Als je een bericht of artikel plaatst op LinkedIn, dan zie je als maker onderaan het bericht de statistieken: de weergaven of views van dat bericht. Op LinkedIn worden niet alle weergaven op dezelfde manier geteld. Hoog tijd dus voor wat meer inzicht: hoe worden de weergaven geteld en welke weergaven zijn echt van belang?
In deze blog komen verschillende types weergaven aan bod:
- Van berichten
- Van een artikel (de blogmogelijkheid op LinkedIn)
- Van video in berichten
- Van je profiel
Berichtweergaven
Deze berichten, ook bijdrage of update genoemd, zijn te zien in je LinkedIn home feed en kunnen maximaal 3000 karakters lang zijn.
Elke keer dat een post wordt getoond in iemands LinkedIn-feed wordt gezien als een weergave. Ja je leest het goed: gezien. Dat betekent dus niet per definitie dat je post ook echt gelezen wordt. Dus als je snel even door je LinkedIn-feed heen scrolt, dan voeg je als het ware een weergave toe aan elke post die voorbijkomt, ook al stop je niet om het bericht ook daadwerkelijk te lezen. Oftewel: het aantal post views is nou niet direct een goede indicatie van betrokkenheid van je volgers.
Artikelweergaven
Als je iets wilt plaatsen op LinkedIn dan kan je kiezen: een statusupdate (een kort bericht zoals hierboven beschreven) of een artikel. Een artikel is langer, je kan het zien als de blogfunctionaliteit van LinkedIn. In een artikel geef je uitgebreid jouw advies, mening of visie. Je kan foto’s, video’s of links naar externe bronnen toevoegen.
Hoe zit het met de weergaven van je artikel? LinkedIn telt deze alleen als iemand doorklikt naar het artikel.
Dat kan op verschillende manieren: via een link op je profiel, een link in de bijdrage die je over het artikel plaatst, maar ook vanuit links in e-mails, Google zoekopdrachten en andere social mediakanalen. Een groot verschil dus met de views van berichten; weergaven van artikelen zijn het resultaat van een bewuste keuze van de LinkedIn-gebruiker. Niemand bekijkt per ongeluk een artikel!
LinkedIn ziet artikelen hetzelfde als content van externe bronnen. Als je aandacht wilt voor je artikelen, dan moet je ze echt promoten op LinkedIn of op andere plaatsen. Als je dat niet doet, verwacht dan niet dat je artikelen veel views zullen krijgen. Maar let op: het aantal views mag dan lager zijn, het zijn wel ‘echte’ weergaven waar je meer belang aan kan hechten. En op die manier zijn artikelen dus heel nuttig voor het neerzetten van je expert status en kunnen ze leiden tot nieuwe contacten en leads.
Videoweergaven
Met videoweergaven worden de video’s/ clips die direct naar LinkedIn-posts worden geleid bedoeld. Het gaat dan om ‘native video’. Je hebt ook nog externe videoposts: dat zijn berichten die een link bevatten naar externe videosites zoals Vimeo en YouTube.
In je LinkedIn-feed zie je berichten met native of externe video’s op dezelfde manier: een bericht met een video ingesloten.
Maar let op! LinkedIn vindt links naar externe content en bronnen niet fijn – ze houdt gebruikers het liefst op haar eigen platform. Dus kies voor native video’s in je berichten, want het LinkedIn-algoritme heeft hier een duidelijke voorkeur voor.
Native video’s views worden na 3 seconden kijktijd als weergave geteld. Dus als er iemand snel over je videobericht heen scrolt dan zal dat niet tellen als een weergave, maar als iemand even stopt en kort kijkt, dan telt dat mee! De 3 secondenregel zorgt ervoor dat het aantal views van je videobericht vaak lager zal zijn dan van je normale tekst/foto updates. Maar toch, mensen staan bewust (even) stil bij je video en dus zijn deze views waardevoller dan van de normale postweergaven.
Profielweergaven
Nu wordt het aantal weergaven echt interessant! Want het gaat hier om het bewust bekijken van jouw publiekelijke LinkedIn-profiel. Het kan zijn dat je door mensen wordt bekeken met wie je al een LinkedIn-connectie hebt, maar wellicht is dat nog niet het geval en zijn het potentiële connecties. Of het nu bekenden of onbekenden zijn die jouw profiel bekijken: meer profielweergaven is een goed teken.
LinkedIn is een B2B platform; als jouw profiel wordt bekeken dan mag je er dus in de meeste gevallen vanuit gaan dat er zakelijke belangstelling is voor jouw persoon en wat je mogelijk voor iemand kan betekenen op professioneel vlak.
Als je in je LinkedIn home feed zit, dan zie je de link ‘Wie heeft je profiel bekeken’. Hoe meer weergaven, hoe groter de kans dat er interessante mogelijkheden zijn voor jou en je bedrijf.
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat meer profiel weergaven ook echt zorgen voor meer relevante connecties – en in een aantal gevallen leads. Daar heb je zelf natuurlijk ook sterk de hand in, want welke actie onderneem je zelf op basis van de informatie en data die LinkedIn jou geeft? Door af te wachten gaat er weinig gebeuren 😉
Als je naar je LinkedIn home scherm gaat op je desktop dan zie je links bovenaan je mini-profiel met daarin weergegeven hoeveel mensen jouw profiel hebben bekeken de afgelopen 90 dagen. Dit aantal kan dus per week sterk verschillen. Als je op het getal klikt bij ‘Who’s viewed your profile’ dan krijg je nog veel meer informatie, bijvoorbeeld de laatste 5 personen die jouw profiel hebben bekeken en de trends die jouw profielbezoek laat zien over de weken heen. Heb je een Premium abonnement dan kan je nog veel meer profielbezoekers terugzien en krijg je meer specifieke informatie.
Conclusie
Het mag duidelijk zijn; niet alle weergaven worden op dezelfde manier geteld door LinkedIn dus je kan ze niet zomaar vergelijken. Sommige weergaven – bijv. van een artikel – hebben meer waarde dan andere.
Maar hoe kan je die weergaven nou beïnvloeden? Twee simpele tips:
Zorg voor een optimaal ingevuld LinkedIn-profiel, inclusief een aansprekende kopregel en samenvatting
Zorg dat je zichtbaar bent met relevante updates en artikelen. Geef je volgers informatie en advies waar ze wat mee kunnen.
Heb jij hulp nodig bij jouw LinkedIn, neem dan contact met ons op!