Voordelen van een zakelijke account op Instagram
31 juli 2019 
3 min. leestijd

Voordelen van een zakelijke account op Instagram

Heb jij al een zakelijk Instagramaccount? 

Als je Instagram gebruikt als bedrijf kun je ervoor kiezen om een Instagrambedrijfsprofiel aan te maken, in plaats van een persoonlijk profiel. Maar wat zijn de voor- en nadelen van een bedrijfsaccount? Speciaal voor jou hebben we de voordelen op een rij gezet in deze blog! En we lichten een nieuwe feature toe; naast het bedrijfsaccount biedt Instagram nu ook het makersaccount aan. 

Beter bereikbaar 

Bij een persoonlijk profiel heb je alleen de mogelijkheid om de link naar een website op je profiel toe te voegen. Als je een zakelijk account hebt, komen hier meer mogelijkheden bij. Zo kun je een telefoonnummer en een e-mailadres toevoegen door middel van een button. Als Instagramgebruikers dan jouw pagina bezoeken kunnen ze direct een e-mail sturen of bellen wanneer zij op de knop drukken. 

Een andere handige functie is dat je jouw adresgegevens kunt toevoegen. Zo zien geïnteresseerden direct jouw locatie. Wist je dat dit adres ook klikbaar is en in een navigatie-app opent? Op deze manier hebben bezoekers van jouw profiel direct de routebeschrijving bij de hand. 

Get a Grip blog

Statistieken van jouw volgers 

Als ondernemer wil je natuurlijk weten wie jouw berichten leuk vinden en wanneer jouw doelgroep actief is. Met een normaal gebruikersaccount kun je echter alleen de likes en reacties per post bekijken. Om meer waardevolle statistieken te kunnen inzien zul je een bedrijfsaccount moeten aanmaken. 

Met een bedrijfsaccount kun je per bericht zien wat het bereik is en hoeveel profielbezoeken je daarmee hebt gekregen. Ook is het mogelijk om te zien wat jouw wekelijkse bereik is en het aantal weergaven van je pagina. Op deze manier kun je effectief jouw bereik meten. Vervolgens kun je ook zien hoe vaak er is doorgeklikt naar jouw profiel of hoe vaak er een routebeschrijving is opgevraagd. 

Daarnaast kun je ook wekelijkse statistieken bekijken die betrekking hebben op het gedrag en de demografie van je volgers. Zo kun je zien op welke dagen jouw volgers het actiefst zijn en op welke tijden. Erg handig, want hier kun je op inspelen bij het inplannen van jouw berichten op Instagram. Dan weet je zeker dat je op de juiste momenten post. 

info volgers instagram

Verder kun je ook demografische gegevens van jouw volgers bekijken. Uit welke landen of plaatsen komen ze voornamelijk, wat is de leeftijdsspreiding en wat is het man-vrouw percentage van jouw volgers? Dit zijn ook weer zaken die je kunt gebruiken om jouw Instagramstrategie op aan te passen. Heb je veel jonge of veel oude volgers, dan kun je hier bijvoorbeeld het taalgebruik van jouw posts op afstemmen. 

Adverteren op Instagram 

Afhankelijk van het product of de dienst die je verkoopt kan dit de meest interessante functie zijn om op te vallen op Instagram. Met een Instagrambedrijfsprofiel heb je de mogelijkheid om gesponsorde berichten te plaatsen die op de feed of in de Instagram Stories van gebruikers verschijnen. Advertenties zijn handig om meer bezoekers naar bijvoorbeeld je blog of website te krijgen. Daarnaast is het met behulp van Instagram Shopping voor gebruikers mogelijk om direct vanuit Instagram een bestelling van jouw product te plaatsen. 

Makersaccount 

Dit accounttype is vooral gericht op influencers en artiesten, een normaal bedrijfsprofiel sloot namelijk niet voldoende aan bij hun wensen. Daarnaast is deze optie ook ideaal voor ondernemers, sprekers en freelancers. Het makersaccount heeft een aantal verschillende functies vergeleken met het bedrijfsaccount. De focus ligt voor deze groep vaak meer op engagement. Dit is ook terug te zien in de statistieken op het account: er wordt vooral aandacht besteed aan data rondom follows en unfollows. Ook is er een filter in het DM-systeem waarmee je berichten op relevantie kunt sorteren. Denk hierbij aan merken, vrienden en overig. Je kunt hier vervolgens ook een relevantie aan geven. 

Net als bij een bedrijfsprofiel kun je met een makersaccount ook een contactknop aan je profiel toevoegen. Als je dit niet wilt, kun je deze met een klik op de knop ook weer uitzetten. 

Hoe maak je een bedrijfsprofiel aan? 

Het aanmaken van een bedrijfsprofiel op Instagram is heel eenvoudig. Ga naar je profiel > profiel bewerken > ‘overschakelen naar professioneel account’. Vervolgens vul je nog wat gegevens in zoals je e-mailadres, telefoonnummer en website. En dan ben je klaar om aan de slag te gaan! 

Wil je jouw Instagram bedrijfsprofiel naar een hoger niveau brengen bekijk dan onze training' Instagram for business.

 

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us