Social media verandert continu: houd al die nieuwe updates maar eens bij! Dat valt niet mee, maar het is wel belangrijk om goed op de hoogte te blijven als je social media inzet voor de sales en marketing van je bedrijf. We’re here to help! Ik heb de 5 belangrijkste Facebook updates voor je op een rijtje gezet.
#1 De nieuwe lay-out
Het zal je niet ontgaan zijn: Facebook heeft de lay-out aangepast. Nu heb je nog de mogelijkheid om zelf te kiezen welke lay-out je wilt gebruiken, maar dat zal niet lang meer duren. De nieuwe lay-out ziet er in ieder geval een stuk moderner, geordender en frisser uit! Drie zaken springen eruit: kijk goed hoe je deze inzet voor jouw bedrijf.
Meer aandacht voor media
Voorheen stond er altijd aan de bovenkant van je bedrijfspagina een onderdeel met ‘gerelateerde pagina’s’. Niet een hele logische plek en gelukkig heeft Facebook hier nu ook verandering in gebracht. Het onderdeel ‘gerelateerde pagina’s’ is naar beneden verhuisd en de onderdelen foto’s en video’s zijn ervoor in de plaats komen. Jouw foto’s en video’s vallen nu dus veel meer op en zijn beter zichtbaar en vindbaar voor je volgers.
Meer focus op de call-to-action
Natuurlijk gebruik je Facebook als bedrijf of marketeer met een reden. Bijvoorbeeld omdat je graag meer bezoekers naar je website of webshop wilt trekken, de mening van je volgers wilt horen of met je doelgtroep in contact wilt komen. Facebook heeft de button met de door jou gekozen call-to-action (bijv. ‘contact met ons opnemen’) een prominentere plek gegeven. Vroeger stond deze button altijd wat weggestopt onder de omslagfoto van de pagina, maar tegenwoordig staat hij een stuk duidelijker in beeld. De button valt dus meer op, waardoor de kans groter is dat bezoekers ‘m ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Denk er wel goed over na wat voor actie je achter de button wilt plaatsen, want er zijn verschillende oproepen tot acties mogelijk. Denk hierbij aan shoppen, nu bellen, nu boeken, chatbericht sturen of meer informatie. Er zijn maar liefst 14 opties mogelijk!
Bedrijfsinformatie beter in beeld
Een behoorlijke verbetering als je het mij vraagt… Het onderdeel ‘Info’ dat linksboven op de pagina staat biedt de mogelijkheid om een bedrijfsomschrijving op te nemen. Je bedrijfsomschrijving heeft dus een prominente plek gekregen: zorg ervoor dat je deze goed benut. Zorg voor een volledige en aantrekkelijke beschrijving die bezoekers uitnodigt je pagina te volgen of meer van jouw bedrijf te willen zien en ontdekken.
#2 Rechtenvrije muziek
Goed nieuws voor iedereen die alweer door alle rechtenvrije muziek heen is, want Facebook heeft duizenden nieuwe gratis nummers toegevoegd aan de ‘geluidscollectie’!
Je hebt het zelf wellicht ook al eens mee gemaakt; je video wordt van Facebook verwijderd omdat er gebruik is gemaakt van muziek die niet rechtenvrij is. Facebook wil dat zoveel mogelijk voorkomen en stelt daarom nu nog meer nummers beschikbaar. Fijn! Want zo kan je kiezen uit meer nummers om je video’s te voorzien van een leuk en vlot muziekje.
#3 Facebook shops
Het plan was er al langer, maar tijdens de eerste corona golf heeft Facebook grote stappen gemaakt met de ontwikkeling van het platform ‘Shops’. Hiermee zet je op Facebook je eigen gratis webwinkel op. Facebook wil met deze Shop-functie met name kleine bedrijven helpen om hun producten en diensten onder de aandacht te brengen en te verkopen. Een fijne hulp in deze barre corona tijden!
Door het ontwikkelen van deze functie is Facebook de concurrentie aangegaan met andere platformen zoals: Bol.com, Amazon en Google. Voordeel van Facebook is dat de gebruikers niet alleen maar met een koopintentie gebruik maken van het platform. Via Facebook bereik je ook mensen die wellicht helemaal niet op zoek zijn naar jouw producten op dat moment, maar misschien wel getriggerd worden door jouw aanbod in jouw shop.
Op termijn kan je zelfs betalen in de Facebook shop; er worden nog de nodige ontwikkelingen verwacht in Shops. Zeker iets om in de gaten te houden voor jouw bedrijf. Meer weten? Lees hier onze blogs over Facebook Shops:
https://get-agrip.nl/zo-maak-je-een-winkel-op-je-zakelijke-facebookpagina/
https://get-agrip.nl/facebook-shops-instellen-hoe-doe-je-dat/
#4 3D-afbeeldingen
Facebook heeft al verschillende mogelijkheden op het gebied van foto’s: denk aan 360°-foto’s en carrousels. Visuele formats zijn hot en de verschillende social media platformen ontwikkelen er op los. Slaat een format aan? Dan wordt het al snel gekopieerd in social media land en binnen de kortste keren is het nieuwe eraf.
Op Facebook kan je al een tijdje een leuk visueel format gebruiken, namelijk de 3D-functie. Nieuw is deze functie dus al niet meer, maar hij wordt nog vrij weinig gebruikt. Dus, voordat het echt oud nieuws is: probeer deze functie zeker eens uit, je valt er nu nog mee op! Je kunt met je mobiele telefoon foto’s naar Facebook uploaden als 3D-foto, vervolgens ontstaat er een bijzonder scroll-to effect. Erg leuk om het eens uit te testen!
#5 Fake en oud nieuws-waarschuwingen
Bij sommige berichten die je langs ziet komen op Facebook zet je je vraagtekens: klopt de info wel? Sinds kort is Facebook aan het testen met waarschuwingen om ervoor te zorgen dat oude en nep artikelen met onjuiste info niet meer worden gedeeld en ook niet nogmaals op de tijdlijn verschijnen. Let dus op dat je content creatie een continu proces moet zijn en dat je niet te veel oude berichten gebruikt voor contet curatie.
Wat ga jij doen?
Kijk welke functies relevant zijn voor jouw bedrijf en pas juist die toe. Zorg dat je up to date blijft! En wij helpen graag door de laatste trends en ontwikkelingen met je te delen. Wil je niets missen? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en volg ons op social media!
Heb jij zelf nog nuttige nieuwe functies ontdekt op Facebook? Laat het me weten! Veel succes!
Groeten Lieneke