Zet jij Instagram SEO al in? Een onwijs goede methode om potentiële nieuwe volgers te bereiken en je zichtbaarheid te vergroten. In deze blog leggen we je uit hoe je dit kunt inzetten en hoe je hiermee begint. Van het invullen van een alternatieve tekst tot het bepalen van zoekwoorden en deze plaatsen in je biografie.
Wat houdt Instagram SEO in?
SEO staat voor search engine optimization, misschien dat je de term kent van Google SEO. Met dit principe zorg je ervoor dat je je content zo schrijft, waardoor je hoger scoort in de zoekresultaten en het algoritme. Instagram geeft steeds meer aandacht aan SEO, wat leidt tot kansen. Met de komst van Instagram SEO gaat de app meer dienen als zoekmachine. Waar je eerst op gebruikers en hashtags kon zoeken, kun je dit nu op meerdere keywords. Typ bijvoorbeeld “Instagram Reels tips” in de Instagram zoekbalk en krijg net als in Google antwoord op je vraag in de vorm van reels, carrousels en afbeeldingen.
Daarnaast vergroot Instagram SEO je kans om op de verkenningspagina terecht te komen en in voorgestelde resultaten. De Instagram verkenpagina bevat aanbevolen content op basis van personen die gebruikers volgen en content waar ze mee interacteren.
Hoe optimaliseer je je content voor Instagram SEO?
1. Zoekwoordenonderzoek
Op welke zoekwoorden wil jij scoren? Bepaal zoekwoorden die passen bij je bedrijf en waar volgers of potentiële klanten op zoeken. Maak hier een overzicht van inclusief gerelateerde woorden. Een synoniem voor “witte sneakers” is bijvoorbeeld “witte sportschoenen”.
2. Aanpassen van je Instagram-bio
Stel: je wilt potentiële klanten en nieuwe volgers bereiken over het onderwerp online marketing. Dan moet je zoekwoorden die gerelateerd zijn aan dit onderwerp in je bio benoemen. Dat ziet er dan zo uit:
Online marketing, content en social media
Wij helpen jou met online groei en het vergroten van je zichtbaarheid.
Social media, content en reels tips!
Verwerk deze zoekwoorden ook weer in je captions, reels, afbeeldingen en alternatieve tekst. Hierdoor bouw je autoriteit op rondom deze zoekwoorden waardoor je bereik groeit. Daarnaast zal je onder je doelgroep bekend komen te staan als expert op jouw vakgebied.
3. Aanpassen van je Instagram-naam (let op: dit is niet je gebruikersnaam)
Je Instagram naam weegt ook mee, zo kun je je naam bijvoorbeeld aanpassen naar: [Naam] | online marketing | Reels en social tips
Als potentiële volgers of klanten zoeken op “online marketing en reels tips” is er een grotere kans dat ze de Instagram SEO-geoptimaliseerde pagina tussen de resultaten zien, dan wanneer je enkel je bedrijfsnaam benoemt.
4. Zo verwerk je bovenstaande tips in een Instagram post
- Laat in je caption zoekwoorden terugkomen die ook in je naam en bio staan;
- Zorg ervoor dat je een geotag (locatie) toevoegt aan je post;
- Gebruik hashtags en verwerk hier ook weer de zoekwoorden in die je met je zoekwoordenonderzoek hebt bepaald;
- Vul de alternatieve tekst in. Je vindt deze optie bij geavanceerde instellingen onder het kopje toegankelijkheid tijdens het maken van je post.
Natuurlijk is alleen de focus op Instagram SEO niet voldoende, zo is het nog steeds ontzettend belangrijk dat je een social media strategie hebt met een duidelijke missie, visie, strategie en doelstellingen, aansprekende content maakt die aansluit bij je doelgroep en consistent post. Lees er meer over in de blog van Lieneke: een effectieve social media strategie zo pak je het aan.