Lees dit voordat je een betaald online evenement organiseert met Facebook
17 september 2020 
5 min. leestijd

Lees dit voordat je een betaald online evenement organiseert met Facebook

Betaald online evenement met Facebook

Facebook blijft maar gaanKortgeleden lanceerde Facebook onder andere de nieuwe functie Facebook ShoppingMet deze nieuwe functie wil Facebook het ondernemers, met name de wat kleinere bedrijven, makkelijker maken hun online zichtbaarheid te vergroten en online inkomsten te generen door verkoop van producten via Facebook. Met hetzelfde idee in het achterhoofd lanceert Facebook nu een nieuwe functie om een betaald online evenement te organiseren. 

Facebook zegt daar zelf het volgende over: 

Nu de maatregelen van social distancing nog steeds van kracht zijn, experimenteren steeds meer bedrijven en videomakers met online evenementen en diensten, om zo in contact te komen met bestaande en nieuwe klanten […] Door marketing, live video en een betaaloptie, voldoet een betaald online evenement op Facebook aan de end-to-end behoeftes van bedrijven. Bedrijfspaginas kunnen evenementen organiseren door middel van Facebook live, om zo een groot publiek te bereiken. We testen betaalde online evenementen uit met Messenger Rooms voor een meer persoonlijke en interactieve touch. 

Betaalde online evenementen zijn hebben in coronatijd echt een vlucht genomen. Logisch, want het biedt bedrijven een nieuwe manier om inkomsten te generenZeker nu allerlei bijeenkomsten, seminars, beurzen en congressen niet door kunnen gaan, is dat echt een uitkomst.  Covid19 en een grote groep mensen bij elkaar, is nu helaas even not done..Betaalde online evenementen zijn daarom een heel goed en innovatief alternatief voor bedrijvenzo kan je toch een evenement organiseren en veel mensen bereiken en ze op afstand laten deelnemen.  

Zoals je kunt zien in de onderstaande afbeelding, kunnen bedrijven dus aangeven dat je betaald toegang krijgt tot hun online eventWanneer een gebruiker klikt op “purchase now”, wordt het betalingsproces gestart.  

Facebook heeft het organiseren van betaalde online evenementen beschikbaar gemaakt in 20 landenwaaronder ook in Nederland en België. Let op! Je Facebookpagina moet wel voldoen aan de Facebook-richtlijnen voor het generen van inkomsten 

Hoe maak je een online event aan waarvoor betaald moet worden op Facebook?  

Om een betaald online evenement aan te maken, ga je naar de Creator Studio van Facebook en klik je op inkomsten genereren met Facebook in de linker kolom 

Hier kun je zien of het mogelijk is om met jouw bedrijfspagina een betaald online Facebook evenement te organiseren. Vervolgens druk je op ‘instellen’, en word je meegenomen door het stappenplan om een betaald online evenement op te zetten. 

Uitbetaling van betalingen voor online evenementen  

Nu vraag je je waarschijnlijk af, wat kost me dat? Want Facebook zal vast ook zelf een deel willen incasseren. Maar dat valt heel erg mee!  

Welk percentage je verdient van de toegangsprijs van een online ticket hangt af van de betaalwijze van de gasten. Voor aankopen die gedaan zijn met Facebook Pay ontvang je 100% van de prijs die de gasten betalen, na aftrek van geldende btw en kosten. 

De functie Facebook Pay is eind 2019 gelanceerd en is tot nu toe alleen beschikbaar in de Verenigde Staten. Wanneer Facebook Pay uitgerold wordt naar Nederland en België is nog niet duidelijk.  

Betalingen via mobiel? Let op! Je houdt minder over…

Aankopen die zijn gedaan op een mobiel apparaat via Apple iOS of Google voor Android ontvang je 70% van de prijs die de gasten betalen voor een ticket. Dit komt doordat de mobiele provider 30% van de opbrengst claimt voor in-app aankopen.  

De uitbetaling van betaalde online evenementen ontvang je eenmaal per maand, mits het saldo meer dan $100 bedraagt, dat komt neer op ongeveer € 85,- euro. De bedragen worden aan het einde van elke maand berekend en ongeveer 30 dagen later uitbetaald.

3 tips voor een succesvol betaald online evenement 

#1 Promoot je evenement

Zorg dat jouw volgers weten dat je een online evenement organiseert. Maak ze enthousiast! Jouw evenement komt eraan, en dat mogen ze niet missen. Zo vergroot je niet alleen de naamsbekendheid van je evenement, maar ook het aantal geregistreerde gasten.  

Hoe doe je dat? Natuurlijk door het aanmaken van het event, maar denk ook eens aan een aantal berichten op je pagina (wat gaat er gebeuren, hoeveel mensen hebben zich al aangemeld, interessante thema’s die aan de orde komen, populaire sprekers…) 

#2 Begin op tijd met je livestream 

Niets is vervelender dan een livestream op Facebook die niet soepeltjes verloopt. Het geluid klinkt niet goed, beeld dat wegvalt… Niet echt een goede eerste indruk naar jouw gasten toeBegin daarom op tijd met het voorbereiden en testen van je livestream, zodat je eventuele technische problemen bij het starten van het evenement kan voorkomen.  

#3 Manage de verwachtingen voor je evenement

In coronatijd zijn er ontzettend veel gratis webinars en events georganiseerd. Niet iedereen is het dus gewend om te betalen voor een online event. En betalen, dat doe je alleen als je overtuigd bent van de toegevoegde waarde van het event.  

Laat daarom van tevoren weten wat deelnemers kunnen verwachten. Waar hebben ze echt wat aan? Waar kunnen ze direct mee aan de slag? Wat voegt precies de waarde toe? Zorg dat mensen na aanmelding goed op de hoogte worden gehouden, beantwoord vragen en peil de verwachtingen.  

Ook belangrijk: stel dat er gebruik wordt gemaakt van een bepaalde online toolzorg dan dat de gasten die van tevoren installeren op hun mobiel of desktop. Dit soort extra informatie kun je vermelden in de beschrijving van het evenement of middels een bericht op de evenementenpagina 

Tot slot 

Zie jij de mogelijkheden van deze nieuwe functie? Door Covid-19 is het knap lastig om een evenement in ‘real life’ te organiseren. Een online event is een goed alternatief en deze nieuwe functie op Facebook om betaalde online events aan bieden helpt je daarmee.  

Ook al kunnen live events nu nog even niet plaats vinden, zo blijf je toch in contact met je publiek en heb je de mogelijkheid om – op een andere manier – toch inkomsten te generen met evenementen.   

Wil jij met deze betaalde online events aan de slag – of met andere functies op Facebook die jouw online zichtbaarheid vergroten en zorgen voor meer naamsbekendheid, klanten en inkomsten? Let’s talk! Ons team van experts staat voor je klaar.

Groeten, Lieneke  

 

Bronnen: FacebookSocial Media Today 

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us