arrow_drop_up arrow_drop_down
LinkedIn: zo breid je jouw netwerk uit
5 maart 2018 

LinkedIn: zo breid je jouw netwerk uit

In de LinkedIn trainingen die we regelmatig verzorgen, komt de vraag vaak naar voren hoe je nieuwe contacten legt. Meestel krijgen we te horen dat uitnodigingen geaccepteerd worden en dat mensen zelf een LinkedIn verzoek sturen naar mensen die voorgesteld worden door LinkedIn zelf, of die ze hebben gesproken tijdens een zakelijke afspraak of bijeenkomst.

Maar maak jij wel eens gebruik van ‘mensen die je profiel hebben bekeken’ om nieuwe contacten te leggen? Deze mogelijkheid schotelt LinkedIn jou namelijk kant en klaar voor! Toch maken relatief weinig mensen hier gebruik van.

Het geeft je een overzicht van mensen die jouw profiel hebben bekeken – en je mag er dan van uitgaan dat er sprake is van interesse in jouw persoon.

Dus als je met deze informatie niets doet dan kan je wel eens de kans laten liggen op het maken van interessante nieuwe connecties – wie weet loop je zo een nieuw contact mis dat jou kan helpen aan een nieuwe baan – of een toekomstige klant.

Waarom actie ondernemen?

Zoals al gezegd; iemand bekijkt je profiel met een bepaalde reden. Wellicht kwam je naar voren in een zoekresultaat omdat de zoeker keywords heeft ingetikt in de zoekfunctie van LinkedIn.

Het kan ook zijn dat je commentaar hebt gegeven op een discussie in een LinkedIn groep of op de status update van iemand, en dat je daarmee de interesse hebt gewekt bij de bezoeker van jouw profiel.

Of: je hebt zelf een status update geplaatst of een artikel gedeeld dat ertoe leidt dat iemand meer van je wil weten: wie je bent en wat je zoal doet op zakelijk gebied.

Wat de reden ook is; je wilt weten waarom iemand je profiel bekijkt en die aanleiding gebruiken om een 1 op 1 gesprek tot stand te brengen met iemand bij je in ieder geval top of mind bent.

Waar vind je het?

Je kan zien wie jouw profiel heeft bekeken door op het aantal en zin te klikken bij ‘Deze mensen bekeken jouw profiel’ direct onder jouw profielfoto links op je home pagina. Let op, dit is op desktop.

Op je app tik je op je profielfoto linksboven en dan zie je je dashboard terug met daarop het aantal profielbezoekers.

Vervolgens zie je lijst van namen en gezichten van mensen die recent jouw profiel hebben bekeken. De meest recente viewers staan bovenaan. Het aantal mensen dat je terug kunt zien is afhankelijk van je soort abonnement; heb je een basis account bij Linkedin dan zie je de laatste vijf profielbezoekers terug, heb je een premium account dan zie je tot 500 mensen terug.

Aan de linkerkant van je scherm (op desktop) zie je de filters die jou helpen de achtergrond van deze mensen inzichtelijk te maken; waar werken ze, wat is hun functie titel en nog wat andere info (screenshot).

Wat zeg je tegen profielbezoekers?

Nu je weet wie jouw profiel heeft bekeken, is het tijd voor de volgende stap: contact leggen!

Op zoek naar inspiratie hoe je dat doet? Ik geef je een paar voorzetjes.

Stel: Iemand heeft je profiel bekeken met wie je nog geen connectie hebt. Stuur een persoonlijke uitnodiging en gebruik de volgende tekst.

‘Hallo (naam), ik zag dat je mijn profiel hebt bekeken op LinkedIn en het leek me een goed idee om contact op te nemen. Ik ben natuurlijk wel benieuwd hoe je bij mijn profiel terecht bent gekomen en waarom je een kijkje hebt genomen. Bij deze in ieder geval de uitnodiging om te linken en ik ben heel benieuwd wat jou zakelijk bezighoudt en hoe ik je kan helpen met mijn LinkedIn netwerk of anderszins.  Hartelijke groet, Lieneke’

Je hoeft niet elke keer een volledig ander bericht te schrijven als je iemand benadert. In een situatie als bovenstaande kan copy – paste prima werken 😉

Hopelijk is het gevolg van dit connectie verzoek dat je een gesprek op gang brengt in je Linkedin Message onderdeel; zo breng je vanaf het begin een warme connectie tot stand.

Wat zeg je tegen bestaande connecties die je profiel hebben bekeken

Als iemand al een connectie op LinkedIn is en ze hebben je profiel bekeken, dan kan je gelijk een Linkedin Message sturen. Het is een prima aanleiding om weer eens even contact op te nemen!

‘Hey (naam), ik kwam je tegen tussen de ‘mensen die mijn profiel hebben bekeken’. Ik ben benieuwd hoe het met je gaat en natuurlijk ook hoe je weer op mijn profiel terecht kwam. Mocht je tijd /zin hebben dan zou ik het leuk vinden te horen hoe het gaat. Hopelijk tot snel!’

Los van het feit dat dit kan leiden tot (hernieuwd) contact met je connecties, is het ook interessant om te weten welke van jouw acties profielbezoek tot gevolg hebben en welke updates je connecties waarderen.

Kortom: laat de kans op warme connecties via LinkedIn, zowel nieuwe als bestaande, niet liggen. Reserveer tijd om deze LinkedIn leads op te volgen!

Zelf effectief LinkedIn gebruiken? Kom naar onze eerstvolgende training LinkedIn.

Vragen of heb je zelf tips voor het uitbreiden van je LinkedIn netwerk? Laat het me weten: lieneke@get-agrip.nl.

Groeten, Lieneke

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us
Wij maken gebruik van cookies