E-mail marketing: het effectiefst van allemaal!

Geschreven op 20-05-2017
Door: Lieneke de Wolf

E-mail marketing: daar ging de eerste training van Get a Grip Academy over. Een onderwerp dat natuurlijk niet uit de lucht komt vallen. Bij veel opdrachtgevers merken we dat e-mail een onderschatte marketingtechniek is en dat er zelfs vraagtekens bij worden gezet: ‘Is e-mail marketing nog wel van deze tijd, ik open zelf ook geen reclame mailings meer? Inzetten op social media levert veel meer op?’ Je voelt het al aankomen; daar zijn wij het niet helemaal mee eens… want JA e-mail marketing is van deze tijd en springlevend EN levert de beste ROI op van alle marketing kanalen. Onderzoek uit 2016 wijst uit dat e-mail marketing voor de 4e achtereenvolgende jaar keer fier bovenaan staat als meest effectieve online marketing kanaal.

E-mail marketing - social media: of/of - en/en? 

E-mail marketing is in vergelijking met social media een stuk directer: de ontvanger geeft je goedkeuring hem e-mails te sturen en je komt hiermee rechtstreeks in zijn eigen mailbox terecht. Veel directer dus dan social media, waar je moet afwachten of je volgers überhaupt jouw berichten in hun tijdlijn te zien krijgen – en dan moeten ze nog gelezen of bekeken worden.

Natuurlijk staat e-mail marketing niet op zichzelf. Het is een van de marketing kanalen die je inzet. Zorg dat e-mail en social media elkaar versterken en stem ze op elkaar af. Het maken van een content marketing plan kan je hierbij helpen.

Waar moet je op letten als je e-mail marketing gaat inzetten? In de training gaan we uitgebreid in op alle stappen die leiden tot succesvolle campagnes.

Doel

Verstuur geen mailings zonder doel. Wat wil je bereiken met je e-mail campagnes? Een boost in je verkoop? Klantenbinding versterken? Je klant beter leren kennen? Informeren over nieuwe projecten of producten? Of wil je gewoon onder de aandacht blijven zodat jouw bedrijf top of mind blijft?

Het doel dat je kiest heeft invloed op de opzet en inhoud van je e-mailcampagne. En zonder doel is het ook lastig om inzichtelijk te maken of de campagne aan de verwachtingen heeft voldaan ;).

‘Failing to plan = planning to fail’

Bijna einde van de maand! Stuur jij nog even snel onze maandelijkse nieuwsbrief eruit? Een veelgemaakte fout: het ‘even snel’ werkt fouten in de hand en er wordt vaak onvoldoende nagedacht over wat precies wilt vertellen – en wat je daarmee wilt bereiken.

Maak een e-mail planning en stem deze planning ook af met je andere kanalen – zoals al eerder gezegd is een contentmarketing plan een prima basis. Zo’n plan zorgt voor structuur en inzicht. Kijk ook goed welke frequentie van e-mailcampagnes je aankunt en wat goed valt bij je klanten. En bedenk: liever wat minder frequent met topnieuws dan heel vaak met nutteloze informatie. Dan schiet je e-mailing zijn doel echt voorbij.

Mobile rules!

Meer dan 50% van de ontvangers leest zijn mail op een mobile device zoals smartphones. Is het bekijken van je e-mail ook een van de eerste dingen die jij doet als je wakker wordt? Dan ben je in goed gezelschap. 

Het is dus een must dat je e-mail nieuwsbrief is aangepast aan de mobiele lezer. Maak je actieknoppen groot genoeg, zorg voor korte titels die triggeren en korte, bondige teksten die doorverwijzen naar bijv. een webpagina.

DO

Jouw e-mail moet relevant zijn voor de ontvanger. Dat is het allerbelangrijkste. Dus zorg voor boeiende en interessante campagnes: hou het kort en duidelijk, maak ze krachtig en prikkelend. Breng wat je belooft in de titel van je e-mail.

DONT’S

Gebruik geen volledige afbeelding als inhoud van je mailing. Ken je ze? Zo’n plaatje waarin de tekst is gephotoshopt, je nergens op kunt klikken… Doe het niet. Daar komt nog bij dat bij veel e-mail ontvangers de afbeeldingen niet direct gedownload worden, dus dan is er niets te zien. En de spamfilters zijn dol op ‘image only’ e-mailingcampagnes: vaak komen ze er niet eens door.

Niet je Outlook of persoonlijk mailprogramma gebruiken om mailings uit te sturen. Je hebt nul inzicht in de resultaten: hoeveel mensen openen je jouw mailing of klikken erop door? Bijkomend risico is dat je op een blacklist terecht kan komen als je grote hoeveelheden e-mails vanuit je eigen mailbox verstuurd; je wordt dan gezien als spammer.

Maak het niet te lang! Je wilt het liefst zo veel mogelijk vertellen maar de kans dat je lezer afhaakt is groot. En je wilt toch juist bereiken dat de ontvanger actie onderneemt en doorklikt naar jouw website of blog?

Vermijd onduidelijkheid: geef duidelijk aan wat de lezer kan en wat de gewenste actie is. Opvallende call-to-action knoppen met heldere informatie als ‘Meld je aan’ ‘Bekijk deze aanbieding’  ‘Bekijk de infographic’ geven duidelijk aan wat je lezer kan verwachten.

What else? 

Dit zijn maar een paar onderwerpen die aan de orde komen tijdens onze training e-mail marketing. Natuurlijk wordt er ook aandacht besteed aan het stuctureren, segmenteren en personaliseren van je e-mail gegevens. Onderhoud en opvolging idem: dit wordt vaak vergeten. Maar ook: wat zijn de spelregels van e-mailmarketing. Wat mag je versturen, aan wie, hoe zorg je voor de juiste toestemming?

In onze training gebruiken we veel recente onderzoeksgegevens. We zijn dan ook erg blij met Nationaal E-mail onderzoek van 2016 en de benchmark 2017 van e-village.

Wil jij aan de slag met e-mail marketing of er meer uit halen? Meld je dan vrijblijvend aan voor de volgende groepstraining.