LinkedIn heeft behoorlijk veel gebruikers – alleen al in Nederland meer dan 5 miljoen. Hoe laat je jouw profiel dan opvallen tussen al die andere? Tip: gebruik video!
Begin 2021 rolde LinkedIn de 'cover story'-functie uit waarmee je een mini-introductievideo van 30 seconden kan toevoegen aan je profiel. Zodra je een cover story - of in goed Nederlands een coververhaal - hebt toegevoegd, verschijnt er een oranje ring rond je statische profielfoto. Wanneer iemand jouw profiel bezoekt, wordt een voorbeeld van de video automatisch afgespeeld in het ronde kader, zonder geluid. Als er vervolgens op de profielfoto wordt geklikt, dan wordt de volledige video met audio afgespeeld.
Dus wil je wat leven in je profiel brengen en eens wat anders dan tekst, foto’s of afbeeldingen, dan is zo’n cover story een uitgelezen mogelijkheid.
Onderschat de kracht van video niet! Het is een belangrijk middel geworden om contact te leggen, mensen betrokken te houden, te leren en samen te werken. Ook bij bijvoorbeeld solliciteren wordt video steeds vaker ingezet. LinkedIn voerde in 2021 een enquête uit onder recruiters waarbij 80% van de ondervraagden aangaf dat video veel belangrijker is geworden in het sollicitatieproces.
VOORDELEN VAN HET GEBRUIK VAN EEN VIDEO COVERVERHAAL OP LINKEDIN
Nog niet heel veel mensen hebben een cover story op LinkedIn, dus als je er nu snel mee begint, dan val je extra op. Maar welke voordelen zijn er nog meer? Ik zet ze voor je op een rijtje!
- Een video – ja, ook een korte van 30 seconden – stelt je in staat om je persoonlijkheid en soft skills over te brengen op een manier die simpelweg niet mogelijk is met geschreven tekst.
- Met video voeg je een ‘human touch’ toe aan je profiel. Een korte video die je gebruikt voor je coververhaal brengt als het ware je professionele verhaal tot leven. Je kan er je werkzaamheden, je doelen en ambities op een toegankelijke manier in kwijt.
- Met video maak je op een andere manier een connectie met bezoekers van je profiel. Je krijgt nu eenmaal een andere indruk van een video dan een statische foto. Mensen die je nog nooit hebt ontmoet, zijn na het zien van een video wellicht eerder geneigd om een connectie aan te gaan met iemand die ze kunnen zien en horen.
- Maak het verschil! Met een coverstory kan je opvallen. Want er zijn al genoeg andere mensen die op zoek zijn naar een baan, startups die op zoek zijn naar investeringen, ondernemers die klanten zoeken en ondernemers die hun producten pitchen. Dus als je net het verschil kunt maken met jouw coververhaal, dan zou ik het zeker niet laten.
TIPS OM JOUW ‘PERSONAL BRAND’ TE LATEN ZIEN MET LINKEDIN COVER STORY
Een video van 30 seconden geeft je een extra mogelijkheid om jouw persoonlijke merk sterk neer te zetten, als aanvulling op andere LinkedIn-profielonderdelen zoals ervaringen, uitgelichte items en aanbevelingen.
Maak je video zo effectief mogelijk. Denk daarom eerst goed na over de volgende zaken:
- Welke doelgroep wil je bereiken?
- Wat is de boodschap die je wil overbrengen?
- Welk beeld van jezelf wil je neerzetten?
Niet iedereen staat te springen om voor een camera te staan en vlot te zeggen wat je in gedachten hebt. Dus hierbij nog wat voorbereidingsvragen die kunnen helpen!
Voor wie is deze video bedoeld, wie wil je bereiken?
Welke van hun vragen zou je willen beantwoorden?
Welke actie zou je willen dat ze ondernemen?
Leg vervolgens uit wie je bent, beantwoord de vraag en geef duidelijk aan welke actie je graag zou willen zien.
Het hangt dus af van persoon tot persoon hoe zo’n cover story eruit kan zien. Een paar voorbeelden: - Een HR manager die op zoek is naar mensen: beschrijf wat werken bij jouw bedrijf inhoudt, wat de werkzaamheden en mogelijkheden zijn en hoe iemand kan solliciteren
- Iemand die op zoek is naar een andere baan (Open to Work): leg uit welke functie of rol je zoekt en welke belangrijke vaardigheden je meeneemt, en natuurlijk je contactgegevens.
Stel dat je radicaal van functie of van branche wilt wisselen, licht dan vooral die vaardigheden en ervaringen toe die met meest relevant zijn voor de functie die je voor ogen hebt en nodig mensen uit om jou een berichtje te sturen als ze kansen voor jou zien of weten. - Startup ondernemer die op zoek is naar financiering: beschrijf je product of dienst, de fase waarin je bedrijf zit, waarom iemand in jouw bedrijf zou moeten investeren en de financiering waar je naar op zoek bent. En natuurlijk geef je aan hoe men in contact met jou kan komen.
- Ondernemer of sales manager die op zoek is naar klanten: welk probleem los je met jouw diensten en producten op, wat zijn voorbeelden van succesvolle cases, waar iemand meer informatie kan vinden over jou en jouw bedrijf
… en zo zijn er nog heel veel meer andere mogelijkheden!TECHNISCHE TIPS VOOR JE LINKEDIN COVERVERHAAL
Over het algemeen denken mensen goed na welke profielfoto ze op hun LinkedIn profiel plaatsen. Ook voor een cover story geldt dat mensen er over het algemeen moeite in steken om een video te plaatsen waar ze zich goed bij voelen, omdat de kwaliteit een directe impact heeft op je persoonlijke merk.
Een script maken en uit je hoofd leren is meestal geen goed idee, dat komt vaak kunstmatig over. Aan de andere kant is het wel handig als je verhaal er vlot en duidelijk uit komt, dus een keertje oefenen voor de spiegel kan helemaal geen kwaad.
Ik adviseer om een vooraf opgenomen video te uploaden. En als je je video opneemt, zorg er dan voor dat je goed verlichte ruimte filmt, zonder schaduwen. Trillende handen? Werk met een statiefje voor je telefoon of – beter nog- vraag aan een van je lieve collega’s, vriend(in) of familielid om jou te filmen.
En hou je video zakelijk. Een flinke dosis creativiteit om je persoonlijkheid te laten zien? Doen! Maar huisdieren, persoonlijke hobby’s… dat soort filmpjes past toch echt beter op andere social media kanalen. LinkedIn is en blijft tenslotte een zakelijk social media platform.BENIEUWD NAAR EEN VOORBEELD?
Hier bij Get a Grip waren we gelijk enthousiast over de coververhalen. Maar ‘gewoon’ een filmpje opnemen, dat kon volgens de creatieve Get a Grip collega’s echt niet… dus bedachten ze video’s in de format ‘choose your character’. Met een flinke snuf humor. Alleen al bij de opnames hebben we ontzettend veel lol gehad. En we zijn erg blij met het resultaat – benieuwd wat jij ervan vindt!
Check hier al onze profielen en leer de Get a Grip-ers gelijk wat beter kennen! https://www.linkedin.com/in/daphne-verhagen/
https://www.linkedin.com/in/kelseyvtellingen/
https://www.linkedin.com/in/timvanderpeijl/
https://www.linkedin.com/in/nikki-kempenaars/
https://www.linkedin.com/in/carolien-cornelissens/
https://www.linkedin.com/in/mieke-van-den-hemel/HOE WERKT HET?
Ga naar je LinkedIn app op je mobiel en klik daar op het plusje bij je profielfoto. Je krijgt eerst nog een kort filmpje te zien wat het is en hoe het werkt, handig van LinkedIn! Vervolgens kan je kiezen om een filmpje direct op te nemen of een eerder opgenomen filmpje te uploaden.TO BE OR NOT TO BE..
Ben je met een LinkedIn coververhaal verzekerd van succes? Dat wil ik niet beweren, maar je kan het wel inzetten om jouw persoonlijke merk beter over de bühne te brengen. En aangezien veel mensen nog niet de moeite nemen om het te doen (of simpelweg niet weten dat het kan) kan je er nog leuk mee opvallen ook. Dus neem er even tijd voor en start met het maken van een korte, eenvoudige video van jezelf voor jouw LinkedIn cover story!
Groeten, Lieneke Lieneke@get-agrip.nl
Let’s connect op LinkedIn