Heb jij weleens een Facebook campagne gemaakt en ingericht? Dan weet je vast dat er veel verschillende manieren zijn om jouw campagne in te richten, waardoor je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Misschien is dat ook juist wel de reden dat je er nog niet aan bent begonnen. 😉
De juiste doelstelling kiezen voor jouw campagne is belangrijk, omdat dit zorgt voor de juiste en gewenste resultaten. Het zou zomaar kunnen dat een andere doelstelling jou veel meer oplevert!
Om het instellen van advertenties wat makkelijker voor jou te maken, leg ik in deze blog de 11 doelstellingen voor Facebook campagnes uit! Ready? Here we go!
De beste doelstelling voor jouw campagne
De juiste doelstelling is niet alleen belangrijk voor jou om het gewenste resultaat te behalen, maar ook voor Facebook: als jij de best passende doelstelling gebruikt weet Facebook aan wie ze de advertentie moeten laten zien. Het doel van jouw campagne en de doelgroep hangen namelijk met elkaar samen; kies jij bijvoorbeeld voor de doelstelling ‘Verkeer’ dan zal Facebook de advertentie vaker aan mensen laten zien die regelmatig op links klikken. Facebook haalt namelijk deze informatie uit gebruikers hun gedrag, interesses en acties. Jij vertelt met jouw doelstelling wat je wilt dat mensen doen. Binnen de 11 campagne doelstellingen onderscheiden we nog een aantal categorieën welke staan voor de verschillende fases in de customer journey: bekendheid, overweging en conversie.
1. Campagne doelstellingen voor meer bekendheid
Wanneer jouw pagina nog niet zoveel volgers heeft, je net begonnen bent met jouw onderneming of je merk gewoon niet zoveel bekendheid heeft, is het goed om te beginnen met een campagne voor meer bekendheid. Hierbij kun je kiezen voor twee campagne doelstellingen: merkbekendheid of bereik.
Merkbekendheid
Binnen deze campagne doelstelling wordt jouw advertentie getoond aan de mensen waarvan Facebook denkt dat zij jouw advertentie zullen onthouden. Deze data is vooral interessant wanneer je dit combineert met een onderzoek naar merkverbetering. Hiervoor heb je echter wel budget en middelen nodig om de data te meten. Voor kleinere bedrijven is het daarom aan te raden om eerder voor andere doelstellingen te kiezen, zoals de doelstelling ‘Bereik’.
Bereik
Favoriet bij velen: bereik genereren. De doelstelling ‘Bereik’ zorgt ervoor dat jouw advertentie aan zoveel mogelijk mensen wordt getoond binnen jouw doelgroep en budget. Een goede doelstelling om te kiezen wanneer jij zoveel mogelijk mensen wilt bereiken, zonder dat je daar gelijk actie uit verwacht. Je kunt deze bijvoorbeeld gebruiken wanneer jij net een nieuwe (web)shop hebt geopend en (lokaal) zoveel mogelijk mensen hier op wil attenderen.
Deze blog is eerder verschenen op schoolforsocialmedia.nl. Meer lezen over campagnedoelstellingen voor de overweging van jouw product of dienst? Of campagnedoelstellingen voor conversie? Kijk dan op School for Social Media, daar vertellen we je nog veel meer...Â