Server side tagging: zo zorg je voor betrouwbare data!
05 maart 2025 
3 min. leestijd

Server side tagging: zo zorg je voor betrouwbare data!

Herken je het probleem? De cijfers in je online campagnes komen niet overeen met de data van je website die wordt gemeten Google Analytics 4 (GA4). Conversies lijken verloren te gaan of zijn niet toe te wijzen aan de verschillende kanalen & cookiebanners maken tracking nog ingewikkelder. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om betrouwbare inzichten te krijgen en campagnes te optimaliseren.

De oorzaak? Dataverzameling heeft steeds meer beperkingen: adblockers, browserrestricties en strengere privacywetgeving (zoals de GDPR) zorgen ervoor dat niet alle data correct wordt doorgestuurd. Hierdoor wordt het meten van campagnes steeds lastiger en mis je belangrijke inzichten. Gelukkig is er een oplossing! Maar eerst vertellen we je waarom het tegenwoordig zo lastig is om je data op een betrouwbare manier te verzamelen.

Waarom traditionele dataverzameling niet meer werkt

Traditionele dataverzameling vertrouwt op third-party cookies, oftewel cookies die worden verzameld op een extern platform zoals Meta, TikTok, Google of andere partijen, deze cookies worden in de browser van de gebruiker geladen en opgeslagen.

Maar door strengere privacywetgeving (zoals de GDPR en CCPA) en browserupdates (zoals Intelligent Tracking Prevention in Safari en Enhanced Tracking Protection in Firefox) worden deze cookies steeds vaker geblokkeerd. Daarnaast gebruiken steeds meer mensen adblockers, waardoor data verloren gaat en metingen onvolledig worden.

Dit maakt het moeilijk om het gedrag van bezoekers correct te meten en je campagnes te optimaliseren. Maar gelukkig is er een oplossing voor het verzamelen van data in eigen beheer! Door over te stappen op Server-Side Tagging kunnen bedrijven deze beperkingen omzeilen en betrouwbaardere data verzamelen.

Verschil tussen first-party data & third party data

  • First-party data – Gegevens die je zelf verzamelt via je website, app of CRM. Omdat jij hier eigenaar van bent, is deze data betrouwbaarder en beter in lijn met privacyregels.
  • Third-party data – Gegevens die externe partijen verzamelen via cookies of trackingtools. Dit type data wordt steeds minder bruikbaar door privacybeperkingen.

Wat is server-side tagging?

Met server-side tagging loopt je tracking niet direct via de browser (de originele manier van data verzamelen), maar via een server in eigen beheer. Dit betekent dat de gegevens eerst naar een eigen server worden gestuurd, waar je controle hebt over welke data wordt doorgestuurd naar derde partijen zoals Google, Meta of een ander advertentieplatform.

Dit proces verloopt via een server, die gekoppeld is aan jouw website, en de server-side van de Google Tag manager, waardoor je zelf bepaalt welke data wordt verzameld en gedeeld. Met deze manier van data verzamelen heb je dus zelf meer controle over de data maar zorg je er ook voor dat je de beperkingen zoals adblockers en browserrestricties omzeilt. Kortom: je verzamelt veel meer data om te gebruiken.

De afbeelding hieronder laat zien hoe de dataverzameling in zijn werk gaat. Wij zorgen ervoor dat de server & de server container functioneren en de juiste data doorsturen naar de verschillende kanalen.

client side tagging vs server side tagging

Waarom overstappen op Server-Side Tagging?

Voorbeeld 1: Waarom correcte dataverzameling essentieel is

Stel je voor dat je een advertentie op Meta hebt lopen met 2 advertentiesets: Adset 1 en Adset 2.

In werkelijkheid heeft Adset 1 vijf conversies gegenereerd op de website, maar door trackingproblemen wordt slechts één conversie correct toegekend in Meta. Adset 2 heeft drie conversies en hier worden er twee correct toegekend.

Op basis van deze onvolledige data lijkt Adset 2 beter te presteren, waardoor Meta of de online marketeer meer budget toewijst aan deze campagne. Hierdoor gaat Adset 2 dus beter presteren en de volgende maand misschien het dubbele aantal conversies behalen, namelijk 6. Wat hier dus automatisch gebeurt is dat Adset 1 minder budget toegekend krijgt & minder gaat presteren.

Dit is natuurlijk niet wat je wilt. Adset 1 had met het juiste budget juist meer conversies kunnen genereren. Een gemiste kans dus.

Voorbeeld 2: Privacy-first marketing zonder dataverlies

Met de toenemende druk van privacywetgeving zoals de GDPR en CCPA moeten bedrijven hun dataverzameling aanpassen om aan de regelgeving te voldoen. Dit hoeft niet te betekenen dat je belangrijke data mis moet lopen. Server-Side Tagging biedt een oplossing waarbij je zelf bepaalt welke gegevens worden verzameld en gedeeld, terwijl je voldoet aan alle regelgeving.

Doordat je data via een eigen server verwerkt, kun je gevoelige informatie anonimiseren voordat deze naar externe platforms wordt gestuurd. Hierdoor zorg je ervoor dat je marketingstrategieën gebaseerd blijven op betrouwbare data, zonder de privacy van gebruikers in gevaar te brengen.

Hulp nodig?

Wil je aan de slag met server-side tagging, maar weet je niet waar te beginnen? Wij helpen je graag met de implementatie en optimalisatie van jouw trackingstrategie. Neem contact op en we gaan samen aan de slag!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us