arrow_drop_up arrow_drop_down
31 juli 2020 

Hoe werkt het facebook algoritme in 2020 en hoe kan jij hierop inspelen?

Facebook, wie kent het niet… Nog steeds is Facebook een veel gebruikt platform in onze samenleving, maar ook op dit platform wordt er gebruik gemaakt van het algoritme. Hoe werkt het algoritme van Facebook en hoe kun je hier het best op inspelen? Dit leg ik je allemaal uit in deze blog!

Eind 2019 is het gemiddelde bereik van Facebookberichten met 2,2% gedaald, dit betekende voor de meeste bedrijven dat hun berichten door ongeveer 5,5% van hun volgers werd gezien. Voor bedrijven met een grote naamsbekendheid en veel volgers leidde dit dus tot een nog lager gemiddeld bereik.

Het bereik van Facebook wordt niet alleen beïnvloed door het algoritme, maar er zijn ook verschillende andere factoren die hierbij een rol spelen. Een voorbeeld hiervan is de continue groei van Facebook. Natuurlijk is en blijft het algoritme voor nu wel de belangrijkste factor op dit gebied. Voor de marketeers onder ons die niet op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in het algoritme, kan het dus moeilijker worden om de juiste berichten bij de juiste doelgroep te krijgen.

Vanaf 2018 evolueerde het algoritme van Facebook erg snel, dit omdat ze ernaar streven hun gebruikers in de tijd die ze aan Facebook besteden zo waardevol en betekenisvol mogelijk te maken. Dit jaar ligt de focus van Facebook meer op het zichtbaarder maken van het platform voor de gebruikers en het bieden van meer directe controle over hetgeen wat ze te zien krijgen.

Hoe heeft Facebook dit dan kunnen realiseren? Er zijn verschillende enquêtes uitgezet om de meningen en gegevens van de gebruikers te verzamelen. Deze gegevens heeft Facebook gebruikt om het algoritme aan te passen.

Op dit moment worden de berichten gerangschikt op volgorde van wat de gebruiker het leukst vindt. Dit gebeurt op basis van verschillende factoren, ook wel rangschikkingssignalen genoemd. Wat is een rangschikkingssignaal precies? Een rangschikkingssignaal is een signaal dat het gedrag uit het verleden van de gebruiker, maar ook het gedrag van de andere gebruikers in beeld brengt.

Hoe vaak like jij de berichten van je beste vriend? Wanneer kijk je een live video? In welke situaties deel jij een bericht van iemand? Hoe nieuw zijn jouw berichten? Ena zo maar door…. Het algoritme houdt rekening met allerlei factoren voordat ze pas echt bepaalde berichten aan jou of jouw volgers laten zien. De drie hoofdcategorieën van de rangschikkingssignalen zijn:

  1. Het soort media in het bericht (foto, link, video etc.)
  2. Hoe populair is een bericht.
  3. Met wie de gebruiker veel communiceert.

Hoe kun je er nu voor zorgen dat je als bedrijf je strategie goed afstemt op het algoritme van Facebook? Geen zorgen! Ik heb acht tips voor je verzameld die ik uitgebreid zal toelichten om hier op de juiste manier mee om te gaan en op in te spelen!

#1 Zorg ervoor dat mensen met elkaar gaan praten, dus probeer onder je bericht een gesprek te starten.

Een van de belangrijkste rangschikkingssignalen is hoe vaak een gebruiker zich bezig heeft gehouden met jouw pagina. Ondanks dat de gebruikers niet op dezelfde manier zullen communiceren met jouw pagina als op de pagina van hun vrienden of familie, zullen de vind-ik-leuks en het aantal gedeelde berichten wel zorgen voor een groter bereik voor je toekomstige berichten.

👉🏻 Wat je moet doen zodat het algoritme de waarde van jouw pagina kan herkennen en belonen, is simpelweg hard werken.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je niet moet gaan proberen om een zo’n hoog mogelijke betrokkenheid te krijgen op een simpele en veelgebruikte manier. Wanneer je dit wel probeert dan zal het algoritme dit zien en heb je kans dat Facebook je pagina een lagere rang geeft. Het is dus niet zo makkelijk als je denkt…. Denk ook aan het soort gesprek dat je wilt creëren, je hoeft niet per se te zoeken naar oneindigheid om meer betrokkenheid te krijgen maar je kunt dit ook creëren door gewoon een gesprek te starten wat gaat over een leuk of grappig onderwerp.

TIP: Om een zo hoog mogelijke betrokkenheid te creëren kun je het beste aan het einde van de dag een bericht plaatsen.

#2 Plaats een bericht wanneer je doelgroep online is

De recentheid van een bericht speelt ook een rol in het algoritme. Het algoritme selecteert precies welke berichten aan welke personen worden getoond. Hoe nieuwer het bericht, hoe beter… Wanneer weet je nu of je publiek online is? Uit onderzoek van Hootsuite is gebleken dat de berichten voor de B2B branche het beste scoren op de dinsdag, woensdag en donderdag tussen 9 uur in de ochtend en 2 uur in de middag. Voor de B2C zijn de beste dagen om te plaatsen en dus te scoren op maandag, dinsdag en woensdag om 12 uur.

Natuurlijk kan jouw doelgroep hier ook nog van afwijken, het is daarom slim om toch nog via je Facebook-pagina statistieken te kijken op welke dagen jouw doelgroep het meest actief is.

#3 Plaats nooit onaangename inhoud

Dit klinkt misschien logisch, maar het vind ik het belangrijk om het toch met je te delen. Op het moment dat je een bericht plaatst op Facebook wat onaangename inhoud bevat, zal Facebook je pagina direct lager rangschikken waardoor je betrokkenheid dus sterk zal dalen. Wat valt er allemaal onder de term onaangename inhoud? Ik leg je het hieronder uit. 👇🏻

  • Nepnieuws
  • Gemanipuleerde video’s die door externe controleurs zijn gemarkeerd
  • Misleidende informatie over gezondheid (denk aan ongeloofwaardige afval methodes)
  • Links naar websites die gestolen of geschraapte inhoud gebruiken zonder toegevoegde waarde
  • Borderline-inhoud (niet-verboden inhoud, maar wel aanstootgevend)

#4 Plaats hoge kwaliteitsvideo’s met een duur van 3 minuten

Een jaar geleden bracht Facebook naar buiten dat ze in de tijdlijn meer kwaliteitsvolle en originele video’s zouden opleveren. Er zijn drie rangschikkingsfactoren op het gebied van video waar het algoritme invloed op heeft.

  1. Intentie en de loyaliteit: video’s waar mensen naar op zoek zijn en waar mensen naar terugkeren.
  2. Originaliteit van video’s: Video’s die niet van andere bronnen afkomstig zijn.
  3. Lengte van video’s: Video’s die langer dan 1 minuut worden bekeken en die een duur hebben van 4 minuten.

TIP: Ben je goed in het opnemen van video’s, ga dan ook eens live op Facebook. Dit levert namelijk 6x meer betrokkenheid op!

#5 Zorg ervoor dat je consistent bent in het plaatsen

Het consistent plaatsen van berichten op je pagina heeft invloed op hoe hoog jouw berichten in de tijdlijn worden geplaatst. Wanneer je consistent plaats is de kans ook groter dat je jouw doelgroep bereikt. Wanneer een periode minder of zelfs geen berichten plaatst, zul je merken dat zodra je weer wel consistent gaat plaatsen, jouw bereik al is gedaald.

Vind je het moeilijk om consistent te plaatsen? Maak dan gebruik van een social media content kalender. Dit helpt je enorm bij het bereiken van consistente kwaliteit, wat ervoor zorgt dat je doelgroep betrokken en attent blijft. Daarnaast bestaan er verschillende handige social media planningstools die je hierbij kunnen helpen. Onze favoriete tool is Kontentino.

#6 Sluit je aan bij Facebook Groepen die van belang zijn voor je doelgroep

Nog steeds zijn de ‘’groepen’’ op Facebook erg waardevol, dit omdat de mensen die lid zijn van groepen meer inhoud te zien krijgen in deze groepen dan andere inhoud op hun tijdlijn. Probeer ook zelf een groep op te starten voor je bedrijf! Je kunt van alles in de groep bespreken van een discussie over een bepaald onderwerp tot tips en tricks voor de doelgroep.

#7 Maak gebruik van betaalde advertenties

Ondanks dat het plaatsen van berichten op je pagina de relatie met je doelgroep enorm kan versterken, is het adverteren via Facebook nog steeds de beste manier om je merkbekendheid te vergroten. Het organisch opbouwen van bereik en het aantal volgers van jouw pagina, wordt namelijk steeds lastiger. Wil jij jouw Facebook bedrijfspagina laten groeien, dan biedt de inzet van social advertising veel mogelijkheden. Daarnaast biedt het adverteren via Facebook uitgebreide targetting mogelijkheden, waardoor jij precies die doelgroep kunt bereiken waar jij naar op zoek bent.

#8 Geef je doelgroep en je medewerkers de mogelijkheid om het bedrijf te promoten op hun eigen kanalen.

Door de daling in het organische bereik gaan veel marketeers zich focussen op andere tactieken, zoals het toepassen van de mond-tot-mond reclame. Een andere goede manier is om de werknemers van je bedrijf te vragen of ze willen bijdragen aan het creëren van een sterker werkgeversmerk. Vraag ze bijvoorbeeld om de Facebook-pagina te volgen en berichten te delen op hun eigen pagina’s. Ook hiervoor bestaan handige en praktische tools. Wij gebruiken voor een aantal klanten de Employee Advocacy tool SoWorker.

 

Zo, het was wat informatie maar ik hoop dat je met deze tips toch meer inzicht hebt in het algoritme, waardoor je vanaf nu met jouw pagina meer bereik kunt creëren! Succes en wie weet kun jij het algoritme van Facebook wel verslaan. 💪🏼

Mocht je nog vragen hebben of wil je misschien hulp met je Facebook pagina? Wij helpen je graag, let’s talk!

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us
Wij maken gebruik van cookies