Met je website wil je natuurlijk bovenaan in de zoekresultaten van Google tevoorschijn komen. Maar wist je dat je zoekoptimalisatie ook kunt toepassen op je LinkedIn bedrijfspagina? Benieuwd hoe je dat aanpakt? Lees dan snel verder.
Een LinkedIn bedrijfspagina is een must!
De persoonlijke profielen op LinkedIn zijn ontzettend belangrijk, maar een LinkedIn pagina voor jouw bedrijf is minstens zo belangrijk. Je moet een bedrijfspagina zien als een soort tweede bedrijfswebsite, waar je informatie geeft over wat jouw bedrijf doet, hoe jullie dat doen en waarom jullie dat doen. Daarnaast is het een zeer flexibele en functionele marketingtool. LinkedIn onderscheidt zich van de andere social media platformen zoals Facebook en Instagram door zijn professionele karakter. LinkedIn biedt je de mogelijkheid om je bedrijf op een andere manier onder de aandacht te brengen.
Waarom is het de moeite waard om energie te steken in het de zoekoptimalisatie oftewel de SEO van je bedrijfspagina? Ten eerste zorgt het voor meer bezoekers op jouw pagina en kan het je bereik aanzienlijk vergroten. Als je de SEO van je pagina een boost geeft, vergroot je dit de kans om ontdekt te worden door mensen op LinkedIn, maar ook door relevante webbezoekers die je anders misschien niet had bereikt.
Ten tweede zorgt het voor een gerichte gebruikservaring van je bezoekers. Als zij zoekwoorden en termen terug zien waar zij in geïnteresseerd zijn en hierover content vinden op jouw LinkedIn bedrijfspagina, dan wordt hetgeen wat je doet en kunt bieden alleen maar duidelijker voor je lezers.
Hoe doe je dat dan, je LinkedIn pagina optimaliseren voor SEO?
#1 Maak gebruik van zoekwoorden
Zoekwoorden of trefwoorden zijn woorden waar gebruikers online op zoeken, in de hoop nuttige resultaten te vinden. LinkedIn pagina’s worden door verschillende zoekmachines gecrawld en dus is het heel belangrijk dat je de juiste zoekwoorden opneemt op je LinkedIn bedrijfspagina. Weet jij niet wat je belangrijkste zoekwoorden zijn? Maak hier dan werk van en doe een zoekwoordenonderzoek.
Iedereen kent Google; hou er rekening mee dat Google maximaal 156 tekens van jouw paginatekst in de zoekresultaten weergeeft. Advies is dus om de belangrijkste zoekwoorden helemaal in het begin van je LinkedIn paginatekst op te nemen. Daardoor grijpen de zoekmachines, maar ook de zoekers veel beter naar waar het op jou LinkedIn pagina over gaat.
Beschouw het stukje tekst wat je kunt plaatsen onder je naam als korte pitch van je bedrijf. Laat zien wat je doet en voor wie je werkt.
Zoekwoordenonderzoek
Aan de slag met zoekwoorden? Kijk dan goed hoe mensen jouw producten/diensten benoemen, want dan kunnen andere benamingen zijn dan die jijzelf gebruikt. Denk dus goed na over welke zoekwoorden er zeker op je pagina moeten worden vermeld. Een aantal voorbeelden die zeker op je pagina moeten terugkomen zijn: je specialiteiten, branche en locatie.
Een aantal hulpmiddelen die je kunt gebruiken om op zoek te gaan naar de juiste zoekwoorden zijn: Moz, Google Search Console en SEMRush.
#2 Het optimaliseren van het onderdeel ‘over’ op je pagina
Staat je pitch er strak op? Richt je dan op het onderdeel; over. Dit onderdeel bevat een overzicht van je bedrijf met daarin details over de grootte, je branche, je specialiteiten en de URL naar je website.
Ook hier gebruik je weer de voor jou belangrijke zoekwoorden en probeer antwoorden te geven geeft op alle mogelijke vragen die je doelgroep heeft. Denk daarbij aan de volgende vragen:
- Missie: Waar staan we voor?
- Visie: Wat willen we bereiken?
- Positionering: Wat maakt ons product/dienst uniek?
- Waarden: Wie zijn we en hoe gaan we te werk?
- Pitch: Ons bedrijf samengevat in één regel.
- Producten/diensten: Wat doen we, wat bieden we?
Waarschijnlijk komt de informatie op je LinkedIn pagina voor een groot deel ook op je website voor. Toch is een website voor de meeste (potentiële) klanten, werknemers en leveranciers het beste totaal overzicht. Het is daarom slim om je website-URL toe te voegen aan je LinkedIn pagina. Zo zorg je voor extra websiteverkeer vanaf LinkedIn. Let op! Bedrijfspagina’s met alle onderdelen volledig gevuld hebben 30% meer wekelijke weergaven, dus ga hier zeker mee aan de slag!
#3 Gebruik aansprekende beelden op je pagina
Natuurlijk bevat een complete bedrijfspagina een logo en een omslagfoto. Zorg dat je direct de aandacht trekt van LinkedIn gebruikers met je logo en zeker met je omslagfoto.
- Logo: Je logo wordt naast de bedrijfsnaam weergeven – de standaard logogrootte is 300 x 300 pixels.
- Banner/omslagfoto: Deze afbeelding neemt een behoorlijke ruimte in beslag aan de bovenkant van je pagina, dus zorg dat deze pakkend is! De grootte van de banner is 1536 x 768 pixels.
Maar met een LinkedIn bedrijfspagina die alle onderdelen netjes gevuld heeft, ben je er niet. Ga aan de slag met het regelmatig plaatsen van updates over jouw bedrijf. Zo word je zichtbaar én het draagt bij aan je vindbaarheid op Google. Nieuwe content wordt geïndexeerd en helpt de zoekmachines jouw LinkedIn pagina te herkennen als een waardevolle en actieve bron van informatie. Zorg voor regelmatige updates en hou Google te vriend 😉.
Dus resumé: zorg dat je pagina compleet is ingevuld, inclusief relevante zoekwoorden in je beschrijving en op plekken die er toe doen. Vergeet niet om aansprekende visuals te gebruiken en plaats regelmatig een bericht op je LinkedIn pagina. Zo ben jij goed bezig om SEO toe te passen op jouw bedrijfspagina! Veel succes!
Heb je zelf tips of vragen? Neem dan contact met ons op!