Waarom recruitment marketing onderdeel zou moeten zijn van je jaarplan
09 december 2024 
3 min. leestijd

Waarom recruitment marketing onderdeel zou moeten zijn van je jaarplan

Het laatste kwartaal van het jaar is aangebroken en dat betekent dat veel bedrijven en organisaties aan de slag gaan met het opmaken van het jaarplan voor 2025. Werk je op de afdeling communicatie, marketing of HR? En weet je nu al dat er volgend jaar gezocht moet worden naar personeel, maar vind je het lastig om te bepalen wat je hiervoor nodig hebt? Lees dan snel verder.

Employer branding

Employer branding, je werkgeversmerk, recruitment marketing — waarschijnlijk allemaal termen die je al langer rond de oren vliegen. Maar wat houdt het precies in? Voordat we verdergaan, zetten we dit even op een rijtje.

Waarom recruitment marketing onderdeel zou moeten zijn van je jaarplan

Kort gezegd: employer branding bouwt het merk, je werkgeversmerk is het resultaat, en recruitment marketing brengt het naar de doelgroep. En dat is precies waar Get a Grip jou bij kan helpen! 😉

Wanneer de plannen voor het nieuwe jaar worden gemaakt, is dat ook vaak het moment waarop het personeelstekort in zicht komt. Misschien is er veel vergrijzing, gaan jullie uitbreiden of is er altijd vraag naar nieuw talent. Steeds meer bedrijven profileren zich als (aantrekkelijke) werkgever en zijn actief aan de slag om dit te vertalen naar de buitenwereld. Doe jij hier niets aan? Dan is de kans groot dat potentiële medewerkers jouw bedrijf niet associëren met een aantrekkelijke werkgever.

Recruitment marketing: waarom het nú essentieel is

Naast de traditionele marketing is dit het moment om ook recruitment marketing in te gaan zetten! In een arbeidsmarkt die constant in beweging is, is het belangrijker dan ooit om als werkgever zichtbaar te zijn. Waar traditionele marketing draait om het verkopen van producten of diensten, richt recruitment marketing zich op het aantrekken van talent. Dit betekent dat je dezelfde principes en tools die je gebruikt voor klantenwerving, ook kunt toepassen om potentiële medewerkers aan te trekken. Maar dan natuurlijk wel met een andere boodschap!

Denk aan social mediacampagnes, zoekmachineoptimalisatie (SEO & SEA), contentmarketing, offline advertenties en e-mailcampagnes — maar dan met een focus op jouw unieke kwaliteiten als werkgever, gericht op de doelgroep die je met je vacatures wilt bereiken.

Hoe pak ik recruitment marketing aan?

Bepalen wat jou uniek maakt als werkgever terwijl je zelf al binnen de organisatie werkt, kan soms best lastig zijn. Wat voor jou de normaalste zaak van de wereld is, kan voor een ander juist dé reden zijn om over te stappen! Daarom kunnen wij jou daarbij helpen. Tijdens een ophaalsessie gaan we in gesprek over het soort medewerkers dat jij wilt aantrekken, maar we zijn vooral ook benieuwd naar wat je als organisatie te bieden hebt. Op basis van deze informatie maken we een plan. Hierbij vormt de doelgroepomschrijving een belangrijk onderdeel. We kijken naar aansprekende content en bijpassende kanalen, doen onderzoek naar wat de doelgroep triggert en stemmen dit af op de specifieke wervingsopdracht.

In het plan vind je onderdelen als de inzet van verschillende kanalen (zowel online als offline), de boodschap die je gaat uitzetten, en de verschillende fases die door de campagne heen centraal staan. Net zoals bij online marketing zijn de mogelijkheden oneindig. Dit plan is daarom altijd maatwerk, waarbij we rekening houden met de wensen, doelstellingen, budgetten en beschikbare tijd innen de organisatie.

Ga in 2025 aan de slag!

Bekend worden als werkgever is natuurlijk niet binnen twee weken gepiept. Vanuit het mediaplan gaan we aan de slag met de voorbereiding en werken we toe naar de livegang van de campagne. De campagne duurt meestal 2 tot 3 maanden, waarbij we nauw samenwerken met de HR-afdeling die verantwoordelijk is voor de opvolging binnen jouw organisatie. Met de campagnes richten we ons op het aantrekken van potentiële collega’s, zodat jouw organisatie met hen in gesprek kan gaan!

Ga jij in 2025 met recruitment marketing aan de slag? Neem de doelstellingen dan mee in het jaarplan! We gaan graag met je in gesprek om de mogelijkheden te bespreken en je te helpen met het communiceren van je werkgeversmerk. Zorg ervoor dat jij volgend jaar met nog meer trots kunt zeggen waar je werkt én dat andere mensen jouw bedrijf dan ook kennen 😉.

En dat deze aanpak werkt, dat bewijzen we graag! Daarom hebben we een case geschreven over de succesvolle campagne voor Outkumpu. Zij stonden voor een uitdagende missie: het snel aantrekken van circa 40 nieuwe medewerkers voor hun productielijnen die op korte termijn worden opgeschaald. Vanuit Get a Grip verzorgenden we een complete wervingscampagne waarmee we 135 potentiële medewerkers hebben aangetrokken. Bekijk het hier!


Over de schrijver
Als digital consultant bij Get a Grip heb ik passie voor strategie, creativiteit en sociale media. Ik help klanten graag om hun digitale aanwezigheid te versterken en online succes te behalen!Met een scherp oog voor detail en interesse in de laatste digitale trends denk ik graag mee in jouw plan van aanpak en de uitvoering hiervan.Ik vind het een uitdaging om sterke content te creëren die niet alleen de interesse van het publiek wekt, maar ook de kernwaarden van jouw merk duidelijk weerspiegelt. Of het nu gaat om het opzetten van een social media campagne, het beheren van kanalen of het betrokken houden van jouw volgers, ik ben er graag bij betrokken.
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us