Gebruik Canva voor je social media posts!
22 december 2020 
4 min. leestijd

Gebruik Canva voor je social media posts!

Het maken  van boeiende en relevante content op je social media kan best lastig zijn. Maar ja: een beeld zegt nu eenmaal meer dan 1000 woorden.. Dus afbeeldingen en visuals zijn heel belangrijk en trekken de aandacht. Dus daar moet je iets mee als bedrijf. Maar hoe dan? Veel mensen vinden het maken van een afbeelding die ook nog actief en leuk moet zijn, toch erg lastig. Maar ik heb voor jou dé oplossing:  een makkelijk en goed hulpmiddel waarmee jij in een handomdraai de leukste en mooiste afbeeldingen en visuals maakt.

(Tromgeroffel…) Al eens gehoord van Canva? Deze tool maakt het maken van afbeeldingen en visuals  voor jouw kanalen een stuk eenvoudiger. Niet voor niets is het motto van Canva: everyone can be designer. En ja, met Canva kan dat. Of het nou een ontwerp is voor je nieuwsbrief of een omslagfoto voor je LinkedIn pagina, met Canva kan je alle kanten op – er zijn heel veel mogelijkheden. Ik heb vijf manieren voor je op een rijtje gezet hoe je Canva kan inzetten voor jouw social media kanalen.

#1 Facebook-omslagfoto’s

Het is het eerste wat een bezoeker aan jouw Facebookpagina ziet: je  omslagfoto. Belangrijk dus dat dit een beeld is dat je volgers gelijk aanspreekt.  Probeer hierin over te brengen wat je bedrijf precies doet en wat je hen kunt bieden. Daarnaast is het slim om je omslagfoto regelmatig aan te passen:

  • Het laat zien dat je betrokken en actief bent als bedrijf.
  • Je kan er iets specifieks mee benadrukken, bijvoorbeeld een nieuwe collectie, een evenement enz.
  • Het geeft meteen een beeld van je merkpersoonlijkheid door gebruik van o.a., kleuren en lettertype.

Moet je dan creatief zijn om zo’n omslagfoto te maken? Nee! Canva heeft nl. duizenden verschillende gratis sjablonen die je op een eenvoudige manier kunt aanpassen naar jouw eigen wensen. Andere kleuren, andere lettertypes, je eigen foto’s erin: het kan allemaal. Groot pluspunt: de afmetingen zijn ook al goed dus hier heb je geen omkijken meer naar!

#2 Branding van je afbeeldingen

Wanneer je gebruik maakt van eigen afbeeldingen is het natuurlijk slim om je logo erin te verwerken. Als je afbeelding dan wordt gedeeld – en je bereik dus groter wordt – dan kan dat een positief effect hebben op je zichtbaarheid en herkenbaarheid. Ook je logo voeg je heel makkelijk toe in afbeeldingen op Canva. Maak gebruik van de transparantietool en pas dit toe op je logo in de afbeelding. Zo pas je subtiele branding toe; je logo overheerst niet maar zal onbewust toch opgemerkt worden.

#3 Pinterest afbeeldingen

Pinterest is een handige tool en geweldig om inspiratie op te doen; of het nou gaat om afbeeldingen of quotes, je vindt het op Pinterest. Daarnaast kan je met je eigen afbeeldingen ook mensen naar je website, of social media kanalen leiden. Als bedrijf wil je natuurlijk eyeballs, zichtbaarheid! Je kunt op Pinterest verschillende borden aanmaken voor bepaalde onderwerpen of thema’s en daar ook weer afbeeldingen op pinnen, zo bewaar je ze.

Pinterest gebruikers zijn vaak op zoek naar inspirerende, opvallende content. Zorg dus dat je daarin voorziet: want dan gaan mensen afbeeldingen die jij maakt pinnen op één van hun borden. Die afbeeldingen kan je bijv. koppelen aan je website of blogs. Een prima manier dus om traffic te krijgen naar diverse kanalen. Op Canva kan je los gaan met het maken van de mooiste Pinterest visuals: er zijn duizenden relevante Pinterest-afbeeldingen en voorbeelden in verschillende afmetingen, waarmee je jouw eigen ontwerp er op Pinterest kunt laten uitspringen!

#4 Reviews en testimonials

Wie geloof je eerder, een bedrijf zelf of een tevreden klant? Ook op social media wordt volop gezocht en gekeken naar wat klanten zeggen over jouw bedrijf. Positieve reacties en testimonials vallen onder ‘social proof’. Mensen geloven mensen: hun reacties geven potentiële klanten vertrouwen en soms net dat zetje dat nodig is om je product te kopen of om contact met jou op te nemen. Laat die positieve reviews en reacties dus zien op je social media kanalen!

Lees ook onze blog over het belang van testimonials.

Weer eens een andere manier om een leuke reactie van een klant te laten zien! Uiteraard gemaakt in Canva. Om een leuke lay-out voor je recensie te ontwerpen kun je ook weer gebruik maken van verschillende sjablonen. Let op: kies een sjabloon met de juiste afmetingen voor het desbetreffende kanaal waar je het op wilt delen. Natuurlijk kun je ook zelf een afmeting aangeven en geheel zelf iets ontwerpen, laat je creativiteit er maar op los!

#5 Instagram stories

Instagram groeit hard! Momenteel heeft Instagram meer dan 1 miljard actieve gebruikers, waarvan 500 miljoen elke dag gebruik maken van Instagramverhalen oftewel de Instagram Stories. Zet jij de stories al in voor je bedrijf? Zo niet, zeker doen! Het geeft je de mogelijkheid om echt een kijkje achter de schermen te geven en je volgers mee te nemen in hoe het eraan toegaat binnen jouw bedrijf. In Instagram Stories zijn ontzettend veel mogelijkheden voor creatieve uitspattingen.  Maar het begint bij Canva: zoek passende sjablonen uit voor je Instagram Stories, de keuze is reuze. Je bespaart er tijd mee en je valt op met geweldige sjablonen!

Wat zijn de kosten van Canva?
Goed nieuws; de basisversie van Canva is helemaal gratis! En in veel gevallen kan je daar al prima mee uit de voeten. Wil je Canva gebruiken in je team? (zoals wij dat doen bij Get a Grip) Dan is de betaalde variant waarbij je ongeveer 13 euro per maand betaalt per gebruiker, een prima optie. Je kunt dan folders aanmaken, huisstijl factsheets per klant of project ontwerpen en makkelijk samen werken aan ontwerpen… Ik zou zeker even kijken of de Canva pro versie voor jou een optie is. Probeer het gewoon eens uit – het is per maand opzegbaar dus je zit er niet gelijk levenslang aan vast.

Zoals gezegd kan je heel veel met Canva; ik hoop dat ik je hiermee warm heb gemaakt om Canva eens te proberen. Wij hebben veel van onze klanten er al heel blij mee gemaakt en zijn zelf ook echte Canva fans. Ga jij deze tool inzetten voor je bedrijf?  Ik ben benieuwd, laat het me weten!

Mocht je nog vragen hebben of wil je het maken van afbeeldingen en visuals toch liever uitbesteden? Wij helpen je graag, let’s talk!

Groeten,
Lieneke

Bron: Canva

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us