Hoe werkt het Facebook algoritme in 2020 en hoe kan jij hierop inspelen?
31 juli 2020 
6 min. leestijd

Hoe werkt het Facebook algoritme in 2020 en hoe kan jij hierop inspelen?

Facebook, wie kent het niet… Nog steeds is Facebook het meest gebruikte social media platform in Nederland (okay, Whatsapp staat op de 1e plaats in 2020, maar als eerste ‘echte’ social media platform is Facebook) – en ook op dit platform wordt er gebruik gemaakt van een algoritme. Oftewel: een formule die bepaalt wie welke berichten te zien krijgt. Hoe werkt het algoritme van Facebook en hoe kun je hier het best op inspelen met jouw zakelijke Facebookpagina? Ik leg het je allemaal uit in deze blog!

Eind 2019 is het gemiddelde bereik van Facebookberichten met 2,2% gedaald, dit betekende voor de meeste bedrijven dat hun berichten door ongeveer 5,5% van hun volgers werd gezien. Voor bedrijven met een grote naamsbekendheid en veel volgers leidde dit dus tot een nog lager gemiddeld bereik. Een trend die al jaren aan de gang is overigens; het bereik van zakelijke Facebookpagina’s is er, onder invloed van het Facebook algoritme, niet beter op geworden.

Vanaf 2018 is het algoritme van Facebook ingrijpend veranderd. Waarom? Facebook streeft ernaar de tijd die gebruikers aan Facebook besteden zo waardevol en betekenisvol mogelijk te maken. Dit jaar ligt de focus van Facebook op het zichtbaarder maken van het platform voor de gebruikers en het bieden van meer directe controle over je als gebruiker te zien krijgt.

Waarom doet Facebook dit? Er zijn verschillende enquêtes uitgezet om de meningen en gegevens van de gebruikers te verzamelen. Deze uitkomsten en gegevens gebruikt Facebook vervolgens om het algoritme aan te passen.

Op dit moment worden de berichten gerangschikt op volgorde van wat de gebruiker het leukst vindt. Dit gebeurt op basis van verschillende factoren, ook wel rangschikkingssignalen genoemd. Wat is een rangschikkingssignaal precies? Een rangschikkingssignaal is gebaseerd op het gedrag uit het verleden van de gebruiker, in combinatie met het gedrag van andere gebruikers. Klinkt dit een beetje als abacadabra? Een paar voorbeelden van data over jouw gedrag waar Facebook naar kijkt:

Hoe vaak like jij de berichten van je beste vriend? Wanneer kijk je een live video, en hoelang? In welke situaties deel jij een bericht van iemand? Hoe actueel zijn jouw berichten? En ga zo maar door…. Het algoritme houdt rekening met allerlei factoren voordat bepaalde berichten aan jou of jouw volgers getoond worden. De drie hoofdcategorieën van de rangschikkingssignalen zijn:

  1. Het soort media in het bericht (foto, link, video etc.)
  2. Hoe populair is een bericht
  3. Met wie de gebruiker veel interactie heeft

Hoe stem je nu als bedrijf je strategie goed af op het algoritme van Facebook? Ik heb acht tips voor je verzameld zodat je hier op de juiste manier mee om kunt gaan en op in kunt spelen!

#1 Zorg voor conversatie: start gesprekken op!

Een van de belangrijkste rangschikkingssignalen is hoe vaak een gebruiker zich bezig heeft gehouden met jouw pagina. Er zal over het algemeen anders op jouw zakelijke pagina worden gereageerd dan op de pagina van hun vrienden of familie, echter de vind-ik-leuks en het aantal gedeelde berichten zorgen wel degelijk voor een groter bereik van je toekomstige berichten.

👉🏻  WORK HARD! Dat is echt een must als je wilt dat het algoritme jouw pagina goed oppakt.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je geen gekke bokkensprongen moet gaan maken om zoveel mogelijk betrokkenheid te krijgen. Facebook houdt er bijvoorbeeld niet van dat je mensen oproept om anderen te taggen om zo meer bereik te krijgen, of bepaalde like-en-deel winacties inzet om mensen te verleiden een bericht te verspreiden. En met de grote hoeveelheid posts die mensen in hun tijdlijn zien, is het nog niet zo makkelijk om ze te laten stoppen met scrollen met jouw bericht en daar een reactie te geven. Interactie oproepen en bereik krijgen is dus niet zo makkelijk – het is gewoon hard werken! Verplaats je constant in de mensen die je wilt bereiken: wat vinden zij interessant, waar hebben ze wat aan, wat vinden zij leuk en entertaining? Besteed ook de nodige aandacht bij de afbeelding (foto of visual) die je bij jouw bericht plaatst. Mensen zijn visueel ingesteld en beeld zegt meer dan 1000 woorden.. .dus zorg ervoor dat je visual de aandacht trekt!

#2 Plaats een bericht wanneer je doelgroep online is

De actualiteit van een bericht speelt ook een rol in het algoritme. Hoe nieuwer het bericht, hoe beter…  Maar wat is nu de beste tijd om een bericht te plaatsen? Want je wilt natuurlijk wel dat de juiste mensen ook rond die tijd op Facebook te vinden zijn. Wanneer weet je nu of je publiek online is? Uit onderzoek van Hootsuite is gebleken dat berichten voor de B2B branche het beste scoren op de dinsdag, woensdag en donderdag tussen 9 uur in de ochtend en 2 uur in de middag. Voor B2C zijn de beste dagen om te plaatsen en dus te scoren op maandag, dinsdag en woensdag om 12 uur.

Natuurlijk kan dit anders zijn voor jouw doelgroep! Check daarom altijd je Facebook Insights, oftewel Facebook-pagina statistieken, om te kijken op welke dagen en tijden jouw doelgroep het meest actief is.

#3 Plaats geen berichten met misplaatste inhoud

Dit klinkt misschien logisch, maar toch goed om nog even te delen. Als je een bericht plaatst op Facebook wat misplaatste inhoud bevat (volgens de Facebook normen en regels), zal Facebook je pagina direct lager rangschikken waardoor je betrokkenheid dus sterk zal dalen. Wat valt er allemaal onder de term onaangename inhoud? Check deze voorbeelden 👇🏻

  • Nepnieuws
  • Gemanipuleerde video’s
  • Misleidende informatie over gezondheid (denk aan ongeloofwaardige afval methodes)
  • Links naar websites die onveilig zijn of inhoud bevatten zonder toegevoegde waarde, of andere inhoud bevatten dan aangegeven in het bericht
  • Aanstootgevende berichten (teveel bloot, racisme etc)

#4 Plaats video’s met hoge kwaliteit

In 2019 kondigde Facebook aan dat er in de tijdlijn veel meer originele video’s moesten komen en dat video’s van hoge kwaliteit moesten zijn. Belangrijk om te weten, want berichten met (native) video presteren over het algemeen goed. Logisch, want zo’n korte video kijkt nu eenmaal makkelijk weg, zeker als er ook nog ondertiteling bij staat. Met onderstaande zaken houdt het Facebook algoritme rekening als het om video gaat:

  1. Intentie en de loyaliteit: video’s waar mensen naar op zoek zijn en waar mensen naar terugkeren.
  2. Originaliteit van video’s: Video’s die niet van andere bronnen afkomstig zijn maar echt door jou zijn gemaakt / geupload.
  3. Lengte van video’s: Video’s die langer dan 1 minuut worden bekeken en die een duur hebben van 4 minuten.

TIP: Maximaal gebruik maken van de video functionaliteit van Facebook? Ga dan eens live op Facebook. Dit levert namelijk 6x meer betrokkenheid op!

#5 Plaats consistent berichten op Facebook

Het consistent posten van berichten op je pagina heeft invloed op hoe jouw berichten in de tijdlijn worden geplaatst. Wanneer je consistent plaatst op Facebook is de kans groter dat je jouw doelgroep bereikt. Wanneer je een periode minder of zelfs geen berichten plaatst, zal je merken dat je bereik -als je weer start met berichten plaatsen – flink is gedaald.

Vind je het lastig om geregeld een bericht op Facebook te plaatsen? Maak dan gebruik van een social media content kalender. Zo’n content kalender geeft je structuur en houvast – en zorgt ervoor dat jouw doelgroep betrokken blijft. Je kan een social media kalender op verschillende manieren maken, bijv. in Excel of Google Drive. Daarnaast bestaan er verschillende handige social media planningstools die je hierbij kunnen helpen. Onze favoriete tool is Kontentino. Benieuwd naar onze ervaringen? Stuur me gerust een mail!

#6 Ben actief in Facebook Groepen waar jouw doelgroep zit

De ‘’groepen’’ krijgen meer en meer nadruk op Facebook. En deelname in zo’n groep OF zelf zo’n groep starten als bedrijf kan erg nuttig zijn. Als deelnemer aan een groep krijg je namelijk de berichten in die groep ook echt te zien. Oftewel: het algoritme van Facebook geldt dus niet voor Groepen! Bekijk dus zelf ook eens de mogelijkheid om een Facebook groep te starten voor jouw bedrijf. De mogelijkheden zijn heel divers: je kunt informatie delen, je kunt een discussie starten over een bepaald onderwerk, vragen beantwoorden, tips en tricks geven.. Op deze manier kan je een echte community bouwen van fans van jouw bedrijf.

#7 Maak gebruik van betaalde advertenties

Natuurlijk zou je willen dat je met jouw organische Facebook berichten al je volgers bereikt, en liefst ook nog mensen daarbuiten. Maar het mag duidelijk zijn: dat gaat je met ‘normale’ Facebook berichten over het algemeen niet lukken (uitzonderingen daargelaten van berichten die viral gaan natuurlijk ;). Oftewel: you gotta pay to play! Adverteren via Facebook is de beste manier om je merkbekendheid te vergroten. Het organisch opbouwen van bereik en het aantal volgers van jouw pagina, wordt namelijk steeds lastiger. Wil jij jouw Facebook bedrijfspagina laten groeien en wil je met jouw berichten bepaalde mensen bereiken, dan biedt de inzet van social media advertising veel mogelijkheden. Daarnaast biedt het adverteren via Facebook uitgebreide targetting mogelijkheden, waardoor jij precies die doelgroep kunt bereiken waar jij naar op zoek bent.

#8 Zet medewerkers en klanten in als ambassadeurs

Wat kunnen we nog verwachten van het Facebook algoritme? Het zal in ieder geval niet zo zijn dat bedrijfspagina’s ineens meer bereik gaan krijgen. De verwachting is eerder dat het organische bereik nog verder zal dalen. Dat betekent dat je je als bedrijf zeker niet blind moet staren op Facebook. Kijk ook naar de mogelijkheden van andere social media platformen, bijv. Instagram of LinkedIn (zeker voor B2B). En vergeet ook niet de good old mond-tot-mond reclame. Zo kan je je medewerkers en collega’s actief betrekken bij jouw Facebook activiteiten. Brainstorm samen over invulling van de content kalender en vraag ze bijvoorbeeld of ze de Facebook-pagina van jullie bedrijf willen volgen en of ze berichten willen delen op hun eigen Facebook profiel. Zo komt je zakelijke bericht weer in heel andere netwerken terecht. Voor het aanreiken en delen van social media berichten bestaan handige en praktische tools. Wij gebruiken voor een aantal klanten de Employee Advocacy tool SoWorker.

Hopelijk krijg je met deze tips wat meer inzicht hebt in het algoritme én heb je nu handvatten waarmee je meer bereik kunt creeren voor jouw Facebook pagina. Veel succes! En heb je zelf nog tips om het algoritme van Facebook te verslaan? Laat maar komen, ik ben heel benieuwd 💪🏼

Mocht je nog vragen hebben of wil je misschien hulp met je Facebook pagina? Wij helpen je graag, let’s talk!

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us