We vertelden het al tijdens ons event Business Bootcamp begin mei 2019: er zijn grote veranderingen op komst bij Facebook. Tijdens de jaarlijkse F8 conferentie van Facebook in april 2019 werd toegelicht wat er gaat wijzigen. En let op, dit heeft niet alleen invloed op het uiterlijk van het platform, maar ook op jouw Facebook marketing. In deze blog geven we je een overzicht van wat er aangepast gaat worden.
Het Facebookdesign gaat op de schop
De fysieke lay-out van Facebook zal straks uit meer wit bestaan. Een witte balk met een blauw logo vervangt straks de vertrouwde blauwe balk bovenaan de pagina. Door dit aan te passen gaat het ontwerp dus meer lijken op dat van Facebook Messenger en Instagram. Hieronder zie je een voorbeeld van de nieuwe vormgeving. Wanneer kunnen we deze nieuwe lay-out in Nederland en België verwachten? Nog even geduld: Facebook test het nieuwe design eerst in de Verenigde Staten. Later dit jaar komt de nieuwe versie ook naar andere landen, dus even afwachten wanneer dit precies zal zijn. Het design van de Facebook app in Nederland is al voor een deel aangepast.
Bron: Facebook
Op de tijdlijn van gebruikers komt in het nieuwe design meer ruimte komen voor groepen en Stories van goede vrienden. Zoals je in het voorbeeld ziet krijgen Stories een prominentere plaats. Het wordt ook mogelijk in te stellen wie jouw Stories mogen zien. Zo worden ze dus meer privé. Facebook werkt ook hard aan de verbetering van de encryptie hiervan om privacyschandalen zoals Cambridge Analytica te voorkomen. Facebook blijft dus hard proberen het gebruik van Stories te stimuleren.
Facebook groepen in de spotlights
Facebook gaat het gebruik van Groepen stimuleren. Je gaat daarom in de toekomst ook steeds vaker berichten zien van de groepen waar je lid van bent. In de ogen van Facebook is dit waardevolle en relevante content die je in een veilige, besloten omgeving kunt delen. Je kan straks ook berichten direct delen met een groep waar je lid van bent. Zoals je in het voorbeeld hierboven ziet, komt er in de desktopversie boven in een knop te staan om direct naar jouw groepen te gaan. Verder worden er updates uitgerold waarbij je groepen kunt vinden gebaseerd op interesses en Facebook’s algoritme zal groepen gaan voorstellen. Op deze manier wil Facebook meer “waardevolle content” creëren voor haar gebruikers.
Dus, het wordt interessant om in groepen te gaan adverteren? Helaas voor bedrijven en marketeers! Op dit moment is het nog niet mogelijk om te adverteren op basis van groepen. Maar wie weet… de advertentie-inkomsten zijn niet onbelangrijk voor Facebook.
Bereik bedrijfspagina’s daalt nog verder
Het organische bereik van bedrijfspagina’s is sinds januari 2018 al fors afgenomen, maar zal met het oog op het nieuwe design en het stimuleren van het gebruik van groepen, nog verder terug gaan lopen. Half mei werd wederom een aanpassing van het algoritme doorgevoerd die nadelig kan zijn voor hete bereik van berichten van je Facebookpagina.
Wat kan je wel doen om te zorgen je toch je volgers blijft bereiken? Begin met het opzetten van een branded groep voor jouw bedrijf. In 2018 zijn daar al veel extra mogelijkheden voor toegevoegd in Facebook. Zo kun je een groep aanmaken via je merk-/bedrijfsnaam: dit hoef dus niet uit naam van medewerkers gedaan te worden. De groep is dan meteen gelinkt aan jouw bedrijfspagina, waardoor je ook weer meer verkeer naar je bedrijfsprofiel krijgt.
Volop ontwikkelingen dus, maar wel met een fors nadeel: de content van je bedrijfspagina wordt steeds minder zichtbaar. Het organische bereik van je berichten was al klein, maar door de focus op groepen zal dit nog kleiner worden. Dus als je met jouw berichten toch de tijdlijn van jouw volgers wilt bereiken dan zal je moeten zorgen voor waardevolle en relevante berichten waarop gereageerd wordt – en je zult de opties voor adverteren op Facebook serieus moeten gaan bekijken als je gezien wilt worden.
Advertentie templates op Messenger
De focus op groepen en Stories wordt niet alleen op Facebook zelf doorgevoerd, maar ook in Facebook Messenger. Dit zorgt voor een aantal nieuwe functies in het advertentiebeheer. Zo is er een template ontwikkeld waarbij bedrijven een advertentie kunnen ontwikkelen die (potentiële) klanten naar een Q&A in Messenger stuurt. Op deze manier kun je meer leren over je klanten en klanten kunnen makkelijker een afspraak maken met jou. Hieronder vind je een voorbeeld hoe dit eruit kan zien. Facebook zet dus in op meer gebruik van Messenger Bots. Zo krijgen jouw klanten snel antwoord op hun vraag en hoef je zelf niet continu je berichten in de gaten te houden. Oftewel: verdiep je in de mogelijkheden die Messenger marketing biedt!
Inmiddels zijn deze veranderingen al doorgevoerd. Mocht je toch nog willen weten hoe je Facebook effectief in kan blijven zetten of heb je nog andere vragen? Neem dan gerust contact met ons op.