Vijf tips voor 2023, waarmee jij jouw social media naar een next level brengt
05 januari 2023 
2 min. leestijd

Vijf tips voor 2023, waarmee jij jouw social media naar een next level brengt

Het nieuwe jaar is ondertussen al weer bijna een week bezig, hoog tijd dus om onze tips voor een ijzersterke online start van 2023 te delen! 

1. Breng je doelgroep in kaart

Als je je doelgroep nog niet helemaal in kaart hebt gebracht, leg hier dan de focus op aan het begin van het jaar. Wie is je doelgroep, wat houdt hen bezig, wat zijn pijnpunten of problemen en hoe kun je ze het beste aanspreken? Doe hiervoor een doelgroepenonderzoek, zodat je een customer journey in kaart kan brengen of persona’s kunt ontwikkelen. Door je doelgroep goed in kaart te brengen kun je gerichter inspelen op de behoefte en weet je ook hoe je ze aan je kunt binden.

2. Kijk welke content het beste scoorde in 2022

Het is inmiddels 2023, naar duik toch nog even terug in je content van 2022. Welke content scoorde goed en welke minder? Zo kun je aan de slag met contentoptimalisatie. Zie je dat een bepaald thema of bepaalde visual goed scoorde? Hergebruik deze content, steek het in een nieuw jasje of maak er een terugkerende serie van.

Je kunt op verschillende manieren meten en bekijken welke content het beste scoorde. Kijk naar het aantal opgeslagen posts, likes, reacties of views. Vergeet opgeslagen posts zeker niet tijdens het meten van je content. Je doelgroep vond de post zo waardevol en interessant dat ze deze opgeslagen hebben voor later. 

3. Maak een contentplanning en plan vooruit

Met een contentplanning zorg je voor structuur en consistentie. Je krijgt zo een goed overzicht wat je komende maand gaat plaatsen en kunt meteen zien of je een afwisselend aanbod hebt. Heb je meerdere doelgroepen? Zo zie je direct of je voor elke doelgroep genoeg content hebt. Daarnaast zorg je dat je consistent kunt posten met het vooruit plannen van je content. Natuurlijk laat je ruimte over voor 

Voorbeelden van makkelijk vooruit te plannen content zijn rubrieken als 'Meet the Team', wekelijkse tips en behind the scenes. Heb je een recruitmentbureau? Deel dan bijvoorbeeld tips om een goede eerste indruk te maken tijdens een sollicitatie, hoe een goede sollicitatiebrief is opgebouwd of wat er niet mag ontbreken in je cv. En vergeet natuurlijk aanhaakdagen niet, zoals Valentijnsdag, Moederdag of andere relevante dagen voor jouw niche.

4. Ga aan de slag met Reels op Instagram!

Maak je nog geen gebruik van Reels? In 2023 wordt het echt tijd om hiermee aan de slag te gaan en dit in je contentstrategie te verwerken. Meer lezen doe je in onze blog: Instagram Reels, dit zijn ze en zo maak je ze. Instagram pusht reels hoger in het algoritme dan posts in de vorm van een afbeeldingen. Zorg dat je in je reel tekst gebruikt die je in de caption plaatst, gebruik trending audio, hashtags en vergeet natuurlijk niet dat reels kort mogen zijn. Tussen de vier en zes seconden bijvoorbeeld.

5. Instagram SEO 

Met Instagram SEO zorg je dat je op een organische manier meer bezoekers naar je pagina trekt. Als potentiële volgers in de zoekbalk zoeken, komt door het gebruik van zoekwoorden jouw pagina in de resultaten of ben je te vinden op de explore page.

Hoe gerichter jij deze zoekwoorden inzet hoe groter de kans dat Instagram je content laat zien aan potentiële nieuwe volgers, omdat je autoriteit opbouwt. En dat betekent groei!

Doe een zoekwoordenonderzoek en bepaal op welke zoekwoorden je wilt scoren, verwerk deze in je bio en ook in je posts en hashtags. Je kunt dit blijven optimaliseren net als Google SEO.

Onder Instagram SEO valt onder andere:

  • In je bio werken met relevante keywords die je ook weer gebruikt in je posts.
  • Het gebruiken van relevante en populaire hashtags bijvoorbeeld via tagsfinder
  • Geotags: het toevoegen van een locatie aan je post.
  • Vergeet ook zeker alternatieve teksten niet in te vullen. Je vindt deze optie bij geavanceerde instellingen onder het kopje toegankelijkheid bij het maken van je post. 


Hulp nodig bij het bewerkstelligen van deze doelen? Stuur me een berichtje via anouk@get-agrip.nl en dan kijken we samen naar de mogelijkheden.

Over de schrijver
Bij Get a Grip hou ik me bezig met verschillende kort- of langlopende projecten, vaak met een maatschappelijk karakter. Ik vind het leuk om creatief bezig te zijn en complexe onderzoeken en stukken tekst om te zetten naar begrijpelijke informatie voor de juiste doelgroep. Daarnaast geef ik graag trainingen en adviessessies, het overbrengen van kennis geeft mij energie!
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us