Hoe ben jij ooit begonnen met LinkedIn? Als soort van online cv, of omdat je steeds te horen kreeg dat je toch echt op dit zakelijke social medianetwerk aanwezig moet zijn? Sinds de start van LinkedIn in 2003 is enorm veel veranderd. Van een digitale rolodex is LinkedIn getransformeerd naar een platform dat het mogelijk maakt jezelf op een makkelijke manier te introduceren bij anderen en de aandacht te trekken van mensen die interessant voor jou kunnen zijn. Oftewel: het bied je zakelijk volop kansen.
Dus als jij Linkedin nog steeds ziet als de plek waar je cv online staat, dan laat je simpelweg kansen liggen. In onze huidige wereld waar werken op afstand en digitaal contact steeds meer de norm wordt, is LinkedIn vaak de plek voor een eerste indruk.
En zo’n eerste indruk wil je toch onvergetelijk maken? Zorg er daarom voor dat de volgende 6 onderdelen van je profiel goed in orde zijn.
#1 Je profielfoto
Je LinkedIn-profielfoto is echt het eerste waar naar gekeken wordt. Het geeft jou een gezicht en zorgt voor een emotionele connectie met je bezoeker. Maar kijk je LinkedIn contacten er maar eens op na: er zit nogal wat verschil in profielfoto’s. Zorg ervoor dat jouw profielfoto maximale impact heeft.
Zorg voor een professionele, scherpe en duidelijke foto
Je gezicht moet 70 – 80% van het kader vullen
Kijk recht in de camera, zodat je als het ware oogcontact maakt met de kijker
Uit onderzoek naar wat een goede profielfoto is op Tinder kwam onlangs duidelijk naar voren dat het belangrijkst is je foto simpel te houden. Een neutrale achtergrond, nooit een zonnebril, zorg voor zo min mogelijk afleiding. Alles wat afleidt zorgt er namelijk voor dat je minder aantrekkelijk wordt gevonden. En ik weet het, LinkedIn heeft duidelijk een andere inslag dan Tinder ;), maar de strekking is hetzelfde: je wilt met jouw foto een goede indruk achterlaten.
#2 Omslagfoto
Onderscheid jezelf met je achtergrondfoto. ‘Een beeld zegt meer dan 1000 woorden’, je kent de uitdrukking wel. En de achtergrondfoto op LinkedIn geeft je de mogelijkheid visueel extra informatie te geven. Denk goed na over de afbeelding die je daar neerzet: wat wil je mensen laten weten over jezelf en je werk? Dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Een foto van jou zelf of mensen van je bedrijf in actie, of een afbeelding waar de huisstijl van je bedrijf duidelijk in naar voren komt. Een aantrekkelijke achtergrond foto zorgt voor een completer en meer aansprekender visueel profiel.
#3 Een pakkende headline
Als je hier niets invult, dan neemt LinkedIn automatisch je huidige functietitel en vult deze in als headline. Beschouw je headline als de headline van een advertentie. Het is de bedoeling dat je headline de aandacht trekt van de lezer en ervoor zorgt dat hij meer wil weten!
#4 Samenvatting
Je LinkedIn profiel is geen cv – het is veel meer dan dat! Beschouw het als je eigen persoonlijke website, waar het om het merk 'IK' draait. De samenvatting in je profiel kan je zien als de homepage. Toch zijn er nog (heel) veel profielen zonder samenvatting. Niet handig, want het is een uitgelezen kans om te vertellen wie je bent en lezers te laten weten wat jij voor hen kunt betekenen. Ervaring en scholing geven weer wat je doet en hebt gedaan; met je samenvatting kan je mensen triggeren om contact met jou op te nemen.
#5 Aanbevelingen
Aanbevelingen maken je profiel geloofwaardig. Het komt veel sterker over als anderen vertellen wat ze goed aan jou vinden, dan dat je dat zelf doet. Met uitzondering van de aanbevelingen en aanbevolen skills vul je jouw profiel helemaal zelf in: zie een aanbeveling dan ook als een validatie door anderen van hetgeen je over jezelf zegt. Sommige aanbevelingen zijn effectiever dan andere; het hangt ervan af wat er over je gezegd wordt, maar ook wie het zegt. Wees niet te bang om te vragen om een aanbeveling. Denk wel goed na wie je het vraagt: als iemand jou aanbeveelt die goed bekend staat in zijn branche/ beroep dan zal dat beter werken als iemand met weinig bekendheid of invloed.
Zijn deze 5 onderdelen van jouw profiel dik in orde? Goed bezig! Op naar de volgende stap: contact leggen en verbinding maken met mensen die interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf of organisatie. Daarover een volgende keer meer! Vragen op opmerkingen? Stuur me een mailtje.
En natuurlijk vind ik het super als je onze LinkedIn Company page wilt volgen.
Groet, Lieneke
PS: Weten hoe je LinkedIn optimaal kunt inzetten en nieuwe contacten en leads kunt krijgen?
Neem dan contact met ons op!