Op social media wil je opvallen. Daarom is het belangrijk om bovenop de laatste social mediatrends te zitten! Van coole video-edits tot dé Instagramfilters van het moment. In deze blog word je helemaal bijgepraat over de laatste creatieve social mediatrends, zodat jouw content eruit gaat knallen.
Trend #1: Spring eruit met geanimeerde Stories
Als je het hebt over social mediatrends kan je niet om de Instagram Stories heen; ze zijn booming. Meer dan 500 miljoen mensen gebruiken Instagram Stories dagelijks. Stories kom je niet alleen meer tegen op Instagram en Facebook, ondertussen worden Stories ook ingezet door Youtube en Spotify.
De groei in populariteit van deze zogenoemde ephemeral content (tijdelijke content), want Stories zijn maar 24 uur zichtbaar, hebben tot veel nieuwe trends gezorgd. Zo zien we tussen de ruwe en ongepolijste Stories steeds meer geanimeerde stories. Er wordt niet alleen gretig gebruik gemaakt van de functie om bewegende GIFjes toe te voegen, maar zo zien we ook bewegende graphics en scrollende teksten verschijnen. Met geanimeerde Stories maak je impact en voeg je een dynamische ervaring toe.
Ladylike Fashion uit Middelburg post regelmatig stories met animaties:
Om Stories te maken met mooie animaties hoef je geen graphic designer te zijn, hier zijn veel handige tools en apps voor beschikbaar. Bijvoorbeeld Mojo en InStories zijn apps waarmee je gemakkelijk animaties toevoegt aan je Stories.
Trend #2: Ga voor een vintage look
Als we het hebben over content bewerken, dan is vintage het helemaal. Van korrelige foto’s tot lichtvlekken, als het lijkt of jouw foto’s van een kapot filmrolletje komen dan zit je op de goede weg! Bekijk hier wat vintage inspiration van @jasmine.lorimer, @meauxmeauxnl en @jessiejazzvuijk:
Om deze vintage effecten te creëren zijn ook diverse apps beschikbaar die jouw foto’s omtoveren tot ouderwetse polaroids. Aanraders zijn de de apps Meitu en Afterlight. Onze favoriet om een korrel toe te voegen aan foto’s is de VSCO app. Hier zit een ‘korrelig’ functie in waarmee je zelf kunt bepalen hoeveel korrel je wilt toevoegen aan jouw foto:
Trend #3: Pak de aandacht met video-ondertiteling
Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 85% van de video’s op Facebook zonder geluid worden bekeken (bron: Digiday). Des te belangrijker is het dus dat je jouw boodschap ook zonder geluid weet over te brengen. Deze trend is niet alleen van toepassing op Facebook, ook op Instagram en YouTube wordt ondertiteling steeds belangrijker.
Ondertiteling toevoegen onder video’s zorgt voor meer betrokkenheid en een betere retention rate. Daarbij is het een gemakkelijke manier om jouw videocontent een stuk gebruiksvriendelijker te maken. Gelukkig zijn ook hier allerlei tools beschikbaar om zonder al te veel moeite ondertiteling toe te voegen aan je video’s. Voor Live video is de app Clipomatic een uitkomst. Begin met opnemen, praat duidelijk en de ondertiteling verschijnt vanzelf in beeld. Heb je al een video opgenomen? Gebruik dan Caption This om geautomatiseerd de ondertiteling toe te voegen. Natuurlijk kun je ook handmatig ondertiteling toevoegen, bijvoorbeeld in iMovie:
Trend #4: Val op met fonts
𝙾𝚙 𝚜𝚘𝚌𝚒𝚊𝚕 𝚖𝚎𝚍𝚒𝚊 𝙠𝙪𝙣 𝙟𝙚 𝙣𝙞𝙚𝙩 𝙯𝙚𝙡𝙛 𝙝𝙚𝙩 𝐥𝐞𝐭𝐭𝐞𝐫𝐭𝐲𝐩𝐞 𝐛𝐞𝐩𝐚𝐥𝐞𝐧, jammer! Want dit is wel een manier om een persoonlijke twist aan jouw berichten te geven én om op te vallen. Toch zijn er veel Instagrammers en bedrijven op social media die hier een trucje op hebben gevonden. Door middel van een ander lettertype kun je een bepaald woord of jouw bedrijfsnaam extra uitlichten, zoals Lima Beach Goes dat hier doet:
Zo kun je niet alleen het bijschrijft van jouw foto of video op social media laten opvallen, dit kun je ook toepassen in bijvoorbeeld je Instagrambio. Zo kun je met jouw eigen social mediahuisstijl jezelf onderscheiden van anderen.
Dus wat is dat trucje nu precies? Het is niet meer dan eenvoudig kopieer en plakwerk! Ga naar de website Lingo Jam, vul jouw tekst in kwestie in en kopieer en plak het stukje met de font naar wens. Vervolgens plak je de tekst op de plek waar deze moet komen te staan: jouw Instagram bio of bij jouw social media post op bijvoorbeeld Facebook. That’s all!
Trend #5: Plan jouw feed met afwisselende foto’s
Waarom een mooie feed zo belangrijk is? Nieuwe volgers zullen op basis daarvan beslissen of ze je gaan volgen of niet. Zorg dus voor een mooie, overzichtelijke feed. Als je templates gebruikt zul je zien dat het een stuk makkelijker is om snel een mooie feed te creëren! Het is een trend om te werken met een grid met afwisselende foto’s.
Een goed geplande Instagramfeed zegt in één oogslag wie jij bent of waar jouw bedrijf voor staat – het is je visitekaartje. Daarom is het zeker de moeite om hier tijd in te stoppen, want het vereist wel een goede (content) planning. Eén foutje, en jouw hele feed is verprutst. Natuurlijk komen ook hier de handige apps om de hoek kijken. De app Unum of Later helpen je bij het organiseren van jouw grid. Met een handig drag and drop systeem plan je perfecte Instagramfeed en weet je precies wanneer je welke foto moet posten.
Zo, je bent weer helemaal up-to-date met alle creatieve social trends! Nu is het tijd om aan de slag te gaan 😉
Toch nog meer hulp nodig bij jouw social media? Geen probleem, wij helpen je graag verder. Neem contact met ons op!