E-mailmarketing: daar ging de eerste training van Get a Grip Academy over. Een onderwerp dat natuurlijk niet uit de lucht komt vallen. Bij veel opdrachtgevers merken we dat e-mail een onderschatte marketingtechniek is en dat er zelfs vraagtekens bij worden gezet: ‘Is e-mailmarketing nog wel van deze tijd? Ik open zelf ook geen reclamemailings meer. Inzetten op social media levert toch veel meer op?’ Je voelt het al aankomen; daar zijn wij het niet helemaal mee eens… Want ja: e-mailmarketing is van deze tijd en springlevend én levert de beste ROI op van alle marketingkanalen. Onderzoek uit 2016 wijst uit dat e-mailmarketing voor het vierde achtereenvolgende jaar fier bovenaan staat als meest effectieve online marketingkanaal.
E-mailmarketing – social media: of/of – en/en?
E-mailmarketing is in vergelijking met social media een stuk directer: de ontvanger geeft je goedkeuring hem e-mails te sturen en je komt hiermee rechtstreeks in zijn eigen mailbox terecht. Veel directer dus dan social media, waar je moet afwachten of je volgers überhaupt jouw berichten in hun tijdlijn te zien krijgen, en dan moeten ze nog gelezen of bekeken worden.
Natuurlijk staat e-mailmarketing niet op zichzelf. Het is een van de marketingkanalen die je inzet. Zorg dat e-mail en social media elkaar versterken en stem ze op elkaar af. Het maken van een content marketingplan kan je hierbij helpen.
Waar moet je op letten als je e-mailmarketing gaat inzetten? In de training gaan we uitgebreid in op alle stappen die leiden tot succesvolle campagnes.
Doel van e-mailmarketing
Verstuur geen mailings zonder doel. Wat wil je bereiken met je e-mailcampagnes? Een boost in je verkoop? Klantenbinding versterken? Je klant beter leren kennen? Informeren over nieuwe projecten of producten? Of wil je gewoon onder de aandacht blijven, zodat jouw bedrijf top of mind blijft?
Het doel dat je kiest, heeft invloed op de opzet en inhoud van je e-mailcampagne. En zonder doel is het ook lastig om inzichtelijk te maken of de campagne aan de verwachtingen heeft voldaan ;).
‘Failing to plan = planning to fail’
Bijna einde van de maand! Stuur jij nog even snel onze maandelijkse nieuwsbrief eruit? Een veelgemaakte fout: het ‘even snel’ werkt fouten in de hand en er wordt vaak onvoldoende nagedacht over wat je precies wil vertellen – en wat je daarmee wil bereiken.
Maak een e-mailplanning en stem deze planning ook af op je andere kanalen – zoals al eerder gezegd is een contentmarketingplan een prima basis. Zo’n plan zorgt voor structuur en inzicht. Kijk ook goed welke frequentie van e-mailcampagnes je aankunt en wat goed valt bij je klanten. En bedenk: liever wat minder frequent met topnieuws dan heel vaak met nutteloze informatie. Dan schiet je e-mailing zijn doel echt voorbij.
Mobile rules!
Meer dan 50% van de ontvangers leest zijn mail op een mobile device. Is het bekijken van je e-mail ook een van de eerste dingen die jij doet als je wakker wordt? Dan ben je in goed gezelschap.
Het is dus een must dat je e-mailnieuwsbrief is aangepast aan de mobiele lezer. Maak je actieknoppen groot genoeg, zorg voor korte titels die triggeren en korte, bondige teksten die doorverwijzen naar bijv. een webpagina.
Do's bij e-mailmarketing
Jouw e-mail moet relevant zijn voor de ontvanger. Dat is het allerbelangrijkste. Dus zorg voor boeiende en interessante campagnes: hou het kort en duidelijk, maak ze krachtig en prikkelend. Breng wat je belooft in de titel van je e-mail.
Dont's bij e-mailmarketing
Gebruik geen volledige afbeelding als inhoud van je mailing. Ken je ze? Zo’n plaatje waarin de tekst is gephotoshopt, je nergens op kunt klikken… Doe het niet. Daar komt nog bij dat bij veel e-mail ontvangers de afbeeldingen niet direct gedownload worden, dus dan is er niets te zien. En de spamfilters zijn dol op ‘image only’ e-mailingcampagnes: vaak komen ze er niet eens door.
Gebruik geen Outlook of persoonlijk mailprogramma om mailings uit te sturen. Je hebt nul inzicht in de resultaten: hoeveel mensen openen je jouw mailing of klikken erop door? Bijkomend risico is dat je op een blacklist terecht kan komen als je grote hoeveelheden e-mails vanuit je eigen mailbox verstuurt; je wordt dan gezien als spammer.
Maak het niet te lang! Je wilt het liefst zo veel mogelijk vertellen, maar de kans dat je lezer afhaakt, is groot. En je wilt toch juist bereiken dat de ontvanger actie onderneemt en doorklikt naar jouw website of blog?
Vermijd onduidelijkheid: geef duidelijk aan wat de lezer kan en wat de gewenste actie is. Opvallende call-to-action knoppen met heldere informatie als ‘Meld je aan’ ‘Bekijk deze aanbieding’ of ‘Bekijk de infographic’ geven duidelijk aan wat je lezer kan verwachten.