Zo word je zichtbaar op LinkedIn!
22 december 2020 

Zo word je zichtbaar op LinkedIn!

Heb jij een profiel op LinkedIn maar krijg je weinig reactie op jouw profiel en op de berichten die je plaatst? Ben je op zoek naar manieren om meer interactie te krijgen en jezelf en jouw bedrijf beter zichtbaar te maken? Ik geef je 9 tips!

#1 Wat heeft je bedrijf te bieden?

Heb je dit goed en helder omschreven in ‘info’ en ‘werkervaring’ op je LinkedIn profiel? En is deze informatie ook terug te vinden op je bedrijfsinformatie op LinkedIn? Zet dit voor jezelf nog eens goed een rijtje. Neem hierin ook zoekwoorden mee die mensen gebruiken voor jouw product of dienstverlening. Ga uit van je bezoeker: wat vindt hij/zij interessant om te weten over jouw bedrijf, waarom bezoekt hij/zij jouw LinkedIn bedrijfspagina?

#2 Zelf doen of laten doen?

Je kunt natuurlijk zelf aan de slag gaan en proberen wat werkt, maar kijk ook eens naar de mogelijkheid om een LinkedIn expert in te zetten. Zij werken dagelijks met LinkedIn en weten dus heel goed hoe je het aanpakt om zichtbaar te worden op LinkedIn. Ze gaan in opdracht van jou gericht aan de slag met traffic, leads en engagement voor o.a. jouw bedrijfspagina. Zoek online naar LinkedIn adviseurs en hun resultaten en vraag het na bij collega-ondernemers. Wil je toch liever zelf aan de slag dan is er ook de mogelijkheid een LinkedIn training te volgen; zo krijg je op een snelle manier alle kennis over de werking van LinkedIn en inzicht in de manier waarop je LinkedIn effectief inzet. En hey, toeval bestaat niet 😉 ik geef zelf met grote regelmaat workshops en trainingen LinkedIn!

#3 Social Selling Index; hoe actief ben jij op LinkedIn?

LinkedIn biedt een goed inzicht in hoe actief jij bent in vergelijking met jouw netwerk en mensen die in hetzelfde vakgebied werken.  Je vindt jouw ‘score’ op ‘’LinkedIn Social Selling Index’’. De LinkedIn SSI laat zien hoe jij presteert op verschillende onderdelen op LinkedIn zodat je inzicht krijgt op welke fronten dat nog beter kan.

#4 Ga actief op zoek naar potentiële klanten

Je hebt vast wel een wensenlijstje van toekomstige klanten. Wacht niet af tot ze bij jou terecht komen maar gebruik LinkedIn om hier actief naar op zoek te gaan. Gebruik hiervoor o.a. de zoekfunctie van LinkedIn. Met welke prospets heb je in het verleden contact gehad? Kijk op hun profiel wat ze tegenwoordig doen en neem (weer) contact op. Kijk ook eens actief naar je huidige connecties. Met wie zou je graag in gesprek willen en wie heb je al lang niet gesproken? Neem je huidige klanten ook eens onder de loep: wat zijn gelijksoortige bedrijven, welke zijn interessant voor jou? Kijk vervolgens wie er bij deze bedrijven werken en met wie je al contact hebt of makkelijk contact kunt leggen via een gezamenlijke connectie. Zo kom je steeds tot nieuwe en interessante connecties.

Wanneer je daadwerkelijk een connectie wilt maken, stuur dan ALTIJD een persoonlijke uitnodiging en vermeld wie je bent en waarom je een connectie wilt. En alsjeblieft:  gebruik die persoonlijke boodschap NIET als een salespitch. Dat werkt namelijk eerder averechts. Bouw continu aan je netwerk en onderhoud je connecties warm zodat je steeds top of mind bent.

#5 Sluit je aan bij LinkedIn-groepen

Een LinkedIn groep geeft je ook weer toegang tot vele andere, interessante mogelijke connecties. En jullie hebben allemaal interesse in hetzelfde thema (het onderwerp van de groep) dus er is al direct een gemeenschappelijke basis. Ga actief aan de slag in LinkedIn groepen en laat je zelf zien! Reageer op anderen en plaats zelf ook regelmatig een bericht. Reageren mensen op jouw bericht en ben je nog niet gelinkt? Dan is dit dé mogelijkheid om een connectie tot stand te brengen.

#6 Hou je meldingen in de gaten

LinkedIn is niet zuinig met meldingen oftewel notificaties geven 😉 Denk aan meldingen over wie er op jouw berichten heeft gereageerd, wie een nieuwe baan heeft of een jubileum, wie er jarig is etc. Maak hier gebruik van! Het zijn handige haakjes die LinkedIn jou geeft om weer eens contact op te nemen met de contacten die het betreft. En het is dé kans om daarover een persoonlijk berichtje te sturen dat meer inhoudt dan alleen ‘Gefeliciteerd‘ Stel vragen en stel je berichtje zo uit dat het uitnodigt tot een antwoord. Zo kom je snel weer in gesprek met je connecties!

#7 Plaats regelmatig een bericht op LinkedIn

Een update, post, bericht.. Allemaal benamingen voor bijdrages die je op LinkedIn kunt plaatsen. Hou je netwerk op de hoogte van jouw zakelijke bezigheden, mijlpalen en bijzonderheden. Deel je kennis en geef advies. Krijg je reacties op je berichten van mensen met wie je nog niet gelinkt bent? Neem dan even de tijd om hun profielen te bekijken en te kijken of het wellicht een interessante connectie zou kunnen zijn.

#8 Investeer in je connecties

Leuk, 1000 connecties, maar ga je ook echt wel eens met ze in gesprek? Stuur je ze via LinkedIn wel eens direct messages met relevante informatie of om te vragen hoe het gaat? Op de vraag of mensen daadwerkelijk iets doen met hun connecties, krijg ik in de trainingen die ik geef veel te vaak ‘nee’ te horen. En dat is jammer, want je hebt die connectie al dus niets is makkelijker dan 1 op 1 informatie uit te wisselen en zo iemand beter te leren kennen. Richt je hierbij niet meteen op de verkoop, maar kijk vooral waar jij jouw connectie mee kunt helpen.

#9 Aan de slag met sales via LinkedIn

Van nuttige artikelen, informatie of persoonlijk berichtje om te vragen hoe het gaat. Hou dit zeker enkele maanden vol en probeer een vast tijdstip te vinden (bijv. de eerste van de maand). Grote kans dat mensen waarderen dat je aan ze denkt en dat ze gaan reageren op jouw 1 op 1 berichten met bijvoorbeeld vragen. Probeer dan het gesprek te verplaatsen naar een (video)call of maak een afspraak voor een gesprek.

Heb je direct succes als je start met het inzetten van deze tips? Nee, het kost zeker wat tijd voordat je het effect gaat zien. Laat je niet uit het veld slaan maar kies voor een aanpak die bij jou (en je tijdsbesteding) past en pas die vervolgens ook heel consequent toe. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Heel veel succes op LinkedIn! Ennn… zijn we al gelinkt? Ik maak graag kennis!

Heb je zelf tips of vragen? Stuur me een mail: lieneke@get-agrip.nl

Groeten,
Lieneke

Bron: Thinkadvisor

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us
arrow_drop_up arrow_drop_down