Zo scoor jij met stickers in Instagram Stories in 2020!
17 februari 2020 
6 min. leestijd

Zo scoor jij met stickers in Instagram Stories in 2020!

Sinds 2016 zijn Instagram Stories in beeld, de laatste jaren zijn ze zelfs niet meer weg te denken. Tegenwoordig behoort het tot een van de beste manieren om je online betrokkenheid te vergoten, je naamsbekendheid op te bouwen en natuurlijk de verkoop te stimuleren. Daarnaast is de functie zich steeds blijven door ontwikkelen waardoor er nu verschillende betrokkenheidsfuncties zijn geïntroduceerd zoals: gesprekken voeren, polls of feedback vragen, zodat je nauw in contact bent met je doelgroep.

Door de komst van de stories is er zelfs te zien dat influencers jaarlijks steeds minder foto’s per week op hun feed posten.

Dit zijn de verschillende functies om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf instastory proof wordt!

Instagram Stories heeft dus allerlei verschillende functies waarmee jij interactie kunt aangaan met de doelgroep. Deze functies zorgen er ook voor dat de doelgroep wordt getriggerd om te reageren op jouw stories. Laten we starten met de makkelijkste functie!

#1 standaard ingevulde stickers

Wil je actiever zijn en toffe stories plaatsen op Instagram, maar ben je zelf niet zo creatief of heb je weinig inspiratie? Geen zorgen! Instagram heeft ook standaard ingevulde stickers die je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat je de betrokkenheid met je doelgroep stimuleert.
How to? Klik op het icoontje bij de pijl en er komt een keuze uit verschillende vragen tevoorschijn.

Probeer deze functie eens uit, als je op deze manier elke week je verhalen versiert dan kan het er zeker voor zorgen dat je gaat scoren in het Instagram-algoritme. Het is maar met een klik op de knop… Let’s go!

#2: Poll-stickers

De poll-sticker functie is een van de makkelijkste, maar ook een van de snelste manieren om je doelgroep betrokken te krijgen. Deze functie is ook een ideale manier om een boost te geven aan de betrokkenheid met je klanten.

Het inzetten van deze polls moeilijk? Helemaal niet zelfs, steker nog…. je hoeft er niet eens heel creatief voor te zijn, want de meest eenvoudigste polls werken het best! Contentmakers doen met behulp van deze polls verschillende peilingen door bijvoorbeeld aan hun publiek te vragen wat ze het liefst terug willen zien op de website of welk item ze het liefst kopen.

Polls bieden de basispunten voor een gesprek. Nu denk je misschien: is het echt zo simpel en werkt dit dan echt? Ik kan je vertellen JA, het werkt zeker! Deze manier is zeer effectief om een sterker gemeenschapsgevoel te creëren op jou Instagram account!

#3: Emoij-schuifstickers

Emoji’s… 🤩😎😍  je kent ze vast wel, je ziet ze namelijk overal terugkomen! Maak jij er wel eens gebruik van, bijvoorbeeld onder jouw Instagram post of in je Instagram bio? Ook aan jouw Instagram Stories kun je emoji’s toevoegen. Door emoji-stickers toe te voegen aan je Instagram story, zorgt dat er voor dat je sneller een reactie krijgt. Daarnaast zijn de emoji-stickers enorm veelzijdig, dit dankzij de vele emoji’s die er ter beschikking zijn!

How to? Zoals je hierboven in de middelste afbeelding ziet, zijn er vijf rijen met emoji-stickers. Wanneer je in het bezit bent van een iPhone, staat er aan de rechterzijde nog een + teken, hiermee krijg je toegang tot alle emotji-stickers die er zijn.

En nog een extra design tip… Naast het feit dat je kunt kiezen uit allerlei verschillende emoji-stickers, kun je zelfs de kleur veranderen van het vragenbalkje. Boven in het midden staat het icoontje waar je het mee kunt wijzigen. Zie de afbeelding hieronder:

Je kunt deze emoji-sticker op vele manieren inzetten. Om jou inspiratie te geven, zie het voorbeeld hieronder… en nu zelf aan de slag, oefening baart kunst!

#4: Vragenstickers

De vragenstickers zijn nog maar een jaar geleden gelanceerd, maar ze inmiddels erg populair. Deze stickers zijn erg handig om de doelgroep te triggeren voor interactie. Je kunt het bijvoorbeeld gebruiken als je feedback nodig hebt over bepaalde producten, maar je kunt het ook gebruiken voor een Q&A  met je doelgroep. Het is een enorm handige en makkelijke manier als je snel reactie wilt van je volgers.

#5: Quiz- stickers

De quiz-stickers zijn de perfecte manier om op een snelle en leuke wijze interactie te krijgen van je volgers! Deze stickers kunnen ook gebruikt worden om op een leuke maar luchtige manier een boodschap te verspreiden, bijvoorbeeld je merkverhaal of details over een nieuwe productlancering. Of om de kennis van jouw volgers eens goed te testen…

#6: Chat-sticker

Ook de chat-sticker is redelijk recent gelanceerd. Het is een handig middel om snel een een-op-een gesprek met je volgers te starten via een chatgesprek. Er kunnen maximaal 32 mensen deelnemen aan de chat en je kunt zelf beslissen wie je wel of niet toelaat.

Waarom zou je deze functie gebruiken? Het biedt mogelijkheden om een gesprek te voeren met je doelgroep over een bepaald onderwerp wat belangrijk is voor je bedrijfsdoelen. Aangezien er een maximum is voor het aantal deelnemers is het ook handige manier om nieuwe concepten of ideeën met deze focusgroep te testen.

Zit je zelf met verschillende ideeën in je hoofd voor je bedrijf, maar ben je er nog een beetje onzeker over? Start een chat met je doelgroep en wie weet helpt het jou weer vooruit!

#7: Instagram Live

Live gaan op Instagramverhalen kan zeer effectief zijn om de betrokkenheid van je doelgroep te vergroten. Dit is een goede manier om te aandacht te trekken van je volgers maar het is ook een handig hulpmiddel om vragen en opmerkingen van de kijkers te beantwoorden. Ook tijdens events of speciale momenten is het een handige tool om in te zetten en zo jouw volgers een kijkje achter de schermen te geven.

Hoe weet je nu wat het beste moment is om live te gaan zodat je een groot bereik hebt? Dit kun je op twee manieren checken. Als je een bedrijfsprofiel hebt kun je bij je statistieken onder het kopje ‘’doelgroep’’ zien op welke dagen en tijdstippen jouw volgers het meest actief zijn. Daarnaast kun je bij je stories onder het kopje ‘’live’’ zien hoeveel mensen er op dat moment online zijn.

Je volgers die op dat moment online zijn krijgen ook altijd een melding wanneer je live gaat op Instagram. Check dus altijd vooraf goed wanneer jouw volgers online zijn voordat je daadwerkelijk de live functie inzet. Op deze manier haal je het maximale uit jouw live sessie op Instagram!

En nu… aan de slag!

Je kan nu vast niet meer wachten om zelf aan de slag te gaan! GOGOGO …. op naar een groter bereik! Heel veel succes en vooral plezier met het creëren van je eigen stories. Mocht je vragen hebben hierover, of heb je andere Instagram vragen? Geen probleem, wij helpen je graag. Let’s talk!

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us