Op 19 oktober 2018 organiseerde Rootzz Zeeuws-Vlaanderen de vijfde editie van Rootzz College. Het was een succesvolle avond met inspirerende input voor studenten en young professionals. Anne-Floor de Potter van Provincie Zeeland vertelde alles over brainstormen, Marieke Vercouteren – de Bruijckere vertelde namens Zeeland Business over effectief solliciteren & professional branding én onze toenmalige collega Daphne gaf alle ins en outs over personal branding & influencer marketing. Na haar presentatie gaf Daphne twee keer een LinkedIn training van Get a Grip weg.
Een sterke personal brand – 6 tips van ons
In een wereld van Instagram, influencers en vloggers, vliegen de personal brands je om de oren. Tijdens het event gaf Daphne een kijkje achter de schermen en vertelde ze alles over wat er bij succesvolle personal branding komt kijken. Hierin nam ze haar eigen ervaringen als influencer natuurlijk mee. Wat volgens haar een sterke personal brand maakt? Ze zette een aantal tips op rij:
Authenticiteit
Het is voor een personal brand heel belangrijk om dicht bij jezelf te blijven en jouw eigen persoonlijkheid, kennis en ervaring in te zetten. Je laat hiermee zien wat jou onderscheidt van anderen. Door authentiek te blijven, bouw je een sterke vertrouwensband op met je volgers en community. Dit doe je door persoonlijke verhalen te delen, een kijkje achter de schermen te geven en niet alleen maar de mooie kant te laten zien. Je wilt immers dat jouw volgers zich kunnen identificeren met jou als persoon. Sta voordat je een samenwerking met een merk of product aangaat, ook even stil bij je authenticiteit. Past het product wel bij wie jij bent als merk en tast het niet jouw geloofwaardigheid aan als je dit product gaat aanbevelen aan je volgers? En zorg er tenslotte voor dat je niet verzadigd bent met gesponsorde content, want ook dit doet afbreuk aan je authenticiteit.Kies een nichemarkt
Als personal brand ben je actief op een bepaald gebied, bijvoorbeeld reizen, mode, interieur, beauty of fitness. Om jezelf echt te kunnen onderscheiden tussen de vele personal brands, is het belangrijk om je te richten op een specifieke niche waar jij gepassioneerd over bent. Ben je een fitnessguru? Over welk specifiek onderwerp weet jij écht alles en waarvoor kunnen jouw volgers echt alleen bij jou terecht?Het juiste kanaal
Het beste social mediaplatform kiezen, is ook niet geheel onbelangrijk. Het ligt er maar net aan wat jij wilt gaan doen. Ga je aan de slag met tutorials of vlogs, dan is YouTube het meest voor de hand liggende kanaal. Ligt de focus meer op kwalitatieve foto’s, dan is Instagram weer geschikt. Ook de doelgroep speelt mee bij deze keuze. Bekijk daarom van tevoren goed op welk kanaal deze doelgroep zich het meest bevindt en actief is.Engagement
Als influencer wil je graag een sterke band opbouwen met je volgers. Niet alleen omdat je personal brand wordt gevormd door de associaties die jouw volgers met jou hebben, maar het levert je ook een groter bereik op en het draagt bij aan jouw authenticiteit. Roep daarom interactie op bij je volgers. Stel ze vragen, laat ze content bepalen of roep een eigen #hashtag in het leven. Maar wees zelf ook interactief: like, volg, reageer en beantwoord DM’s! Zorg dat je toegankelijk en benaderbaar bent.Consistentie
Als personal brand wil je ook herkenbaar zijn. Zorg er daarom voor dat je consistent bent met wat je over jezelf deelt. Laat thema’s en onderwerpen duidelijk en consequent terugkomen, zodat volgers in één oogopslag kunnen zien dat het jouw content is. Ook bij het posten en uploaden is dit van belang. Niet alleen ten behoeve van je bereik, maar ook zodat je volgers weten waar ze aan toe zijn. Bijvoorbeeld dat zij iedere maandagmiddag om 16.00 uur een nieuwe weekvlog van je kunnen verwachten.Blijf actueel
Tot slot moet je als influencer inspelen op wat actueel is in jouw (niche)markt. Ga mee met trends die bij jouw brand passen en houd trending hashtags in de gaten.
Benieuwd geworden naar personal branding en influencer marketing? Neem gerust contact op!