Wat is content marketing?
Je klanten en prospects verder helpen met nuttige informatie waarmee ze hun voordeel kunnen doen: bijv. een betere keuze maken of nog meer uit jouw producten of diensten halen. Dat is content marketing. En nee, onder ‘nuttige informatie’ verstaan we niet dat je ze bombardeert met reclameboodschappen van je bedrijf; integendeel! De basis van content marketing is dat je je doelgroep niet stoort met jouw boodschap: zij zoeken en vinden jou!
Als je consequent zorgt voor relevante, goede informatie dan heeft dat tot gevolg dat je wordt gezien als een vertrouwde partner met kennis van zaken. De klant vindt jou – op basis van wat hij zoekt – omdat jij zorgt voor de content waar hij naar op zoek is. Dat levert je uiteindelijk merkvoorkeur op en mond-tot-mond reclame – en dat willen we toch allemaal? Want content marketing heeft wel als doelstelling je klant of prospect aan te zetten tot het gewenste klantgedrag. Je wil dat klanten jou vinden – en vervolgens wil je ze natuurlijk graag binden. Zo draagt het bij aan jouw bedrijfsdoelstellingen.
Content marketing en inbound marketing: dat is toch hetzelfde?
Nee. Hoewel het vaak in dezelfde context wordt gebruikt, is er een heel belangrijk verschil. Bij inbound marketing gaat het vooral om online vindbaarheid: hoe wordt jouw bedrijf gevonden via Google en andere zoekmachines, via social media e.d. Je zorgt voor een goede vindbaarheid door aantrekkelijke content te maken en die via kanalen als blogs en social media met je klanten en prospects te delen. Natuurlijk is zoekmachine optimalisatie ook een must voor content marketing, maar er is meer!
Content marketing gaat verder: er wordt verder gekeken dan alleen de ‘traditionele’ online kanalen. Denk aan offline kanalen zoals evenementen (beurzen, klant events), 1 op 1 communicatie met de klant, mobile marketing. Maar ook aan advertising en dus promotie van je content, via offline kanalen als radio en kranten advertenties en online met Google Adwords of social advertising. Diverse media zijn belangrijk om jouw content te promoten.
Oude wijn in nieuwe zakken?
Content marketing is niet nieuw. Integendeel, Albert Heijn en Michelin passen deze vorm van marketing al heel lang toe – en met succes! Waarom is content marketing dan zo populair? Vanwege de online mogelijkheden. 98% van alle zoektochten begint online. Content wordt gratis gevonden, gelezen, gehoord, bekeken en gedeeld. Dat maakt content marketing tot een effectieve marketingtool.
Zo pakken we het aan!
Inzet van content marketing begint met een doordacht plan. Dit zetten wij samen met jou op. Onderdelen die hierin naar voren komen zijn analyse van de huidige marketing activiteiten, doelstellingen en doelgroepen bepalen, content missie en strategie bepalen, thema’s en kanalen vaststellen, content kalender....enz. Het resultaat is een praktisch en handzaam plan waar je direct mee aan de slag kunt. En wil je hulp bij de uitvoering? Dat kan, wij nemen je graag zaken uit handen of spijkeren jouw kennis bij met een workshop of training.
Wil jij meer waarde creëren met content marketing? Wij hebben ervaring met het ontwikkelen van contentstrategiën en het opstellen van een content marketingplan, zowel voor B2B als B2C kanten. Laat je informeren over de mogelijkheden voor jouw bedrijf!