Social media trends 2024 - Wat staat ons te wachten?
04 januari 2024 
4 min. leestijd

Social media trends 2024 - Wat staat ons te wachten?

In de wereld van social media is één ding zeker: het blijft continu in verandering. Wat gisteren trending was, kan vandaag alweer verouderd zijn. Het social medialandschap van dit jaar heeft weer een hoop nieuwe trends en het is cruciaal om de laatste ontwikkelingen op de voet te volgen. In deze blog vertellen we je de verwachte social mediatrends van 2024. Van de dominantie van TikTok tot de mogelijkheden met AI. Dit en nog veel meer lees je hieronder.

Maar laten we eerst beginnen om de trends van vorig jaar te bespreken, want ook die zijn zeer relevant om mee te nemen naar het volgende jaar! Een van de opmerkelijkste ontwikkelingen was dat jongeren social media steeds meer als zoekplatform gebruikten. Voornamelijk TikTok fungeerde als zoekmachine. Van recepten tot haarstijlen en nieuwe manieren van studeren. Alles is op dit platform te vinden, niet zo gek dat TikTok zo populair was dit jaar. Ook stonden korte video’s in de schijnwerpers op social media-apps. Platforms zoals TikTok en Snapchat waren erg populair. Korte video’s trekken meer aandacht dan statische afbeeldingen en werden gebruikt als prominente marketingtechniek. Natuurlijk konden de grote platforms niet achterblijven. Daarom hebben zowel Meta als Google dit ook toegevoegd aan hun platforms: Facebook Watch, Instagram Reels & YouTube Shorts.

Daarnaast was het belangrijker dan ooit om transparant en echt te zijn. Mensen willen vertrouwen hebben in de merken waarmee ze in contact komen en krijgen hierbij graag een kijkje achter de schermen. Ook het gebruik van interactieve content, zoals polls, quizzen en live streaming zorgt ervoor dat bedrijven in contact kunnen komen met hun publiek en gevoel van gemeenschap rond hun merk kunnen creëren. Als laatste is er een enorme groei geweest in het gebruik van social commerce, oftewel de mogelijkheid om producten rechtstreeks vanaf een social mediaplatform te kunnen kopen. 

Dit was een kleine terugblik op de trends in het afgelopen jaar. Verder op in de blog nemen we je mee in de laatste ontwikkelingen en trends voor 2024. Van de invloed van TikTok tot de subtiele veranderingen op LinkedIn. En natuurlijk kan de opmars van A.I. niet meer ontbreken – we bekijken het allemaal. Benieuwd hoe jij in 2024 zichtbaar bent én blijft op social media? Lees dan snel verder!

Social mediatrend – Short video’s  

TikTok, ook wel bekend als het platform voor korte, leuke video’s, heeft nu zijn invloed verspreid naar andere kanalen zoals Instagram (Reels) en zelfs LinkedIn. Op deze kanalen kun je nu ook korte, entertainende of juist leerzame video’s plaatsen die je doelgroep interesseren. Een slimme marketeer weet dat het inspelen op deze trends belangrijk is voor het houden van aandacht van een breed publiek. Social media trends
Als bedrijf kun je inspelen op deze trend door aantrekkelijke content te maken waardoor mensen even stoppen met scrollen. Dit helpt niet enkel door de aandacht te trekken, maar ook om op een andere manier je bedrijf te presenteren. Probeer meteen de aandacht te vangen voordat je doelgroep weer verder gaat met scrollen!

Social mediatrend -  LinkedIn’s revolutie: bouwen aan relaties en dan niet alleen zakelijk

LinkedIn heeft zichzelf opnieuw uitgevonden en draait niet langer meer alleen op B2B-communicatie en het delen van mijlpalen, zoals een nieuwe baan. Het draait nu vooral om het opbouwen van waardevolle relaties en netwerken. Maar hoe doe je dat dan? Door consistent content te delen én betrokken te zijn bij je volgers bereik je al een hoop. Dit doe je door proactief te reageren op berichten, artikelen te lezen die gaan over de ontwikkelingen op LinkedIn en door thought leadership. Hierdoor creëer je niet alleen kansen voor jezelf, maar help je ook anderen vooruit. 

Social mediatrend - Twitter’s verandering naar ‘X’

Twitter heeft een nieuwe identiteit aangenomen met 'X', maar dit heeft het vertrouwen van sommige gebruikers aangetast. Wat betekent dit voor jou? Het is nu belangrijker dan ooit om actief betrokken te zijn, authentiek te blijven en op de hoogte te blijven van alle veranderingen. Alleen zo blijf je relevant in de snel veranderende wereld van Twitter, uhh X bedoelen we natuurlijk.

Social mediatrend - Pinterest voor de vooroplopers

De zoekopdrachten op Pinterest hebben maar liefst twee maanden voorsprong op Google. Dit betekent dat je strategie moet worden afgestemd op deze visie in de toekomst. Door nu de trends op Pinterest te volgen, loop je voor op de rest. 

Tip: Integreer Pinterest daarom in je marketingmix, het liefst vandaag nog. Op die manier benut je de kans om daadwerkelijk voorop te lopen.

Met kwalitatieve content kun je op Pinterest op een laagdrempelige en relatief eenvoudige manier je merkbekendheid vergroten. Door links (backlinks) achter je afbeeldingen op Pinterest te plaatsen, genereer je kosteloos verkeer naar je website.

Maar daar blijft het niet bij. Door je pins te optimaliseren en aandacht te besteden aan (SEO-)teksten bij de pins, vergroot je de stroom van websiteverkeer vanuit dit kanaal nog verder. 

Social mediatrend - De onvermijdelijke toekomst van artificial intelligence

Of je nu fan bent of niet, A.I. blijft innoveren. Van ChatGPT tot MidJourney, nieuwe tools dienen zich constant aan. Het is van belang om op de hoogte te blijven van deze ontwikkelingen. Van online chatbots tot levensechte filters op TikTok. Alles komt voorbij.
Blogs

Als laatste geven we je graag een paar tips mee:

  • Jongeren zijn voornamelijk te vinden op TikTok, daarmee bedoelen we generatie Z, dus jongeren rond de 20 jaar. De iets oudere generatie is te vinden op op Instagram. Als je voornamelijk zakelijk content wil delen is LinkedIn jouw platform. 
  • Bepaal welk social mediakanaal je inzet voor je doelgroep.
  • Post unieke en originele content, probeer de lezer en dus jouw doelgroep te boeien.
  • Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen en innovaties op het gebied van social mediatrends. Hoe je dat doet? Lees artikelen die gaan over dit onderwerp, volg vooruitstrevende accounts op social media óf volg een van onze trainingen over bijvoorbeeld LinkedIn of social media anno 2024. 
  • Probeer te informeren én entertainen in slechts een paar seconden. Zorg ervoor dat jouw content niet alleen tekstueel maar zeker ook visueel aantrekkelijk is. Het is een kunst op zich om écht meerwaarde te bieden.

    Hulp nodig met jouw social media en het maken van goede content? Wij helpen je graag! Neem vrijblijvend contact  met ons op!
Over de schrijver
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us