arrow_drop_up arrow_drop_down
25 mei 2020 

Zo gebruik je LinkedIn Stories

Gebruik jij ze al, LinkedIn Stories? Sinds half mei zijn ze toegevoegd aan LinkedIn. Hiermee krijg je een extra mogelijkheid om je connecties op de hoogte te houden, door informatie te delen en zelf te reageren op Stories van jouw connecties. Nederland heeft de primeur: wij zijn het eerste Europese land waar LinkedIn Stories beschikbaar zijn.

Wordt het dan copy-paste van je Stories op Instagram en Facebook naar LinkedIn? Nee! Niet doen. LinkedIn is niet voor niets een zakelijk social media platform – ook bij het gebruik van LinkedIn Stories is het dus wijs om daar echt rekening mee te houden.

Hierbij wat tips en adviezen over LinkedIn Stories: waar komen ze vandaan, hoe werkt het en hoe zet je ze in.

Hoezo ineens Stories op LinkedIn?

Zo ineens is het niet, de berichten dat LinkedIn aan het testen was met Stories waren er al langer. Echt revolutionair is het ook niet, want we kennen Stories natuurlijk al langer van Instagram en Facebook. Snapchat is er als eerste mee gestart. En zoals dat gaat in social medialand: succesvolle functionaliteiten worden in no-time gekopieerd door andere platformen. Zo is het ook gegaan met Stories! Ook op LinkedIn hebben Stories dezelfde kenmerken als op de andere social media platformen: zo zijn Stories 24 uur zichtbaar en daarna verdwijnen ze weer. Met Stories neem je de kijker echt mee in jouw wereld. Geen gelikte foto’s en berichten, maar meer ‘echte’ beelden en commentaren in volgorde van plaatsen worden getoond aan de kijker.

Zo werkt het!

Zo ziet het eruit op je startscherm in je mobiele LinkedIn app. Op de desktopversie van LinkedIn zijn de Stories (nog) niet zichtbaar.

Stories maken of toevoegen werkt heel gemakkelijk: je klikt op het plusje bij jouw foto bij ‘uw verhaal’ en dan kan je een foto/video toevoegen. Dat kan vanuit je foto’s op je smartphone of door een foto/video te maken vanuit LinkedIn Stories. Video is maximaal 20 seconden!

TIP Gebruik altijd het verticale foto- of videoformaat: zo zijn je beelden beeldvullend

Als je beeld hebt toegevoegd dan kan je tekst toevoegen en/of een sticker, en je kunt ook mensen taggen. Let op, dat kan alleen bij eerstegraads connecties. Degene die je tagt krijgt hier ook een melding van.

Als je een story hebt geplaatst dan kunnen jouw connecties deze zien; jouw foto verschijnt dan in het rijtje bovenaan hun startscherm. Als iemand reageert dan krijg je daar een berichtje van in je LinkedIn berichten. Als je zelf naar je Stories gaat, dan zie je links onderin wie deze heeft bekeken. Tenminste, als ze hun instellingen niet op ‘bekijken in privémodus’ hebben gezet. Via Instellingen – Privacy – Opties voor weergave van verhalen kan je nl zelf aangeven of je wilt dat anderen kunnen zien of je hun Stories hebt bekeken.

Wat ga je wel – en juist niet – plaatsen op jouw LinkedIn Stories?

LinkedIn is een zakelijk platform – laat dat ook altijd je uitgangspunt zijn als je Stories plaatst. Denk, net als bij ‘gewone’ berichten, altijd na over wat het nut is voor je zakelijke connecties. Dus: relevante content met een zakelijke insteek. Geen overdreven persoonlijke, privé berichten. LinkedIn Stories zijn ook niet bedoeld als reclamefolder – val je connecties dus niet lastig met alleen maar promotionele berichten.

Ideeën voor LinkedIn Stories

  • Neem je connecties mee in jouw werkdag en in jouw bedrijf: waar ben je mee bezig, voor en met wie, hoe ga je te werk
  • Nadere kennismaking met je team: wie zijn ze, wat doen ze, hoelang werken ze al bij jouw bedrijf
  • In het zonnetje zetten van opdrachtgevers en relaties
  • Tips en adviezen waar je connecties echt wat aan hebben – beantwoorden van veelgestelde vragen
  • In beeld brengen van een evenement waar je aanwezig bent / aan meedoet, en dan vooral de interessante en nuttige learnings
  • Mijlpalen: oplevering van een project, start nieuwe opdracht etc

Aan de slag met LinkedIn Stories?

Ik ben benieuwd wat je van deze nieuwe functie vindt. Ga je LinkedIn Stories zelf actief gebruiken of ga je het eerst gewoon eens volgen bij anderen? Zelf vind ik het een leuke extra functionaliteit – mijn eerste LinkedIn Stories zijn dan ook een feit. Wel hoop ik dat de insteek ook echt zakelijk wordt – het kopie-effect van Instagram ligt op de loer. We gaan het zien – ik zie jouw LinkedIn Stories graag langskomen!

Groeten, Lieneke

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us
Wij maken gebruik van cookies