begint bij een duidelijke en doordachte strategie en plan van aanpak die aansluiten bij jouw bedrijfsdoelstellingen. Vervolgens: Start klein, denk groot. Selecteer een pilot groep met enthousiaste medewerkers. Tijdens een kick-off-sessie neem je ze mee in de strategie en aanpak. Vervolgens ga je aan de slag met de uitvoering van het plan en stuur je bij waar nodig. Evalueer, monitor resultaten en ga stapsgewijs opschalen.

Gebruik de juiste tooling

Bij Get a Grip maken we gebruik van Apostle als het gaat om de inzet van jouw medewerkers als ambassadeurs. Apostle is een platform dat speciaal is ontworpen om het organische bereik via medewerkers te maximaliseren. Hun Social Reach Optimization (SRO) framework biedt een gestructureerde aanpak voor het activeren van je medewerkers als merkambassadeurs.

quote-werk-en-vakmanschap

Hoe werkt Apostle?

Met Apostle beheer je al je social media-accounts, zowel van je bedrijf als van je ambassadeurs. Daarnaast integreer je je strategie in de software, zodat deze te allen tijde wordt opgevolgd. Vervolgens doorlopen de medewerkers de stappen binnen het framework, zodat alle strategische milestones worden behaald.

Met de tool kunnen medewerkers content insturen en berichten creëren, om deze uiteindelijk aan te bieden aan (specifieke groepen) medewerkers voor hun eigen social media-kanalen. Op deze manier is het niet altijd de marketingafdeling die bepaalt wat er geplaatst wordt, maar kunnen medewerkers ook zelf (via WhatsApp) foto’s en informatie doorsturen voor op social media.

Een belangrijk aspect van Apostle, is de rolverdeling. Hierdoor kun je precies bepalen wie welke rol heeft en hou je ook controle over welke informatie wel of juist niet geplaatst wordt op social media.

Om je employee advocacy nog meer te laten integreren in je bedrijfsprocessen, kan Apostle gekoppeld worden aan je bestaande systemen. Op deze manier wordt de implementatie vereenvoudigd.

Nieuwsgierig geworden of wil je weten hoe je jouw medewerkers kan inzetten als ambassadeur?

Neem contact met ons op en we kijken samen naar een passende aanpak die aansluit bij jouw bedrijfsdoelstellingen.

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us