arrow_drop_up arrow_drop_down
19 augustus 2019 

Weergaven of views op LinkedIn: wat betekent het nou echt?

Als je een bericht plaatst op LinkedIn of een artikel, dan zie je als maker ervan onderaan het bericht de statistieken: de weergaven of views van dat bericht. Op LinkedIn worden niet alle weergaven op dezelfde manier geteld. Hoog tijd dus voor wat meer inzicht: hoe worden de weergaven geteld en welke weergaven zijn echt van belang?

Ik ga je de volgende weergaven uitleggen; 

  • Van berichten / updates
  • Van een artikel (de blog mogelijkheid op LinkedIn)
  • Van video in berichten
  • Van je profiel

En natuurlijk met een wrap-up aan het eind welk belang deze weergaven hebben en wat je zelf kan doen om je weergaven te maximaliseren. In de LinkedIn trainingen die ik geef komen er altijd veel vragen over deze statistieken, dus hopelijk krijg jij door deze uitleg ook meer inzicht.

Bericht weergaven

Deze berichten, ook bijdrage of update genoemd, zijn te zien in je LinkedIn home feed en kunnen maximaal 1300 karakters lang zijn.

Elke keer dat een post wordt getoond in iemands LinkedIn feed wordt gezien als een weergave. Ja je leest het goed: gezien. Dat betekent dus niet per definitie dat je post ook echt gelezen wordt.

Dus als je snel even door je LinkedIn feed heen scrolt, dan voeg je als het ware een weergave toe aan elke post die voorbij komt, ook al stop je niet om het bericht ook daadwerkelijk te lezen.

Oftewel: het aantal post views is nou niet direct een goede indicatie van betrokkenheid van je volgers.

Artikel weergaven

Als je iets wilt plaatsen op LinkedIn dan kan je kiezen: een status update (een kort bericht zoals hierboven beschreven) of een artikel. Een artikel is langer (zelfs tot 100k karakters!) en je kan het zien als de blog functionaliteit van LinkedIn. In een artikel geef je uitgebreid jouw advies, mening of visie. Je kan foto’s toevoegen, video’s, links naar externe bronnen etc.

Hoe zit het met de weergaven van je artikel? LinkedIn telt deze alleen als iemand doorklikt naar het artikel. 

Dat kan op verschillende manieren: via een link op je profiel, een link in de bijdrage die je over het artikel plaatst, maar ook vanuit links in e-mails, Google zoekopdrachten en andere social media kanalen.

Een groot verschil dus met de views van berichten; weergaven van artikelen zijn het resultaat van een bewuste keuze van de LinkedIn gebruiker. Niemand bekijkt per ongeluk een artikel!

LinekdIn ziet artikelen hetzelfde als content van externe bronnen. Als je aandacht wilt voor je artikelen, dan moet je ze echt promoten op LinkedIn of op andere plaatsen. Als je dat niet doet, verwacht dan niet dat je artikelen veel views zullen krijgen.

Maar let op: het aantal views mag dan lager zijn, het zijn wel ‘echte’ weergaven waar je meer belang aan kan hechten. En op die manier zijn artikelen dus heel nuttig voor het neerzetten van je expert status en ze kunnen leiden tot nieuwe contacten en leads.

Video weergaven

Met video weergaven bedoel ik hier video’s / clips die direct in LinkedIn posts worden gedeeld: het gaat dan om ‘native video’. Je hebt ook nog externe video posts: dat zijn berichten die een link bevatten naar externe video sites zoals Vimeo en YouTube.

In je LinkedIn feed zie je berichten met native of externe video’s op dezelfde manier: een bericht met een video ingesloten.  

Maar let op! LinkedIn vindt links naar externe content en bronnen niet fijn – ze houdt gebruikers het liefst op haar eigen platform. Dus kies voor native video’s in je berichten, want het LinkedIn algoritme heeft hier een duidelijke voorkeur voor. 

Native video’s views worden na 3 seconden kijktijd als weergave geteld. Dus als er iemand snel over je video bericht heen scrollt dan zal dat niet tellen als een weergave, maar als iemand even stopt en kort kijkt, dan telt dat mee!

De 3 seconden regel zorgt ervoor dat het aantal views van je video bericht vaak lager zal zijn dan van je normale tekst/foto updates.

Maar toch, mensen staan bewust (even) stil bij je video en dus zijn deze views waardevoller dan van de normale post weergaven.

weergaven op linkedin

Profiel weergaven

Nu wordt het aantal weergaven echt interessant! Want het gaat hier om het bewust bekijken van jouw publiek LinkedIn profiel. Het kan zijn dat je door mensen wordt bekeken met wie je al een LinkedIn connectie hebt, maar wellicht is dat nog niet het geval en zijn het potentiële connecties. Of het nu bekenden of onbekenden zijn die jouw profiel bekijken: meer profiel weergaven is een goed teken.

LinkedIn is een B2B platform; als jouw profiel wordt bekeken dan mag je er dus in de meeste gevallen vanuit gaan dat er zakelijke belangstelling is voor jouw persoon en wat je mogelijk voor iemand kan betekenen op professioneel vlak.

Als je in je LinkedIn home feed zit, dan zie je de link ‘Wie heeft je profiel bekeken’. Hoe meer weergaven, hoe groter de kans dat er interessante mogelijkheden zijn voor jou en je bedrijf.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat meer profiel weergaven ook echt zorgen voor meer relevante connecties – en in een aantal gevallen leads. Daar heb je zelf natuurlijk ook sterk de hand in, want welke actie onderneem je zelf op basis van de informatie en data die LinkedIn jou geeft? Door af te wachten gaat er weinig gebeuren 😉

profiel weergaven linkedin

Als je naar je LinkedIn home scherm gaat op je desktop dan zie je links bovenaan je mini-profiel met daarin weergegeven hoeveel mensen jouw profiel hebben bekeken de afgelopen 90 dagen. Dit aantal kan dus per week sterk verschillen.

Als je op het getal klikt bij ‘Who’s viewed your profile’ dan krijg je nog veel meer informatie, bijvoorbeeld de laatste 5 personen die jouw profiel hebben bekeken en de trends die jouw profielbezoek laat zien over de weken heen. Heb je een Premium abonnement dan kan je nog veel meer profielbezoekers terug zien en krijg je meer specifieke informatie.

Conclusie

Het mag duidelijk zijn; niet alle weergaven worden op dezelfde manier geteld door LinkedIn dus je kan ze niet zomaar vergelijken. Sommige weergaven – bijv. van een artikel – hebben meer waarde dan andere.

Maar hoe kan je die weergaven nou beïnvloeden? Twee simpele tips:

  1. Zorg voor een optimaal ingevuld LinkedIn profiel, inclusief een aansprekende kopregel en samenvatting
  2. Zorg dat je zichtbaar bent met relevante updates en artikelen. Geef je volgers informatie en advies waar ze wat mee kunnen.

Zo! Ik hoop dat ik je hiermee meer inzicht heb gegeven in jouw LinkedIn bereik. Heb je vragen hierover of over andere LinkedIn onderwerpen? Laat het me weten Lieneke@get-agrip.nl 

Groeten, Lieneke

meer over linkedin

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us
Wij maken gebruik van cookies