Hoe maak je gebruik van Instagram Stories?
16 april 2019 
3 min. leestijd

Hoe maak je gebruik van Instagram Stories?

Instagram Stories. Dit zijn berichten die maar 24 uur online staan. Je vindt ze in de gekleurde cirkels bovenaan jouw feed. Ze zijn ontzettend populair en worden ook ingezet door verschillende bedrijven. Maar waarom zijn juist deze berichten zo aantrekkelijk voor jouw volgers en hoe richt je ze in? (Bijgewerkt op 20-12-2023)

Deel jouw Instagram Story

Het is de ideale manier om jouw verhaal te vertellen. Instagram verhalen worden ervaren als authentiek en persoonlijk. Dit zorgt ervoor dat volgers zich met jou kunnen identificeren. Wat deze content extra aantrekkelijk maakt is de exclusiviteit ervan. Volgers hebben maar 24 uur de tijd om het bericht te zien. Als ze een dag niet kijken hebben ze deze informatie dus gemist. 

Door de persoonlijke aard van stories worden ze niet als ‘spam’ ervaren. Je moet er namelijk eerst op klikken om het te laten afspelen. Ook de beperkte beschikbaarheid van jouw verhaal zorgt ervoor dat het aantrekkelijk is voor volgers om ze te openen, ze zijn steeds anders. Verder is het tegenwoordig mogelijk om leuke elementen toe te voegen zoals peilingen, quizzen en countdowns. Deze elementen zorgen voor diversiteit en interactie met jouw volgers.

Creëer interactie door het maken van een Instagram verhaal

Een ander voordeel van Stories is de interactiviteit. Het is heel makkelijk om op een story te reageren met een privébericht. Bij gewone berichten op Instagram zitten er veel meer stappen tussen. Instagram Stories geeft je veel verschillende opties, waaronder polls. Volgers kunnen hierop stemmen. De resultaten hiervan worden live bijgehouden en zijn beschikbaar zodra je op een optie hebt gestemd. Ook is er de optie om vragen te stellen. Hierbij maak je eerst een bericht waar je volgers de mogelijkheid geeft om vragen te stellen. In de volgende Stories kun je deze vragen dan door middel van een korte video/ foto beantwoorden. 

Instagram Stories - Zo doe je dat! 

Leuke quizzen, vragen en peilingen zijn allemaal super leuk voor je volgers, maar voordat we naar dat kijken laat ik kort zien hoe je een simpele story maakt.

       1. Om een Instagram Story te maken, ga je naar je homescreen. Vervolgens swipe je naar rechts en kun je onderin de keuze maken wat voor soort bericht je wilt maken.  

  1. 2. Kies voor “verhaal” en selecteer links onder de foto/achtergrond die jij wilt gebruiken. Of maak ter plekke een foto. 

 Blog

  1. 3. Nu kun je kiezen welke functies je wilt toevoegen aan je verhaal.  

  2. - Voeg een tekst toe

Blog 
- Voeg stickers toe 

  • Blog
  • - Voeg een filter/ tekening toe 

Blog
Instagram Stories bieden nog vele andere functies, dus je kunt op onderzoek uit!  

  1. 4. Als je tevreden bent, kun je hem met deze button toevoegen aan je verhaal.  

 Blog

Zo creëer je interactie d.m.v. van je Instagram verhaal

Instagram stories bieden unieke mogelijkheden om interactie met je volgers en doelgroep te stimuleren. Hier noem ik enkele effectieve methoden die goed werken en ook nog is leuk zijn:

Peilingen en Vragen: Door interactieve peilingen of vragen toe te voegen aan je stories, stimuleer je directe betrokkenheid aan. Het stelt volgers in staat hun mening te geven of vragen te stellen, wat leidt tot een tweerichtingsgesprek.
Quizzen: Het creëren van leuke en informatieve quizzen kan de aandacht van je volgers trekken en hen aanmoedigen actief deel te nemen. Dit is niet alleen voor plezier, maar het kan je ook inzichten geven in de voorkeuren en interesses van je publiek.
Swipe-up links: Voor accounts met voldoende volgers biedt die 'swipe-up' functie een directe link naar je website. Dit verhoogt het website verkeer en vergemakkelijkt de reis van de klant.
Tijdelijke aanbiedingen en promoties: Gebruik de urgentie van de 24-uurslimiet van stories om tijdelijke aanbiedingen of promoties te delen. Dit kan een gevoel van urgentie creëert.
Countdowns en evenementaankondigingen: Gebruik de countdown-functie voor aankomende evenementen of productlanceringen, dit bouwt anticipatie op en houdt je volgers betrokken en geïnformeerd.


Er zijn oneindig veel mogelijkheden met Instagram Stories, niet alleen persoonlijk maar ook voor jouw bedrijf. Wij zijn erg blij met deze functie, meer over het inplannen van een Instagram Story vind je hier 

Heb jij vragen over hoe je Instagram het beste gebruikt, neem dan contact met ons op!

We helpen je graag verder. 

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us