Yeey! Facebook heeft weer een nieuwe functie: Facebook Shops. Naast dat het al mogelijk was om producten via Instagram te verkopen, is dit nu ook mogelijk op Facebook. Een handige manier om jouw producten te laten opvallen op jouw Facebookpagina!
Afgelopen mei lanceerde Facebook de functie Facebook Shops. Met deze functie kun je eenvoudig een online shop toevoegen aan jouw Facebook bedrijfspagina. Deze functie onderscheid zich van de Facebook Shop Tab, die bedoeld was om potentiële klanten door te verwijzen naar je webshop. Met de nieuwe functie je heb je zelfs geen webshop nodig om een Facebook Shop te beginnen! Daarnaast is het maken van een Facebook shop helemaal gratis! Potentiële klanten kunnen jouw shop terugvinden via jouw Facebook(bedrijfs)pagina, via jouw Instagram profiel en/of via jouw Instagram Stories.
Met deze nieuwe functionaliteit wil Facebook het ondernemers makkelijker maken om hun producten online te verkopen. Momenteel worden er nog extra functies toegevoegd aan de functionaliteit Facebook Shops, deze worden naar verwachting binnenkort ook wereldwijd beschikbaar.
Maar wat is Facebook Shops en hoe gebruik je het precies?
Facebook wil kleine ondernemers helpen
Facebook wil met deze nieuwe functie MKB bedrijven een hart onder de riem steken, die door de coronacrisis in de problemen zijn gekomen. “We zien dat veel kleinere bedrijven die nog nooit of amper online aanwezig zijn geweest, dat nu wel doen. Voor veel kleine bedrijven is dat in deze periode het verschil tussen overleven of failliet gaan” aldus Facebook oprichter Mark Zuckerberg.
Facebook shops is gratis en “easy to use” aldus Facebook. Het is voor ondernemers een ideale kans om zonder webshop toch online hun producten te verkopen.
Daarnaast zal Facebook Shops in de toekomst ondersteund worden met Whatsapp, Messenger en Instagram Direct. Het idee is dat bezoekers via deze kanalen ook hun bestellingen kunnen plaatsen. Deze functie is op dit moment alleen beschikbaar in de Verenigde Staten, maar zal binnenkort ook wereldwijd beschikbaar zijn.
Waarom jij Facebook Shops moet gebruiken
Als bedrijf moet je zijn, waar je klanten zijn. Facebook is een van de grootste online platformen waar mensen veel tijd doorbrengen. Gemiddeld spenderen mensen maar liefst 40 minuten per dag op Facebook! Bedenk je ook: niet elke potentiële klant weet de weg naar jouw website te vinden.
Daarnaast hoef je, om gebruik te maken van Facebook Shops geen bestaande webshop te hebben. En dat is niet het enige voordeel van Facebook Shops voor jouw bedrijf:
- Voeg zoveel producten als je wilt toe aan jouw Facebook Shop
- Zet je producten in collecties en categorieën
- Een Facebook Shop maak je gratis
- Communiceer direct met jouw klanten via jouw Facebookpagina
- Krijg inzicht in de statistieken van jouw Facebook Shop
- Laat jouw producten ook zien op de Facebook Marketplace
- Er is een betaalfunctie beschikbaar waardoor klanten niet het platform moeten verlaten om hun aankoop af te ronden
Hoe maak je een Facebook Shop?
Allereerst heb je een persoonlijk Facebookaccount nodig en een Facebook bedrijfspagina.
Daarna kun je de volgende stappen doorlopen:
- Ga op de computer naar jouw Facebook bedrijfspagina en klik op het tabblad winkel. Zie je dit tabblad niet? Dan moet je je paginasjabloon wijzigen in een winkelsjabloon.
- Volg de aanwijzingen op het scherm om een winkel toe te voegen aan je Facebookpagina.
- Vul alle verplichte velden in.
- Selecteer voltooien als je klaar bent.
Belangrijk om te weten
Als je een Shop toevoegt aan jouw Facebookpagina, ga je akkoord met de verkopersvoorwaarden van Facebook.
Daarnaast wordt je Facebook Shop pas weergeven aan klanten, nadat je minimaal één product hebt toegevoegd en dit product is goedgekeurd.
Ook mag je alleen fysieke producten verkopen. Dit betekent dat je via een Facebook Shop geen digitale of downloadbare producten kan verkopen.
Tenslotte heb je een link nodig naar een geldige bankrekening en een btw-nummer.
Wat komt er nog
Op dit moment is Facebook aan het testen met loyalty programma’s en heeft eerder dit jaar een pilot gedaan met Sephora, een Franse winkelketen die handelt in parfum en cosmetica. De bedoeling is dat met deze uitbreiding bedrijven loyalty programma’s kunnen opzetten waarmee bezoekers punten kunnen sparen op hun Facebookaccount voor kortingen en/of gratis producten.
Ook is het goed om te weten dat afrekenen voorlopig (zomer 2020) alleen nog maar mogelijk is in de Verenigde Staten. Voorlopig moeten we nog doorklikken naar de website of webshop van een bedrijf om daar een aankoop te kunnen doen. De verwachting is dat de afreken functionaliteit ook binnen afzienbare termijn wereldwijd uitgerold zal worden.
Tenslotte is Facebook van plan om aankopen via livestreams mogelijk te maken. Op die manier kun je bijvoorbeeld een model live jouw kleding laten tonen en de items die hij of zij draagt taggen. Dan verschijnt het product uit de Facebook catalogus in beeld.
Hulp nodig bij het opzetten van jouw Facebook Shop? We helpen jou graag verder en sparren met je over de mogelijkheden voor jouw onderneming. Neem hier contact met ons op.
Bronnen: Business Insider Ecommerce Platforms Facebook OVA