Waarom jouw video niet wordt bekeken op Youtube | hoger scoren in Youtube
Oei. Je hebt een fantastische video gemaakt. Je hebt dé beste kwaliteit, de video is professioneel bewerkt, niks mis mee dus. Uren ben je er aan de video bezig geweest… Maar er is nu al een week voorbij en je video is nog steeds maar 50x bekeken. Waar gaat het mis? Aan de kwaliteit van de video ligt het niet. Aan de video inhoudelijk ook niet. Maar hoe komt het dat de video niet goed bekeken wordt? Waarom vindt jouw doelgroep de video niet?
Het lijkt allemaal zo makkelijk. Je upload een goede video: de kwaliteit is goed, de content is goed en je video wordt gevonden op Youtube. Easy peasy. FOUT, hartstikke fout! Je video kan kwalitatief gezien misschien dé beste zijn, maar als er geen Youtube SEO wordt toegepast, wordt je video simpel weg niet gevonden. Waarom? Omdat je óók bij Youtube gebruik moet maken van SEO.
Wat is SEO? SEO is simpel gezegd: het beter vindbaar maken van jouw content in zoekmachines. Youtube is net zoals Google en zoekmachine. Youtube wordt per maand door meer dan 2 miljard ingelogde gebruikers bezocht. Een video maken zonder goede SEO, is eigenlijk zonde van de tijd en moeite die je in het maken en bewerken van een video stopt.
Een manier waarop je SEO kunt toepassen op Youtube is het kiezen van de juiste zoekwoorden. In deze blog geef ik je 6 tips, hoe jouw video hoger kan scoren in Youtube doormiddel van het gebruiken van de juiste zoekwoorden.
6 tips om je vindbaarheid te vergroten op Youtube met zoekwoorden
1. Gebruik een goede titel, beschrijving en tags
Een video uploaden doe je in Youtube Studio. Hier kan de video een titel geven, maar ook een beschrijving en tags toevoegen. Tags kun je zien als de zoekwoorden en zoektermen. Hier vul je de zoekwoorden in waarop jij wilt scoren met je video op Youtube. Je kan maximaal 500 tekens gebruiken. Het is aan te raden om zoekwoorden in te vullen, totdat de 500 tekens zijn bereikt. Hoe meer tags je gebruikt, hoe meer zoekwoorden er zijn waarop de video zou kunnen scoren.
De zoekwoorden die je invult bij “tags”, zijn dus de zoektermen waarop je wilt dat de video scoort. Gebruik deze tags ook in de beschrijving en titel van de video. De belangrijkste zoekterm(en), zet je, wanneer kan, in de titel van de video. Als je wilt scoren op “Tips Zeeland”, probeer dit zoekwoord zo letterlijk over te nemen in de titel en herhaal deze ook in omschrijving. Een titel die je de video zou kunnen geven is “Tips Zeeland: waarom een staycation in Zeeland een goed idee is”. Dit geldt ook voor de omschrijving, probeer de zoektermen en zoekwoorden waar je op wilt scoren zo letterlijk mogelijk over te nemen in de omschrijving en probeer variaties hierop te voorkomen.
Een tip is eerst een pakkende titel te bedenken met hierin de belangrijkste zoekterm(en) in verwerkt en daarna de omschrijving te schrijven. Nadat de omschrijving is geschreven kan er gekeken worden hoe op een zo natuurlijk mogelijke wijze, de zoekwoorden en zoektermen hierin verwerkt kunnen worden. De belangrijkste zoekwoorden plaats je aan het begin van de omschrijving. Let wel op, dat de omschrijving geen opsomming wordt van zoekwoorden. Schrijf je de beschrijving én titel in ‘gewone taal’.
2. Zorg dat je zoekwoorden relevant zijn
Zorg dat de tags die je opgeeft in Youtube Studio relevant zijn aan het onderwerp van de video. Als de video gaat over vakantie in Zeeland, is het niet relevant om tags te gebruiken zoals “vakantie Turkije”. Daarnaast ondertitelt Youtube videos automatisch, dit betekent dat Youtube luistert en vertaalt wat er wordt gezegd in een video. Hierdoor weet Youtube wanneer een beschrijving, titel en tags niet overeenkomen met de daadwerkelijke content. Hetzelfde principe werkt ook andersom: wanneer de gesproken taal, terug komt in de video tags en beschrijving. Hierdoor ziet Youtube de video als extra relevant.
3. Kies je zoekwoorden strategisch
Het liefste wil je natuurlijk op nummer één staat bij het zoekwoord met het grootste zoekvolume. Maar, zeker als je een nieuw kanaal hebt op Youtube, is dit niet de meest strategische zet. Je kunt dan beter een zoekwoord kiezen met minder concurrentie en een kleiner zoekvolume. Denk aan het kiezen van longtail zoekwoorden. Dit zijn specifiekere zoekwoorden, die bestaan uit drie of meer woorden. Een voorbeeld van een longtail zoekwoord is “mooiste plekken in Zeeland”. Op longtail zoekwoorden scoor je sneller en ze zijn ook vaak relevanter. Daarnaast bestaat meer 70% van alle zoekopdrachten uit longtail zoekwoorden.
Gebruik daarom longtail zoekwoorden en kies niet altijd voor het zoekwoord met het grootste zoekvolume. Het resultaat? Je video wordt sneller en beter gevonden en meer bekeken.
4. Ga opzoek naar content stars
Het zoeken naar ‘content stars’, is een makkelijke manier om te kijken, wat voor soort video’s veel views krijgen. Als je al video’s hebt op je kanaal, kun je daar mee beginnen. Kijk naar alle video’s die je op je kanaal hebt staan. Is er een video die veel meer views heeft dan andere video’s? Dit is een content star. Kijk nu kritisch naar deze video, hoe ziet de omschrijving en de titel eruit, welke zoekwoorden heb je in deze video getarget, wat was het onderwerp van deze video?
Deze truc is ook toe te passen op andere Youtube kanalen. Welke video’s presteren aanzienlijk beter dan de andere videos op het kanaal? Wat is het onderwerp van deze video? Welke zoekwoorden zijn er gebruikt? Deze informatie kun je vervolgens weer gebruiken voor jouw eigen zoekwoorden onderzoek.
Hieronder hebben we het kanaal van “Your Little Black Book”. Dit was het eerste kanaal dat omhoog kwam bij de zoekopdracht “Zeeland” op Youtube. Als ik kijk naar haar video’s, valt het op dat sommige video’s veel beter zijn bekeken dan andere videos. Er is een grote uitschieter van 18.000 views “18x the best restaurants in Portland”. Nu kan er verder gekeken worden: is dit onderwerp extra interessant, wordt hier veel naar gezocht, is er veel concurrentie op dit zoekwoord, op welke zoekwoorden is deze video getarget, en hoe rankt de video op deze zoekwoorden? Hier valt ontzettend veel inspiratie uit te halen, niet alleen om te onderzoeken welke zoekwoorden relevant zouden kunnen zijn voor een video, maar ook om ideeën op te doen voor nieuwe videos!
5. Maak gebruik van zoekwoord planner tools
Als je bekend bent met het fenomeen SEO, dan is GoogleAds ook zeker geen onbekende. GoogleAds wordt gebruikt om zoekwoorden te onderzoeken en is gratis. In GoogleAds, bij “tools” vind je de “keyword planner”, deze kan gebruikt worden voor het onderzoeken van zoekwoorden. Deze tool geeft inzicht hoevaak er gezocht wordt op het door jouw gekozen zoekwoord en of de concurrentie voor dit zoekwoord hoog, laag of gemiddeld is. Ook toont deze tool andere relevante zoekwoorden met betrekking tot de zoekopdracht.
Daarnaast zijn er nog andere tools die gebruikt kunnen worden voor het onderzoeken van zoekwoorden. VidIQ en TubeBuddy zijn Chrome extensies die speciaal ontwikkeld zijn voor Youtube. Van beide tools is er een gratis en betaalde versie beschikbaar. Deze tools geven je inzicht in een zoekwoord, specifiek op het platform Youtube. Met deze tools kan gezien worden of op een zoekwoord vaak wordt gezocht, of de concurrentie hoog is en worden er ook andere relevante zoekwoorden getoond.
Voor de zoekterm “Zeeland” kun je zien dat er nog veel kansen liggen. Waarom? Omdat er ‘redelijk’ naar wordt gezocht, maar de concurrentie ontzettend laag is. Er is een kans, om hoog te ranken en boven aan te komen te staan met dit zoekwoord. Daardoor zou je de conclusie kunnen trekken dat dit een goed zoekwoord is om te targetten.
Ook heel handig is, dat je met behulp van deze tool kunt zien, welke zoekwoorden (tags) andere hebben gebruikt in hun video. En wat de score van de video is op deze zoekwoorden. Ga deze tags niet lukraak kopiëren, maar haal hier inspiratie uit. Zo kun je inspiratie op doen voor het vinden van zoekwoorden.
6. Gebruik de zoeksuggesties
De zoekbalk van Youtube en Google is ook een heel handige tool om goede zoekwoorden te vinden. Typ hier een zoekwoord in en Youtube en Google vult deze automatisch aan met de meeste gezochte zoekopdrachten. Heel handig om te weten wat de populaire zoekopdrachten zijn in relatie tot een bepaald zoekwoord.
Zo zie je dat als je zoekt naar “Zeeland”, de zoektermen “Zoutelande Zeeland”, “Zeeland Strand” in de suggesties staan. Vervolgens kan er gekeken worden naar het zoekvolume en de concurrentie van deze zoektermen. Vervolgens kan de afwegingen gemaakt worden om deze zoekwoorden wel of niet te targetten in een video.
Meer uit je Youtube kanaal halen?
Meer te weten komen over Youtube SEO, het maken van pakkende content of hoe je een clickable thumbnail moet maken? Of wil je graag met Youtube starten, maar heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Neem vrijblijvend contact met ons op en we kijken met jou naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf.