Zo maak je een winkel op je zakelijke Facebookpagina 
22 april 2020 
6 min. leestijd

Zo maak je een winkel op je zakelijke Facebookpagina 

Heb je een fysieke winkel en/of een webshop en wil je via social media je producten verkopen?  Maak dan ook zeker gebruik van Facebook! Via Facebook bereik je je doelgroep en maakt je het je klant gemakkelijk: shoppen vanaf social media op de tijd en het moment dat het hun uitkomt. En als je een webshop hebt, dan zorg je op deze manier voor extra bezoekers omdat je kan doorklikken vanaf Facebook.   

Hoe voeg je een ‘winkel’ toe aan je Facebookpagina?  
Je kan een tabblad ‘winkel’ toevoegen aan je bedrijfspagina waardoor je producten op je pagina kunt vertonen en verkopen.  Zo bereik je je klanten via Facebook en het is ook nog eens gratis!  Facebook – en ook Instagram – biedt sinds kort een betaalfunctie zodat je je aankoop op het platform zelf kunt afronden. Maar deze optie (waar overigens wel kosten aan verbonden zijn) is momenteel alleen nog maar beschikbaar in de USA.   

Als je deze stappen volgt dan heb je in no-time een winkel op je Facebookpagina!  

#1  Voeg het winkel tabblad toe aan je Facebook bedrijfspagina 

Afhankelijk van het sjabloon dat je ooit geselecteerd hebt voor je Facebook pagina, zou het kunnen dat het tabblad Winkel al actief is.   

Om het tabblad Winkel toe te voegen ga je naar Instellingen: Sjablonen en tabbladen > Een tabblad toevoegen > Shoppen 

 

Let op:  Je kan de verschillende tabladen slepen om ze van positie te wijzigen. Zo kan je ervoor kiezen om je Winkel prominent bovenaan te zetten en zo beter zichtbaar te maken. 

Als je Winkel al hebt toegevoegd aan je tabs dan ziet het er als volgt uit.  

#2 Accepteer de algemene voorwaarden 

Als ‘Winkel’ tussen je tabbladen staat en je klikt erop, dan moet je als volgende stap akkoord gaan met de algemene voorwaarden en beleidsregels. Wat staat erin? Informatie over welke soort producten je mag aanbieden – hoe het werkt met leveringen, retouren, klachten etc. 

#3 Kies een betaalmethode 

Heb je een webshop? Dan is het makkelijkst om door te sturen naar je webshop zodat klanten het product direct kunnen kopen. Geen webshop? Laat klanten een bericht sturen naar je pagina met hun vraag of om hun interesse aan te geven. Het is aan jou om deze interesse op te volgen!  

#4 Selecteer een munteenheid voor je prijzen 

Kies de munteenheid die je wilt hanteren voor de prijzen in jouw Facebookwinkel.  

#5Wat kan er gekocht worden in jouw Facebookwinkel?  

Je hebt 200 tekens om te omschrijven wat er in je Facebookwinkel wordt verkocht. Geef bijvoorbeeld meer informatie over de producten zelf en over je winkel. Daarna kun je producten toe gaan voegen! 

#6 Voeg producten toe aan je winkel 

Yes! Je kan producten gaan toevoegen aan je winkel. Klik nu op de knop ‘producten toevoegen’. 

 

Vervolgens opent er een pop-up scherm waar je alle product info kunt toevoegen: 

  • Een of meerdere afbeeldingen of video’s 
  • Productnaam 
  • Productprijs 
  • Omschrijving van het proces 
  • URL voor betaalproces 

Voor de ‘URL voor betaalproces’ vul je de url in van het product op je webshop. Om deze url te achterhalen ga je naar de detailpagina van het product op je webshop en knip of kopieer je deze url uit de zoekbalk, vervolgens plak je hem bij ‘URL voor betaalproces’.  

Facebook heeft een heel overzicht van richtlijnen en aanbevelingen voor het weergeven van producten. Hier vind je het totale overzicht, maar dit zijn de belangrijkste 

Afbeeldingen: 

  • Minstens één afbeelding voor elk product 
  • De afbeelding moet een echte foto van het product zijn, dus geen grafische voorstelling, illustratie of icoon van het product 
  • Gebruik kwalitatieve afbeeldingen. Aanbevolen formaat van je afbeelding is minimaal 1.024 x 1.024 pixels 
  • Ideaal gezien heeft de productafbeelding een witte achtergrond of wordt het product gebruikt in een echte situatie 
  • Het beeld mag geen beledigende inhoud, reclame- of promotiemateriaal, watermerken of tijdgevoelige informatie bevatten. Denk hierbij ook aan het aanzetten tot acties, kortingscodes, tijdelijke aanbiedingen etc.  

 

Omschrijvingen:
De omschrijving mag alleen betrekking hebben op het product en moet eenvoudig leesbaar zijn. Gebruik dus korte zinnen en opsommingstekens.  

Wat mag niet? 

  • De beschrijving mag geen HTML-, telefoonnummers of e-mailadressen bevatten 
  • Geen lange titels, overmatige leestekens, niet allemaal hoofdletters of alleen maar kleine letters  
  • Geen links naar boeken- of filmverdelers of andere externe links gebruiken in je omschrijving 

 

Zo ziet het eruit als je je eerste product hebt toegevoegd: 

 

Je ziet je eerste product en de beschrijving van de winkel (in eerdere stap toegevoegd). Let er goed op dat je de richtlijnen van Facebook goed volgt. Het kan zijn dat een product de status ‘wordt beoordeeld’ heeft en je wil natuurlijk niet dat je product wordt afgekeurd. Zolang een product deze status heeft is het enkel zichtbaar voor jou en niet voor de buitenwereld. 

Is je product goedgekeurd? Dan heb je nu een mini-detailpagina voor je product op Facebook! 

Klik je op ‘uit-checkendan ga je naar de detailpagina op je webshop en je kan het product daar bestellen. De URL van deze detailpagina heb je ingevoerd bij het toevoegen van je product. Meer producten toevoegen? Herhaal de eerdere stappen.   

#7 Maak collecties aan

Heb je veel producten? Gebruik dan ‘Collecties’ om je aanbod te categoriseren. Deze optie wordt onder je producten getoond als je het eerste product hebt toegevoegd.  

een facebook winkel maken: hoe maak ik een collectie aanAls je op ‘Verzameling toevoegen’ klikt word je naar de ‘Winkel sectie’ in je Publicatietools doorgestuurd. Facebook heeft daar al een Collectie ‘Uitgelichte producten’ aangemaakt.  een facebook winkel maken: uitgelichte producten en collecties

Deze wordt als eerste weergegeven dus hier voeg je je beste producten aan toe. Om producten toe te voegen klik je op de collectie ‘Uitgelichte producten’ en daarna op de knop ‘Producten toevoegen’. Er opent nu een popup waar je producten kan selecteren om toe te voegen aan een collectie. 

 

Hieronder zie je screenshots van de winkel van Euroscope. Een goed voorbeeldvan een Facebook winkel – met een doorlink naar de webshop.  

Zoals je ziet worden de uitgelichte producten bovenaan getoond in je winkel, in de volgorde die je eerder hebt opgegeven. Maar ze zijn ook zichtbaar op je startpagina! Dus bezoekers van je facebook pagina zien op deze manier in één oogopslag (en dus zonder te moeten scrollen) je belangrijkste producten. 

 

 

Groeten, Lieneke

 

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us