Een aanbeveling geven en vragen op LinkedIn: zo doe je dat!
27 september 2019 
4 min. leestijd

Een aanbeveling geven en vragen op LinkedIn: zo doe je dat!

Iemand die op jouw LinkedIn-profiel een aanbeveling geeft over jou als persoon… dat is natuurlijk superwaardevol. Je kan zelf wel roepen hoe goed je bent, maar als een ander dat doet komt dat veel sterker over en het zorgt voor een stukje ‘social proof’. In de LinkedIn-trainingen die Get a Grip geeft, geven deelnemers vaak aan dat ze maar al te graag zo'n aanbeveling willen, maar dat het lastig is om te vragen aan hun LinkedIn-connecties. Daarnaast worden er ook vrij weinig aanbevelingen gegeven. 

Hoog tijd dus voor aanbevelingtips! Niet alleen om ze te krijgen, maar natuurlijk ook om ze te geven. Want daar doe je jouw LinkedIn-connecties een groot plezier mee. En als je weet wat de ingrediënten zijn voor een goede aanbeveling, dan kan je dat ook gebruiken om de inhoud van de aanbevelingen die je krijgt, te sturen. Laten we snel kijken hoe je dat aanpakt! 

Wanneer aanbevelen? 

Een aanbeveling geef je niet zomaar; je staat tenslotte wel met naam en foto op het profiel van degene die je een aanbeveling geeft – het is overduidelijk dat de aanbeveling van jou komt. Dus: geef alleen een aanbeveling waar je 100% achterstaat en die echt is. Heb je bijvoorbeeld nooit echt samengewerkt met iemand dan kan je de plank behoorlijk misslaan met een vage aanbeveling. 

Hoe schrijf je een aanbeveling? 

Het is vaak nog niet zo simpel om een aanbeveling te schrijven. Hoe begin je, wat zet je erin? Hieronder staan een paar handige vragen voor je op een rijtje: als je hier antwoord op geeft, dan ben je al een aardig eindje op weg met het schrijven met je aanbeveling. 

  • Wat was je vraag, waar had je hulp of ondersteuning bij nodig? 

  • Hoe heeft degene die je aanbeveelt jou daarmee geholpen? Welke dienst of product leverde hij? 

  • Hoe kwam je bij degene die je aanbeveelt terecht? 

  • Wat is jouw ervaring in de samenwerking met degene die je aanbeveelt? Wat vind je prettig aan zijn werkwijze? 

  • Wat heeft het jou opgeleverd, welke blijvende resultaten heeft de dienst of het product en de samenwerking met degene die je aanbeveelt, jou gebracht? 

 

Gebruik geen moeilijke woorden en jargon maar begrijpelijke taal, zodat iedereen die jouw aanbeveling leest, het meteen snapt. Een goede test: lees de tekst van je aanbeveling hardop voor. Klinkt het dan allemaal logisch én natuurlijk, alsof je het vertelt? Zo ja, dan heb je jouw aanbeveling op een goede manier in tekst vertaald. Op een LinkedIn-profiel van iemand wordt een aanbeveling namelijk ook getoond ook als een persoonlijke testimonial of quote. 

blog

Wat benoem je in een aanbeveling? 

Iemand kan heel aardig zijn maar dat is niet direct van toepassing in een aanbeveling. Wat vooral interessant is, is om de vaardigheden of competenties van iemand te benoemen. Hoe gaat iemand te werk? Hoe onderscheidt iemand zich in zijn werk of aanpak? Sluit hierbij zoveel mogelijk aan bij het profiel van degene die je aanbeveelt. Stel dat je aanbeveling schrijft voor iemand die coach is, dan is een beschrijving van zijn aanpak, inlevingsvermogen en vermogen om jou een spiegel voor te houden, veel waardevoller dan zijn kennis van Excel. 

Waar staan aanbevelingen op een LinkedIn profiel? 

Als je naar je eigen profiel of dat van een ander gaat en je scrollt naar beneden, dan kom je ze vanzelf tegen: de aanbevelingen die je gekregen en gegeven hebt. Heb je er nog geen gekregen of geen gegeven? Dan staat het blokje ‘aanbevelingen’ simpelweg nog niet op je profiel. 

 blog

Zo vraag en geef je een aanbeveling!  

Aan de slag met aanbevelingen vragen? Ga naar het profiel van je LinkedIn connectie die je om een aanbeveling wilt vragen, klik op ‘Meer’ en kies vervolgens voor de optie ‘verzoek om een aanbeveling.’  

Lieneke

Selecteer vervolgens de juiste optie bij wat je relatie is /was met deze persoon en in welke functie; je krijgt dan een veldje waar je met een persoonlijk berichtje om de aanbeveling kan vragen. Schrijf altijd een persoonlijk bericht waarin je aangeeft waarom je deze aanbeveling vraagt, uitleg geeft waarom het waardevol voor je is en geef richting aan de te maken aanbeveling. Dus benoem de aspecten waarover je graag wat terug wilt lezen in de aanbeveling. Stel bijvoorbeeld een aantal vragen waarop reactie gegeven kan worden, dat is alleen maar handig voor degene aan wie je de aanbeveling vraagt. 
blog

Een aanbeveling geven? Onder ‘om een aanbeveling vragen’ zie je de optie ‘aanbevelen’. Doorloop dezelfde stappen als bij ‘aanbeveling vragen’ en schrijf een mooie aanbeveling. De ontvanger krijgt hiervan een melding van LinkedIn en wordt gevraagd of de aanbeveling al dan niet op zijn profiel getoond mag worden. 

blog

Zo! Nu ben je helemaal klaar om je LinkedIn-profiel nog vollediger te maken met waardevolle aanbevelingen die je krijgt en geeft! 

Direct aan de slag? Bedenk dan dat je vaak krijgt wat je geeft 😉. TIP: bekijk je huidige connecties en selecteer drie personen die jou goed hebben geholpen of waar je heel prettig mee hebt samengewerkt. Kortom, mensen die wat jou betreft een mooie aanbeveling verdienen. Doe ze vervolgens een groot plezier: schrijf spontaan een LinkedIn-aanbeveling! 

 
Hulp nodig bij jouw LinkedIn? Neem dan gerust contact met ons op!

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us