Onlangs stelden we jullie op ons LinkedIn-kanaal de volgende vraag: “Met het aanspreken van welke doelgroep heb jij het meeste moeite?”. De doelgroepen die we hier onderscheidden zijn Boomers, Gen X, Millennials en Gen Z. Geen van de vier doelgroepen stak boven de andere drie uit, alle vier de antwoorden werden een paar keer gegeven. Een goede aanleiding om wat dieper in te duiken op het bereiken van deze vier doepgroepen!
Boomers (1945-1964)
Babyboomers zijn trouwe klanten met het hoogste besteedbare inkomen van alle generaties. Ze zijn echter anders in hun winkel- en koopgedrag dan de jongere generaties. Babyboomers geven de voorkeur aan producten en diensten van hoge kwaliteit en uitstekende klantenservice. Ze waarderen gepersonaliseerde communicatie en zijn beïnvloedbaar door traditionele marketingcampagnes. Ze hechten meer waarde aan gemak dan aan prijzen en prefereren traditionele betaalmethoden. Het plaatsen van advertenties in kranten en tijdschriften is een effectieve manier om hen te bereiken, ze hebben minder vertrouwen in online advertenties.
Favoriete sociale mediaplatform: Facebook
Gen X (1965-1979)
Generatie X is een uitdagende doelgroep voor marketeers omdat deze doelgroep zowel traditionele als digitale media gebruikt. Deze generatie doet uitgebreid online onderzoek voordat ze een aankoop doen en vertrouwt op online reviews. Hoewel ze ook social media gebruiken, brengen ze nog steeds veel tijd door voor de televisie en lezen ze papieren kranten. Ook zijn ze erg gevoelig voor nostalgie.
Favoriete sociale mediaplatform: Facebook
Millennials (1980-1999)
De Millennials zijn actief op de meeste verschillende platformen. Het is dus belangrijk om te spreiden. Millennials hechten veel waarde aan de customer experience en zijn bereid meer uit te geven voor een goede ervaring. Positieve klantervaringen leiden tot snellere aankopen en herhaalaankopen. Als een influencer een positieve ervaring met een product laat zien, zijn Millennials eerder geneigd om het product te kopen. Millennials maken meer gebruik van hun mobiele telefoon dan van een desktop, prioriteer dus mobile-first content. Ze zijn ook erg gevoelig voor beloningen, een kans die je niet links moet laten liggen. Fysieke productverkopers kunnen de customer experience verbeteren met opvallende verpakkingen en persoonlijke boodschappen.
Favoriete sociale mediaplatform: Instagram en Facebook
Gen Z (vanaf 2000)
Gen Z is opgegroeid in een diverse omgeving en hecht veel waarde aan individuele expressie, openheid, duurzaamheid en inclusiviteit. Omdat Zoomers online veel tijd besteden en er een overvloed aan content is, zien ze gemiddeld zo'n 4500 berichten per dag. Het is dus belangrijk om de aandacht te trekken op een korte en bondige manier. Dit doe je door originele content te creëren en er visueel bovenuit te springen. TikTok is hier een goed voorbeeld van, dit platform staat bekend om hun short-form video’s. Dit is enorm populair, de video's hebben een enorme aantrekkingskracht door hun formaat, en de korte attentiespan van jongeren. Het is niet moeilijk om je video er professioneel uit te laten zien. Je kunt bijvoorbeeld een template in Canva maken met je logo, huisstijl etc. Na het maken en editen van je video kun je deze in de template plakken en voilà.
Favoriete sociale mediaplatform: TikTok en Instagram
Natuurlijk zijn er nog een heleboel andere nuances waar je op moet letten bij het kiezen van een doelgroep. Voor onze klanten mogen we aan de slag met een breed scala aan doelgroepen, en dus ook leeftijdscategorieën. Benieuwd hoe je jouw doelgroep in het bijzonder aanspreekt? Neem contact met ons op om een keertje te sparren of van gedachten te wisselen via info@get-agrip.nl of 085 130 3549.