Zo werkt het: adverteren op TikTok
06 april 2023 
3 min. leestijd

Zo werkt het: adverteren op TikTok

Wat is TikTok? 

TikTok is een social media-applicatie waarbij uitsluitend video’s gedeeld worden. Vaak in combinatie met muziek of eigengemaakte audio. Op TikTok is het een stuk makkelijker om viraal te gaan dan op Instagram.  Zo kun je binnen no time groeien van nul naar duizend volgers met de juiste content. Je hebt geen groot volgersaantal nodig om mensen te bereiken.   

Doelgroep van TikTok  

Als we kijken naar de doelgroepen die op TikTok te vinden zijn, dan zie je dat de gemiddelde leeftijd op TikTok lager ligt dan bijvoorbeeld Instagram. Toch zijn alle generaties vertegenwoordigd: van Gen Z en Millenials tot aan Boomers. De gebruikersaantallen groeien razendsnel. Zo zagen we in 2023 een groei van 34% ten opzichte van 2022.   

Adverteren op TikTok   

  • Op TikTok is het ontzettend belangrijk dat je campagnes en advertenties niet te onderscheiden zijn van organische content. Dat vraagt een andere manier van werken en briefen dan adverteren op Facebook of Instagram.  

  • Onderzoek wat de interesses van je doelgroep zijn: je kunt op TikTok een doelgroep kiezen op basis van interessegebieden. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor kleding, sport, doe-het-zelf of muziek. 

  • Wees echt en authentiek. Dit geldt niet alleen voor adverteren, maar voor alles wat je doet op Tiktok.  

  • Zorg dat je advertentie op een niet gesponsorde video lijkt, maar echt in de stijl van organische TikTok video’s gemaakt is. Kortom: maak TikTok’s!   

  • Zet een gezicht in voor je merk en advertenties: iemand die jouw doelgroep vertegenwoordigt en de doelgroep aanspreekt.   

  • Wees creatief: er kan een hoop op TikTok. Zorg wel dat het in lijn is met je tone of voice en strategie.   

  • Maak je content in het juiste formaat, namelijk verticaal!  

TikTok-pixel   

Net zoals op Facebook en Instagram bestaat er ook een TikTok-pixel. Deze pixel plaats je op je website in de vorm van een code. Zo kun je doelen meten op je website of in de app. Doelen die je aan deze pixel kunt hangen zijn bijvoorbeeld: het achterlaten van contactgegevens of een e-mailadres, een order plaatsen of content bekijken. Je maakt deze pixel aan in de Business Manager.   

Stappenplan om een TikTok-advertentie of -campagne te lanceren   

1. Maak je TikTok-content   

Op alle social mediakanalen geldt natuurlijk dat content key is, maar geloof ons: op TikTok geldt dit nog veel meer. Zorg dat de content van je advertentie authentiek, origineel, creatief en inspirerend is!   

2. Maak een campagne aan   

Een campagne aanmaken op TikTok doe je in de Ads Manager. Heb je nog geen account, dan maak je deze simpel aan via: https://getstarted.tiktok.com/brandnew-global/ . Het is belangrijk dat je een zakelijk account hebt als bedrijf, met een persoonlijk account kun je niet adverteren. 

3. Kies een doelstelling   

Een goede campagne valt of staat natuurlijk met de juiste doelstelling. Op TikTok is het mogelijk om verschillende doelstellingen te kiezen. Afhankelijk van de fase waarin je merk of campagne zich bevindt. Wil je vooral naamsbekendheid? Kies dan bijvoorbeeld voor bereik of websitebezoeken.   

Op TikTok kun je kiezen tussen zeven doelstellingen, die worden onderverdeeld in drie categorieën. 

Awareness  

  • Bereik 

Overweging   

  • App-installatie  

  • Websitebezoeken  

  • Video views 

  • Leadgeneratie   

Conversie   

  • Catalogusverkoop  

  • Conversie

4. Kies je doelgroep   

Net zoals bij andere advertenties op sociale media kun je op TikTok kiezen voor demografische gegevens, leeftijd, geslacht, interesses, taal en eventueel type apparaat. Je kunt ook aangegeven of jouw doelgroep met bepaalde content heeft geïnteracteerd de afgelopen zeven of vijftien dagen. Weet je bijvoorbeeld vanuit je doelgroepenonderzoek dat jouw doelgroep interacteert met bepaalde video’s? Dan is het de moeite waard om van deze functie gebruik te maken.   

5. Budget, looptijd en optimalisatiedoel   

Kies hier je budget en looptijd. Goed om te weten: het minimale bestedingsbudget op TikTok is 20 euro per dag op advertentiegroepniveau. Op campagneniveau is dit budget minimaal 50 euro per dag. TikTok biedt de mogelijkheid om jouw advertentie automatisch te optimaliseren op basis van het door jou gekozen optimalisatiedoel. Ook kan je aangeven dat je advertentie alleen op bepaalde dagen en tijden wordt getoond.   

Automated Creative Optimazation   

Je kunt kiezen om de feature: ‘Automated Creative Optimazation’ aan te zetten. Hierbij geef je TikTok toestemming om zelf combinaties te creëren. Je levert video’s, afbeeldingen, advertentieteksten en call to actions aan. TikTok maakt zelf advertenties en test deze door middel van A/B tests in het algoritme om zo te meten welke het beste scoort. Goed om te weten: het kost meer tijd dan het inzetten van je eigen advertentie en het kan dus even duren, voordat je resultaten ziet.   

6. Hoe ziet jouw TikTok advertentie er het beste uit? 

  • Verticale video’s met 9:16 presteren het beste op TikTok.   

  • Zorg dat je video’s tussen de 5 en maximaal 34 seconden zijn. TikTok is een platform met snelle video’s.   

  • De advertentiebeschrijving is maximaal 100 woorden, maar geloof ons: hoe korter hoe beter! 

Hulp nodig bij TikTok adverteren? Wij helpen je graag, neem vrijblijvend contact met ons op!   

Over de schrijver
Bij Get a Grip hou ik me bezig met verschillende kort- of langlopende projecten, vaak met een maatschappelijk karakter. Ik vind het leuk om creatief bezig te zijn en complexe onderzoeken en stukken tekst om te zetten naar begrijpelijke informatie voor de juiste doelgroep. Daarnaast geef ik graag trainingen en adviessessies, het overbrengen van kennis geeft mij energie!
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us