Een effectieve social media strategie: zo pak je het aan!
11 mei 2022 
3 min. leestijd

Een effectieve social media strategie: zo pak je het aan!

Zet jij social media al in met een duidelijke gedachte, een plan van aanpak? Of ben je nog op zoek naar een aanpak en strategie die echt werkt? In deze blog vertel ik je de basisstappen die je moet nemen om een social media strategie op te stellen. Een aanpak die ervoor gaat zorgen dat jij je doelen bereikt!

Waarom een social media strategie belangrijker is dan ooit

Er is veel gebeurd op de social media platformen afgelopen twee jaar. Tijdens corona werden en worden social media platformen volop gebruikt: zowel voor entertainment als voor communicatie. Toen de eerste lockdown voorbij was gingen we met z’n allen weer meer buitenshuis ondernemen en was er weer meer ruimte (gelukkig!) voor persoonlijk contact. Dus weer naar restaurants, naar concerten, naar sportwedstrijden... En dat zag je direct terug in het gebruik en in de soort berichten op social media. En nu we (eind november 2021) weer een periode van strenge maatregelen in gaan, zal ook die verandering weer terug te zien zijn op social media. Oftewel: social media gebruik is aan verandering onderhevig. Juist daarom is het zo belangrijk om een social mediastrategie te hebben, zodat je mee kunt veren en aan kunt passen als dat nodig is.

Gewoon zo nu en dan wat plaatsen op sociale media gaat weinig opleveren. Zonder strategie – dus als je niet goed weet wie jouw publiek is en wat je wilt overbrengen, wat jouw belangrijkste boodschappen zijn – gaat het niet werken. De algoritmes zijn te slim en de concurrentie is te hevig.

Want vergis je niet, social media is in één opzicht echt uniek als je het vergelijkt met andere vormen van marketing. Op social media concurreer je namelijk met de hele wereld. Bij traditionele marketing concurreer je met bedrijven die hetzelfde product of dienst leveren. Maar op social media is jouw concurrentie eigenlijk alles en iedereen: met alles wat er in de wereld gebeurt en wat er door bedrijven wordt geplaatst, updates van familie en vrienden, berichten van die leuke influencers die je volgt… En tja, in de nieuwsfeed is het nou eenmaal dringen!

De kans is groot dat mensen niet gaan reageren op berichten van een bedrijf. Ze reageren veel eerder én meer op berichten van mensen die ze kennen. Een uitdaging dus voor bedrijven – en daarom is een strategie noodzakelijk. Je moet weten wat je doet en hoe je het aan gaat pakken, want anders werkt social media niet. Het kan behoorlijk in de papieren lopen als je elke keer moet betalen voor bereik en engagement.

Hoe belangrijk is content in je social mediastrategie?

Als je het vanuit een zakelijk oogpunt bekijkt, dan kan je op twee manieren actief zijn op social media.

  • Proactief: je plaatst berichten om bewustzijn te creëren, gedrag te veranderen etc.
  • Reactief: denk aan klantenservice, webcare, reageren op anderen.

    Beide zijn belangrijk, vooral voor bedrijven die klanten voortdurend via social media benaderen.

    Wat is de rol van content in je social mediastrategie?

    Als we het hebben over content in het kader van je social mediastrategie, dan gaat het om alles wat jij maakt of beheert en dat je aan een (potentiële) klant wilt laten zien om zijn denken of gedrag te veranderen. Denk aan een video, of een factsheet met tips. Of een e-book dat je hebt gemaakt dat mensen kunnen downloaden op jouw website. Al deze zaken wil je natuurlijk aan de buitenwereld laten zien! Daarvoor zet je social media in: dé manier om informatie te verspreiden.

    En vergis je niet: zo’n e-book of factsheet komt er niet zomaar. Als je echt aan de slag wilt met social media, dan brengt dat kosten met zich mee. Je moet er tijd aan besteden en wellicht investeren in het gebruik of aanschaf van bepaalde tools (bijvoorbeeld grafische/bewerkingsprogramma’s zoals een betaald abonnement van Canva). Voor sommige zaken heb je misschien hulp van externe partijen nodig, bijvoorbeeld een ontwerper of video editor. En realiseer je dat de uren die jij aan social media besteed, ook geld kosten. Je zou in die tijd ook iets anders kunnen doen wat geld oplevert.

    Kosten, hoeveel tijd kan je besteden, wat wil je bereiken… Het is in ieder geval belangrijk dat je goed nadenkt over wat jij wilt met social media. Daar kan een doordachte social media aanpak absoluut mee helpen. Als je de volgende vragen voor jezelf beantwoord ben je al goed op weg!

Je weet nu wat een contentstrategie is en waarom je dit moet gebruiken! We helpen je graag opweg met 5 stappen voor het opzetten van een contentstrategie. Dit blog verscheen eerder op schoolforsocialmedia.nl, hierin vind je 5 duidelijke stappen voor het opzetten van een strategie en voorbeelden uit de praktijk...

Wil je het volledige blog lezen? Klik dan hier

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us