Wat heb je nodig voor een sterk merk? Een goed product? Klanten? Een goede strategie? Natuurlijk! Maar of je het ware potentieel van al deze facetten kan benutten, ligt in de handen van de mensen achter je merk: je werknemers. Hun tijd, energie, inspanning en geest zullen er uiteindelijk voor zorgen dat je merk zijn bestaansrecht krijgt en behoud. Nu veel bedrijven zich bevinden in een markt waar de concurrentie voor het vinden van goed personeel moordend is, wordt het moeilijker om de juiste mensen te vinden en aan je merk te binden. Je voordeur openzetten voor nieuwe kandidaten, maar ook de achterdeur dicht houden was nog nooit zo belangrijk. Employer Branding kan daarbij helpen. In de blog ga ik je uitleggen wat Employer Branding is en hoe je het kunt inzetten!
Wat is Employer Branding?
Employer Branding helpt je bij het boeien van potentiële werknemers en bij het binden van je huidige werknemers. Het begint allemaal bij het inzicht krijgen in jouw ‘Employer Brand’ – jouw werkgeversmerk.
In het boek ‘Bouwen aan het nieuwe Employer Brand’ van Hemminga, Waasdorp en Roest wordt Employer Branding als volgt beschreven:
“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) werknemers en beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste werknemers.”
Veel bedrijven denken dat Employer Branding alleen bestaan uit een goede contentstrategie en het vertellen van mooie verhalen over hun bedrijf. Zonder goede fundering voor deze content, schiet je echter met losse flodders. Het verwachtingspatroon wat deze ‘mooie verhalen’ creëert moet namelijk wel kloppen met de realiteit. Als de boodschap niet aansluit met de bedrijfscultuur of de beloftes worden niet nagekomen, ontstaat er een kloof tussen imago en identiteit. Dit zal resulteren in werknemers die zich bedrogen voelen en daardoor geen loyaliteit naar jouw merk hebben. Prestaties blijven dan achter of werknemers treden voortijdig weer uit dienst. Als je als organisatie gaat investeren in Employer Branding is het heel belangrijk om eerst naar je interne cultuur te kijken en deze waar nodig sterker te maken.
Goede online marketing kan namelijk wel nieuwe kandidaten aantrekken, maar als er vervolgens pas na een aantal weken een reactie op de sollicitaties komt, loop je de kandidaat waarschijnlijk mis. Je moet dus aan de slag met het werken aan je werkgeversmerk – Employer Branding!
Hoe begin je met Employer Branding?
Het is belangrijk om eerst je interne processen onder de loep te nemen. Ga in de schoenen van je medewerkers en potentiële kandidaten staan. Waar lopen ze tegen aan? Waardoor zouden ze wel bij je willen werken? Of waardoor juist niet! Wat heb jij dat de concurrent niet heeft?
Eerlijkheid is hierbij heel belangrijk. Want alleen als je een goed beeld hebt van de realiteit, kun je hierop inspelen. Wanneer je opzoek gaat naar wat jouw Employer Branding sterk maakt is het belangrijk dat je voorbereid te werk gaat. Stel dus een goede vragenlijst op en zorg dat je deze zeker niet alleen aan je trouwste medewerkers voorlegt – ook mensen die juist jouw organisatie verlaten kunnen je voorzien van hele relevante informatie. Kijk ook verder dan je eigen mensen. Als een kandidaat uiteindelijk niet voor jouw bedrijf kiest, durf dan ook dit gesprek met ze aan te gaan. Zo leer je waar je kunt bijschaven in je interne processen die uiteindelijk bijdragen aan sterkere Employer Branding. Daar waar voor hen de overweging uiteindelijk resulteerde in de keuze voor een ander bedrijf, kan de volgende kandidaat wellicht wel binnen gehaald worden! Pak deze informatie op en verbeter processen waar mogelijk.
Hoe positioneer ik me als een onderscheidende werkgever?
Als je eenmaal goed in beeld hebt wat er onderscheidend (en relevant voor potentiële en huidige werknemers) is aan jouw werkgeversmerk, kun je dit naar buiten gaan brengen! Hier wordt het wat ons betreft écht leuk. Als je het beste en slimste talent op jouw vakgebied wilt aantrekken en behouden – moeten deze bevindingen gedeeld worden. Natuurlijk kun je dat doen vanuit het bedrijf, maar wat nog beter werkt is het omdopen van jouw medewerkers tot (online) ambassadeurs.
Elk bedrijf kan natuurlijk roepen dat ze de beste werkgever zijn. Net zoals we graag recensies lezen over een product of dienst voor we deze aankopen, horen potentiële kandidaten ook liever over de bedrijfscultuur en voordelen van één van jouw medewerkers. Dit zien zij als betrouwbare informatie. Want wie geloof je nou eerder? De producent van een product of een gebruiker? Zo werkt het ook op de arbeidsmarkt. Verder creëert het ook binding van je huidige medewerkers met jouw bedrijf. Win-win dus! Zo bouw je samen met je medewerkers aan sterke Employer Branding.
Twijfel je nou over welke medewerkers je hier het beste voor kunt vragen, kijk dan even naar jouw ideale kandidaat. De vaardigheden en karaktereigenschappen die jij zoekt in nieuwe medewerkers moeten naar voren komen in het verhaal van jouw medewerker. En hoe authentieker hoe beter! En welke zaken moet dan naar voren komen in zo’n interview met je medewerker? Met name natuurlijk de elementen die ervoor zorgen dat jouw medewerker graag bij jouw organisatie werkt. Hoe is het op de werkvloer? Leveren je als bedrijf bijvoorbeeld een unieke bijdrage aan de maatschappij? Wat zijn de ontwikkelmogelijkheden? Omdat het uit de mond van jouw medewerker komt, weet je automatisch ook dat de informatie klopt en intern gesteund zal worden.
Hoe zend ik deze Employer Branding boodschap het beste uit?
De vijver van werkzoekenden is steeds kleiner aan het worden, hierin vissen is nog steeds goed, maar je zult ook bij de latent werkzoekende aan moeten kloppen. Deze personen zitten al bij een werkgever, maar kunnen geprikkeld worden om te solliciteren omdat ze bij hun huidige werkgever tegen zaken aanlopen en nog niet helemaal op hun plek zitten. Deze mensen zijn niet actief op zoek naar een baan waardoor ze zich dus niet bevinden op de jobsites zoals indeed en vacaturebanken. Waar bevinden zij zich wel? Online! Op Social Media en op het internet. Het is dus belangrijk om Social Media en andere onlinekanalen serieus te nemen in jouw Employer Branding strategie wanneer je hiermee nieuwe kandidaten aan wil trekken.
Dat is dus ook meteen waar je deze potentiële kandidaten kan bereiken. Platformen zoals Tiktok, LinkedIn, Google en Meta (Facebook, Whatsapp en Instagram) bieden heel veel (betaalbare) mogelijkheden tot het adverteren van de content die je verzameld hebt. Hiermee kun je mensen, die jouw bedrijf nog niet volgen, naar je pagina of je website trekken. Veel bedrijven posten heel actief op het moment dat ze een vacaturepagina open hebben staan, maar voor de rest blijft alles relatief stil. Het is belangrijk om je boodschap oprecht en consistent in je communicatie mee te nemen. Zo bouw je continu aan je Employer Branding. Bevestig dus bijvoorbeeld de elementen waarmee je je kandidaten wilt aantrekken in het verhaal van je medewerkers, door hier ook over te posten op je kanalen en dit te plaatsen op je website. Is één van de sterke punten van jouw werkgeversmerk bijvoorbeeld dat je een hele actieve personeelsvereniging hebt, post dan zeker over dat leuke event wat ze hebben georganiseerd of dat bedankje wat ze iedereen hebben gestuurd. Dit maakt de boodschap nog betrouwbaarder!
In onze ervaring wordt Employer Branding vaak als ‘nieuwe’ taak neergelegd bij de HR-afdeling. Wij begrijpen dat dit een hele andere verzameling aan vaardigheden en kennis vergt dan wat zij tot zover gewend zijn. Wil jij dus de beste en meest getalenteerde mensen binnen jouw vakgebied rond je verzamelen en hier een duurzame binding mee opbouwen? Dan zijn wij graag je gids in dit proces!