Up-to-date de nazomer in? 5 social media trends die je niet over het hoofd mag zien
12 augustus 2019 
5 min. leestijd

Up-to-date de nazomer in? 5 social media trends die je niet over het hoofd mag zien

Herfst – blijf nog maar eventjes weg! 

Wat gaat het snel hè: de zomer vliegt voorbij! Ben jij op vakantie geweest, of heb je heerlijk genoten in eigen land? Onder de rivieren zijn wij ook volop aan het genieten. Zeeland heeft immers de meeste zonuren ;). Tijdens deze zonnige dagen houden wij het hoofd koel en de ogen wijd open: want tijdens de vakantieperiode gaan veel merken en bedrijven los op social media. Deze periode is voor veel gebruikers hét moment om zichtbaar te zijn en de social mediafeeds er eens rustig bij te pakken. En, we hoeven ons niet te vervelen. Zeker niet op social media! In ons kikkerlandje valt er altijd wel wat te beleven: een leuk festival, sportevenement of een dagje naar de openluchtbioscoop. Er is voor ieder wat wils. De Instagram-, Facebook- en zelfs de LinkedIn-tijdlijnen staan er vol mee: de mooiste #instaworthy zomerkiekjes, Facebookevenementen waar al jouw vrienden op aanwezig staan en zomerse teamfoto’s op de LinkedIn-bedrijfspagina’s. Wij worden er blij van, het kan niet gek genoeg! 

Het team achter de social mediakanalen staat niet stil deze zomer. Integendeel. Achter de schermen gebeurt er onwijs veel op social. Ben jij al op de hoogte van de belangrijkste social mediatrends die je niet mag missen? Gun jij jezelf een after summer-update en wil je fris en fruitig de nazomer in? Wij brengen je graag op de hoogte! 

Ga volledig up-to-date de nazomer in – met deze 5 social mediatrends die je niet over het hoofd mag zien!  

#1  Storiesstories en nog eens stories  

“Wacht, we maken nog even een Instagram Story!”, is een zin die ik steeds vaker hoor. Voor veel social media iefhebbers, (zelfstandig) ondernemers en influencers is het inmiddels een dagtaak om zo actueel mogelijk te zijn met de zogeheten Stories en deze zo goed mogelijk bij te houden. Het Instagram- of Facebookverhaal is dé manier om consequent in contact te blijven met je doelgroep. Meer dan 50% van de wereldwijde Facebook- en Instagram gebruikers zet Stories in om (potentiële) volgers op de hoogte te houden. 

Niet alleen visuele Stories doen het goed, maar ook persoonlijk geschreven verhalen leveren veel op. Deze contentmarketing op basis van een persoonlijk verhaal wordt ook wel storytelling genoemd. Storytelling zorgt voor een snellere verbintenis met het merk, omdat mensen zich kunnen identificeren met het verhaal en dus jouw merk. 

👉Heb jij al eens een persoonlijk verhaal of een story gedeeld op een van je social kanalen? 

Instagram Story - Get a Grip

#2 Adverteren op social media is hot 

2018 was het jaar van de social advertenties waarin marketeers hun budgetten verhoogden met 32%. Dit jaar zijn er zelfs grotere investeringen gedaan. Gemiddeld zet één op de vier gebruikers van de Facebookbedrijfspagina betaalde advertenties in als onderdeel van hun social mediastrategie. De cijfers laten zien dat adverteren op social media dus niet alleen populairder wordt, maar ook dat de concurrentie steeds intenser wordtBron: Hubspot 

Adverteren is dus in de meeste gevallen een goed idee. Ga wel eerst bij jezelf na wat het concrete doel is van de advertentie die je in gedachten hebt. Wil je dat jouw advertentie zo veel mogelijk bereik oplevert? Genereer je het liefst een groot aantal websitekliks? Of wil je jouw producten op een zo aantrekkelijk mogelijke manier presenteren? Verschillende typen advertenties kunnen worden ingezet voor de meest uiteenlopende doeleinden. 

👉Op welke manier zet jij adverteren op social media in voor je business? 

Adverteren op social media

#3 Van maximaal bereik naar vertrouwen 

Na het Facebook schandaal is het vertrouwen in social media lager dan ooit. Gebruikers zijn wantrouwend tegenover influencers en nepvolgers en vertrouwen in plaats daarvan op directe vrienden, kennissen, familie en traditionele verkooppunten. Voor veel merken verschuift de focus van maximaal bereik op social media hierdoor naar het koesteren van vertrouwen. Bedrijven en ondernemers investeren dus volop in transparantie, het creëren van een community en gepersonaliseerde interacties. De consument anno 2019 is op zoek naar interactie. Wees dus origineel en relevant op je social mediakanalen. Een beetje humor doet het ook altijd goed! 

👉Hoe creëer jij interactie op je social mediakanalen? 

#4 Medewerkers zijn de nieuwe influencers  

Zoals eerder besproken zijn we op ons hoede voor neppe volgers en influencers. Met als resultaat dat veel organisaties ervoor kiezen om hun medewerkers in te zetten. Als medewerkers zich online sterk profileren en relevante content delen, geeft dit de zichtbaarheid van je merk een enorme boost. Nog een paar leuke feitjes: gecreëerde content door medewerkers levert 8 keer zo veel betrokkenheid op dan gecreëerde content door het bedrijf of merk zelf. Bovendien is de kans bij 61 % van de consumenten groter dat zij op een aanbeveling van een vriend, vriendin of familielid vertrouwen, dan van een beroemdheid. Bronnen: Search Engine Journal & Smart Insights 

👉Zijn jouw medewerkers al zakelijk actief op hun social mediakanalen? 

#5 Direct Messaging is populairder dan ooit 

“Slide into your DM’s like..” De direct message of het privébericht is enorm populair. Naast WhatsApp en Facebook Messenger zijn ook WeChat en Viber veelgebruikte applicaties. De behoefte aan écht contact is sterk. Zelfs de algoritmes van verschillende social mediakanalen zijn hierop aangepast. We verwachten ook een snel antwoord. Voor ondernemers, bedrijven en merken is dit het moment om in te spelen op deze trend. Het privébericht biedt talloze mogelijkheden om in gesprek te raken met je doelgroep. 

👉Op welke manier(en) zet jij direct messaging in voor je organisatie? 

Direct Messaging op Instagram

Zo, met deze 5 social media trends ben jij weer even zoet voordat het einde van de zomer nadert! Heb jij vragen na het lezen van deze blog, of zou jij graag eens met ons babbelen om te kijken waar we jou bij kunnen helpen? Dan horen wij het graag! Neem gerust contact met ons op of kom langs voor een kop koffie. Een gesprek is geheel vrijblijvend.

Voordat we te hard van stapel lopen; laat de herfstkleding nog maar even in de kast.. De zomer is nog niet klaar! 🍹

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us