arrow_drop_up arrow_drop_down
20 augustus 2020 

De 10 belangrijkste Facebook updates van 2020 - en hoe je ze inzet voor jouw Facebook strategie

De 10 belangrijkste Facebook updates van 2020 – en hoe je ze inzet voor jouw Facebook strategie

Facebook zit nooit stil – ook het eerste halfjaar van 2020 was er weer veel nieuws te meldenFacebook blijft innoveren en kwam ook de eerste helft van dit jaar om de haverklap met nieuwe updates en functies. Maar wat kun je zakelijk gezien nou met die nieuwe functies? Hoe zet je ze in voor jouw zakelijke Facebookpagina, hoe pas je ze toe in je Facebook strategie 

Niets doen is geen optie. Heb je een actieve zakelijke Facebook pagina? Dan is het absoluut belangrijk dat je up-to-date blijft van alle nieuwe Facebook updates: zo kun je goed bepalen waar je op in moet spelen en zo blijf je de concurrentie net een stapje voor.  

Ik heb de belangrijkste nieuwe functies en updates voor je op een rijtje gezet en geef jou een complete lijst met de 10 belangrijkste Facebook updates van 2020. Wat je moet weten én hoe je ze kunt gebruiken binnen jouw huidige social media strategie.

#1 Facebook Shops 

Wat is het? 

Al lange tijd gingen er geruchten rond over de nieuwe shop functie van Facebook. Sinds mei 2020 is deze functie eindelijk liveMet Facebook shops kun je: 

  • Gratis een webshop maken als onderdeel van jouw Facebook bedrijfspagina 
  • Zoveel producten toevoegen als je zelf wilt aan jouw Facebook shop 
  • Product omschrijvingen personaliseren door verschillende lettertypes en kleuren te gebruiken 
  • Producten organiseren in collecties en categorieën 
  • Direct met (potentiële) klanten praten via Messenger, Instagram Direct en WhatsApp 
  • Een integratie maken met je huidige webshop (e.g. met ShopifyWooCommerce en BigCommerce) 

Een aantal functionaliteiten en updates van Facebook shopping zijn momenteel nog in de testfase: 

  • Instagram Shopping 
  • Shoppen via livestreams 
  • Loyalty programma’s 

Hoe zet je Facebook shopping in voor jouw bedrijf?  

Tijdens de eerste uitbraak van Covid-19 heeft Facebook de functie Facebook shops versneld gelanceerd. Waarom? Facebook wil kleinere ondernemingen een steuntje in de rug te geven. Facebook shopping maakt het mogelijk voor bedrijven om producten makkelijker online te verkopen – op het platform waar hun doelgroep toch al aanwezig is!  

Facebook Shops bied je de mogelijkheid om je producten te laten zien op social media, daar waar je doelgroep zit en sowieso al de nodige tijd spendeert. Facebook Shops zorgt dus zeker voor meer zichtbaarheid van jouw bedrijf en je producten – meer kans om gezien te worden en je producten onder de aandacht te brengen, om gevonden te worden en dus conversies te realiseren!  

Facebook shopping maakt het super makkelijk om een product te kopen – want dat kan nu direct in Facebook zelf. Je klant wordt nu dus niet eerst naar je website of webshop geleid maar kan gelijk werk maken van zijn aankoop. Fijn voor de customer journey!  

Meer weten over Facebook Shops? Lees onze blog over Facebook Shops hier  

#2 Steun het MKB-sticker 

Wat is het? 

Facebook wil alle bedrijven maar met name het midden- en kleinbedrijf, zoveel mogelijk helpen om online zichtbaar en actief te zijn. Dat komt ook de offline business ten goede – en dat kunnen de meeste bedrijven hard gebruiken in tijden van corona. Denk aan de horeca en winkels die veel minder omzet hebben dan normaal. Vandaar dat Facebook de sticker ‘steun het MKB’ heeft gelanceerd. Het is een voortvloeisel uit de hashtag #supportyourlocals, die populair werd tijdens de uitbraak van Covid-19. 

Via Instagram en Facebook kunnen gebruikers de Steun het MKB-stickers in hun story zetten, om zo hun favoriete MKB-bedrijven in de spotlights te zetten. Om deze manier wordt de online zichtbaarheid van deze bedrijven vergroot. 

Als je de sticker in je story op Instagram zet, dan kunnen andere gebruikers op de sticker klikken. Daarnaast wordt de story met sticker ook geplaatst in een gezamenlijk verhaal, samen met andere bedrijven die getagged zijn door middel van de MKB-sticker. 

Hoe zet je de Steun het MKB-sticker in op Facebook?  

Heb je trouwe klanten die jouw bedrijf een warm hart toedragen?  Vraag ze dan om deze sticker te gebruiken om zo jou en je bedrijf te steunen. Je kunt er zelfs een beloning tegenover zetten, zoals bijvoorbeeld 10% korting op de volgende aankoop. 

Het gebruik van de sticker levert je bedrijf meer zichtbaarheid op: dat kan weer leiden tot meer volgers, meer engagement en meer interesse voor jouw bedrijf (online). 

Let op: niemand weet hoelang deze sticker nog beschikbaar blijft op Facebook en InstagramDus gebruik hem!  

#3 3D afbeeldingen gemaakt uit 2D afbeeldingen 

Wat is het? 

3D posts op Facebook zijn niet nieuw, de mogelijkheid om van elke 2D foto een 3D foto te maken wel! 

Dit jaar heeft Facebook een functie uitgebracht die 3D afbeeldingen maakt uit 2D afbeeldingen, zelfs als de foto is gemaakt met een ‘oude’ camera. Je kunt nu aan elke foto een 3D effect toevoegen. Het maakt niet uit of de foto net gemaakt is of een langere tijd geleden. 

Hoe zet je 3D in bij jouw Facebook aanpak?  

Probeer de 3D functie op Facebook eens uit! Dit effect geeft weer een hele andere dimensie aan je foto. En je weet het... Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Dus kijk zeker ook eens terug naar foto’s die je in het verleden op Facebook hebt gebruikt en pak daar een succesvolle foto uit en zet hem in 3D. 

Je hoeft nou niet gelijk alle foto’s in 3D gaan plaatsen, dat is misschien een beetje te veel van het goede. Maar deze nieuwe Facebook functie is zeker de moeite waard om eens uit te testen. Het is weer eens wat anders, en een 3D bericht valt op en kan de aandacht trekken van jouw volgers. Het resultaat? Meer betrokkenheid en interactie van jouw volgers – en dat vergroot weer je zichtbaarheid online!  

Probeer het eens uit. Wie niet waagt, wie niet wint! 

#4 De nieuwe lay-out + dark mode  

Wat is het?  

De nieuwe desktop lay-out van Facebook geeft snellere toegang tot bepaalde Facebook-functies en heeft een strakkere uitstraling. De gebruikerservaring doet denken aan die van de Facebook app. Heel handig: mocht je niet tevreden zijn met de nieuwe lay-out dan kun je (nu nog) terugschakelen naar de klassieke versie. 

Daarnaast heeft Facebook een dark mode uitgebracht. Momenteel voert Facebook testen uit – zowel op de desktop versie als mobiele versie – om te onderzoeken of ze hun standaard layout hier ook naar toe willen omschakelen.  

Hoe kan jij de nieuwe lay-out succesvol inzetten in je Facebook strategie?  

De nieuwe lay-out heeft vooral gevolgen voor het gebruiksgemak van je Facebook paginaIk geef eerlijk toe, het is even wennen en ook echt wel even zoeken naar waar alles nu staat. Check in ieder geval je afbeeldingen, bijv. in de omslagfoto, je logo…  

En zeker ook je advertenties. Zien die er nog steeds even aantrekkelijk uit in de dark modeHele cleane, lichte afbeeldingen met veel wit kunnen er bijvoorbeeld vreemd uit gaan zien. Dus kijk goed wat de gevolgen kunnen zijn voor je content met deze nieuwe layout. En investeer tijd om snel te weten waar je alles kunt vinden, wel zo handig in het dagelijkse gebruik 😉  

#5 Messenger Rooms 

Wat is het? 

Door de coronapandemie hebben videochatapplicaties een grote vlucht genomen. Facebook wil de boot niet missen en sinds mei wordt de nieuwe functie Messenger Rooms uitgerold. Met Messenger Rooms gaat Facebook de concurrentie aan met populaire videochatapplicaties zoals Skype, Zoom en Microsoft Teams. 

Met de nieuwe Facebook functie Messenger Rooms kan je videoconferenties of – afspraken houden tot wel 50 personen. Messenger rooms maakt onderdeel uit van de Messenger app. Hiermee kan je een ‘ruimte’ aanmaken, waar iedereen eenvoudig toegang tot heeft en makkelijk aan toegevoegd kan worden. Je hebt geen Facebook profiel nodig om deel te nemen. En er is geen tijdslimiet gekoppeld aan Messenger Rooms, zoals dat bij bijvoorbeeld Zoom (de gratis versie) wel het geval is.  

Hoe zet je Messenger Rooms in voor jouw bedrijf? 

Je kunt Messenger Rooms gebruiken om videocalls te houden met je klanten, maar bijvoorbeeld ook om een presentatie te geven voor een select publiek. Zo kan je betrokkenheid bij jouw volgers en relaties vergroten.  

Het is een mooie extra videochat mogelijkheid via een social media platform waar bijna iedereen een profiel heeft (en dat is nog niet eens nodig, ook zonder Facebook account kan je deelnemen) – ik raad je aan hem zeker eens te proberen!  

#6 “audio-only” live modus met automatische ondertiteling 

Wat is het? 

Livestreams via Facebook zijn razend populair en dit is de laatste tijd alleen maar toegenomen. Dat deze functie dus meer en meer geoptimaliseerd wordt, is geen verrassing.  

Facebook heeft onlangs een kleine verbetering aangekondigd in hun video livestream optie, die ontworpen is om o.a. slechthorenden beter te faciliteren. Aan de live modus met “alleen audio” wordt nu automatisch ondertiteling toegevoegd, super handig! 

Hoe gebruik je de audio-only modus voor jouw Facebook livestream? 

Hoewel de automatische ondertiteling niet altijd nauwkeurig werkt, biedt deze update je de kans meer mensen met je livestream te bereiken. Heel veel mensen kijken Facebook in de stille / mute modus – ze zijn onderweg, zitten op hun werk, zijn in gezelschap.. Met ondertiteling maak je gelijk duidelijk waar jouw livestream over gaat en hou je dus sneller en beter de aandacht vast.   

Met  deze audio-only modus hoeven mensen dus net persé de livestream te luisteren – ze kunnen eenvoudigweg meelezen waar het over gaat.

#7 updates en ontwikkelingen met betrekking tot Covid-19 

Wat is het? 

Covid-19 heeft de wereld behoorlijk op zijn kop gezet. Er zijn veel dingen aangepast en veranderd, in de ‘echte wereld’ maar ook online. Natuurlijk is ook Facebook op dat gebied heel actief; zo worden er nieuwe updates en functies ingezet om spreiding van nepnieuws over Covid-19 tegen te gaan op o.a. Messenger en Whatsapp.  

Covid-19 heeft ook invloed op het advertentiebeleid van Facebook  

  • Het beoordelen van advertenties kan langer duren, door het thuiswerken van het personeel van Facebook. 
  • Advertenties die angst aanwakkeren met betrekking tot Covid-19 zijn verboden (e.g. mondmaskers, ontsmettingsmiddel, test kits).  

Hoe kun jij gebruik van maken van deze Covid-19 aanpassingen van Facebook?  

Voorkom vertraging van de publicatie van je advertenties op Facebook: het is aan te raden om je campagnes van tevoren te maken en te plannen. Mocht het beoordelingsproces van jouw advertentie langer duren, voorkom je dat je advertentie niet op het door jou gewenste tijdstip live kan.  

Vermijd controversiële inhoud van advertenties – hou je aan de advertentie richtlijnen van Facebook. Zelfs als jouw post controversieel is en er toch doorheen komt,  wordt hij hoogstwaarschijnlijk heel kort daarna weer verwijderd.   

Wij hebben de afgelopen maanden zeker gemerkt dat Facebook veel strenger is geworden als het gaat om advertentie inhoud. We vragen bijna altijd een handmatige beoordeling aan – je wilt niet dat je advertentie wordt afgekeurd of geblokt. Daarnaast loop je het risico dat jouw Facebook profiel wordt verwijderd en/of je advertentie account wordt verbannen, en dat wil je natuurlijk helemaal voorkomen! 

#8 Wijziging in targeting opties bij adverteren op Facebook 

Wat is het? 

In het Facebook advertentiebeheer is vorig jaar een aantal updates gedaan die gevolgen kunnen hebben voor je betaalde advertentie campagnes. Half augustus zijn sommige targeting opties verwijderd en dus niet langer beschikbaar voor nieuwe campagnes. Bestaande campagnes, die gebruikt maakte van deze targeting opties, werden niet gestopt en konden nog tot en met 14 januari 2020 lopen. Na 14 januari 2020 zijn deze campagnes ook gepauzeerd. 

Wat kan dit voor jouw advertenties voor gevolg hebben? 

Sommige bedrijven laten bepaalde campagnes langere tijd achtereen lopenDoe jij dat ook? Loop dan zeker door je advertenties heen in je advertentie manager en controleer welke campagnes een update kunnen gebruiken. Check ook je doelgroepen: mogelijk moeten deze ook aangepast worden en in sommige gevallen is het beter om nieuwe doelgroepen aan te maken. Let ook op als je oudere advertentiecampagnes kopieert!  

#9 ‘Mood’ mode voor Facebook Stories 

Wat is het? 

Je kunt nu de Mood mode toevoegen aan je Facebook storiesHierin kun je GIFs toevoegen om een gevoel over te brengen en een extra dimensie te geven aan je stories. GIFs zijn super populair en met de Mood optie kan je ze heel makkelijk inzetten op je Facebook stories 

Hoe maak je gebruik van deze Mood optie in je Facebook Stories? 

Stories zijn een leuke manier om je creativiteit te gebruiken. Met de mood optie kan jij als bedrijf weer op een heel andere, vaak ook grappige manier, uiten. Denk aan een bijzonder moment voor je bedrijf, bijvoorbeeld een jubileum of een lancering van een nieuw productDe verwachting is dat je via je Facebook Stories met GIFs ook een oudere doelgroep bereikt die nog nog niet zo bekend is met het GIFs fenomeen.  

Facebook stories zijn nog lang niet zo populair als Instagram stories, maar ze worden meer en meer bekeken. Wereldwijd gaat het om 500 miljoen mensen die dagelijks Facebook stories bekijken. Gezien het grote aantal Facebook gebruikers zit er dus nog heel veel potentie qua bereik. 

#10  De ‘Zorg-Emoji’ 

Wat is het? 

Vanwege Covid-19 heeft Facebook een nieuwe reactie emoji toegevoegd: de care emojiDit is de 7de reactie emoji die je kunt gebruiken bij het liken van een bericht. Het idee achter deze emoji is om iemand anders een hart onder de riem te steken. De emoji is beschikbaar in Messenger en op Facebook. 

Blijft de Care Emoji beschikbaar na de corona crisis? Dat is nog niet bekend, we gaan het zien!  

Hoe zet je de Care Emoji in op Facebook? 

Er zijn een aantal manieren waarop jij de ‘zorg-emoji’ kan gebruiken binnen jouw online strategie. Check in ieder geval hoe jouw Facebook volgers reageren op jouw berichten. Gebruiken zij ook de ‘zorg-emoji’ als reactie op jouw posts?  

En gebruik hem zelf als je reageert op post en wilt uitdrukken dat je iets of iemand een warm hart toedraagt, wilt steunen of wilt laten zien dat iets je raakt. Niet voor niets is deze emoji gelanceerd tijdens de corona pandemie; er zijn een hoop bedrijven en mensen die best een steuntje in de rug verdienen!  

De Care Emoji is ook prima te gebruiken in een poll, als keuzemogelijkheid waar mensen voor kunnen kiezen als antwoord op de poll vraag. 

 

What’s next?  

Het blijft in 2020 zeker niet bij deze nieuwe updates en functies: Facebook blijft zich vernieuwen en innoveren. Wat dat betreft ben ik heel benieuwd welke nieuwe functies en aanpassingen Facebook zal lanceren in de resterende maanden van 2020.  

Ik adviseer je om de ontwikkelingen goed te volgen: zo blijf je up-to-date van nieuwe mogelijkheden en kan je kijken of en zo ja hoe je deze voor jouw bedrijf gaat inzetten. 

 

Wil jij je online strategie op Facebook verbeteren? Of heb je hulp nodig met het maken van effectieve advertenties op Facebook die echt resultaat opleveren? Neem dan hier contact met ons op. 

 

 Bron: Kontentino 

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us
Wij maken gebruik van cookies