Voordelen van een zakelijke account op Instagram | Get a Grip
arrow_drop_up arrow_drop_down
31 juli 2019 

Voordelen van een zakelijke account op Instagram

Heb jij al een zakelijk Instagram account?

Als je Instagram gebruikt als bedrijf kun je er voor kiezen om een Instagram bedrijfsprofiel aan te maken, dit in plaats van een persoonlijk profiel. Maar wat zijn de voor- en nadelen van een bedrijfsaccount? Speciaal voor jou hebben we de voordelen op een rij gezet in deze blog! En we lichten een nieuwe feature toe; naast het bedrijfsaccount biedt Instagram nu ook het makersaccount aan.

Beter bereikbaar

Bij een persoonlijk profiel heb je alleen de mogelijkheid om de link naar een website op je profiel toe te voegen. Als je een zakelijk account hebt, komen hier meer mogelijkheden bij. Zo kun je een telefoonnummer en een e-mailadres toevoegen door middel van een button. Als Instagram gebruikers dan jouw pagina bezoeken kunnen ze direct een e-mail sturen of bellen wanneer zij op de knop drukken.

Een andere handige functie is dat je jouw adresgegevens kunt toevoegen. Zo zien geïnteresseerden direct jouw locatie. Wist je dat dit adres ook aanklikbaar is en in een navigatie-app opent? Op deze manier hebben bezoekers van jouw profiel direct de routebeschrijving bij de hand.

Contact knop instagram

Statistieken van jouw volgers

Als ondernemer wil je natuurlijk weten wie jouw berichten leuk vinden en wanneer jouw doelgroep actief is. Met een normaal gebruikersaccount kun je echter alleen de likes en reacties per post bekijken. Om meer waardevolle statistieken te kunnen inzien zul je een bedrijfsaccount moeten aanmaken.

Met een bedrijfsaccount kun je per bericht zien wat het bereik is en hoeveel profielbezoeken je daarmee hebt gekregen. Ook is het mogelijk om te zien wat jouw wekelijkse bereik is en het aantal weergaven ervan. Op deze manier kun je effectief jouw bereik meten. Vervolgens kun je ook zien hoe vaak er is doorgeklikt naar jouw profiel of het aantal keer dat er een routebeschrijving is opgevraagd.

Daarnaast kun je ook wekelijkse statistieken bekijken die betrekking hebben op het gedrag en de demografie van je volgers. Zo kun je zien op welke dagen jouw volgers het actiefst zijn en op welke tijden. Erg handig, want hier kun je op inspelen bij het inplannen van jouw berichten op Instagram. Dan weet je zeker dat je op de juiste momenten post.

info volgers instagram

Verder kun je ook demografische gegevens van jouw volgers bekijken. Uit welke landen of plaatsen komen ze voornamelijk, wat is de leeftijdsspreiding en wat is het man-vrouw percentage van jouw volgers? Dit zijn ook weer zaken die je kunt gebruiken om jouw Instagram strategie op aan te passen. Heb je veel jonge of veel oude volgers, dan kun je hier bijvoorbeeld het taalgebruik van jouw posts op afstemmen.

Adverteren op Instagram

Afhankelijk van het product of de dienst die je verkoopt kan dit de meest interessante functie zijn om op te vallen op Instagram. Met een Instagram bedrijfsprofiel heb je de mogelijkheid om gesponsorde berichten te plaatsen die op de feed of in de Instagram Stories van gebruikers verschijnen. Advertenties zijn handig om meer bezoekers naar bijvoorbeeld je blog of website te krijgen. Daarnaast is het met behulp van Instagram Shopping voor gebruikers mogelijk om direct vanuit Instagram een bestelling van jouw product te plaatsen.

Nieuw! – makersaccount

Eind juli heeft Instagram een optie toegevoegd voor bedrijfsprofielen – het makersaccount. Dit accounttype is vooral gericht op influencers en artiesten, een normaal bedrijfsprofiel sloot namelijk niet voldoende aan bij hun wensen. Daarnaast is deze optie ook ideaal voor ondernemers, sprekers en freelancers. De makersaccount heeft een aantal verschillende functies vergeleken met de bedrijfsaccount. De focus ligt voor deze groep vaak meer op engagement. Dit is ook terug te zien in de statistieken op het account: er wordt vooral aandacht besteed aan data rondom follows en unfollows. Ook is er een filter in het DM systeem waarmee je berichten op relevantie kunt sorteren. Denk hierbij aan merken, vrienden en overig. Je kunt hier vervolgens ook een relevantie aan geven.

Net als bij een bedrijfsprofiel kun je met een makersaccount ook een contactknop aan je profiel toevoegen. Als je dit niet wilt, kun je deze met een klik op de knop ook weer uitzetten.

Hoe maak je een bedrijfsprofiel aan?

Het aanmaken van een bedrijfsprofiel op Instagram is heel eenvoudig. Ga naar je profiel > profiel bewerken > ‘overschakelen naar professioneel account’. Vervolgens vul je nog wat gegevens in zoals je e-mailadres, telefoonnummer en website. En dan ben je klaar om aan de slag te gaan!

Wil je meer weten over hoe je Instagram kunt inzetten?Volg dan een van onze trainingen: Instagram voor Business: aan de slag met de basis of Instagram voor Business: marketing en sales

Over de schrijver
Marjolein is Content Marketeer bij Get a Grip. 'Ik vind het vooral interessant om met content creatie bezig te zijn, met name online. Hoe vertel je een boodschap op een overtuigende manier, hoe creëer je iets herkenbaars, of welke content is interessant voor volgers... Dat zijn vragen waar ik me graag mee bezig houd.'
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us
Wij maken gebruik van cookies