Wat is employer branding?
Zeeland heeft de krapste arbeidsmarkt van Nederland. En als je graag wilt groeien, of net een flinke groeispurt achter de rug hebt, maakt dat het extra lastig om personeel te werven. Het imago van een bedrijf of organisatie kan een doorslaggevende rol spelen bij die keuze; hoe sta jij bekend als werkgever in deze regio? Wat zeggen je huidige medewerkers over jou als werkgever? Wat heb jij te bieden als werkgever, waarom zou een kandidaat voor jou kiezen?
Employer branding is een containerbegrip en omvat veel. Denk bijvoorbeeld aan het sturen van het imago van jouw bedrijf, de acties die je onderneemt om een goede naam te hebben als werkgever. Maar ook de communicatie rond het werkgeversmerk op verschillende manieren en en via verschillende kanalen. Je wilt vooral overbrengen dat jouw bedrijf een leuke plek is om te werken. Zodra jouw medewerkers dit ook uitdragen, als een soort ambassadeurs, heeft dit veel voordelen.
In ieder geval is het een essentieel onderdeel van je wervingsstrategie. Als je een duidelijke Employer Branding strategie hebt, dan helpt dat om de juiste kandidaten aan te trekken en in contact te komen – de kans is dan een stuk groter dat ze uiteindelijk ook bij je in dienst komen. Een goede employer branding strategie maakt jouw bedrijf als werkgever aantrekkelijk voor huidig én toekomstig talent dat helemaal past bij jouw bedrijf of organisatie.