Bij het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek volgen wij verschillende stappen om tot een lijst met relevante zoekwoorden te komen. Als eerst beginnen we met brainstormen om zo een lijst te maken van relevante onderwerpen en termen voor jouw website en doelgroep.
In samenspraak met jou leven we ons in, in jouw potentiële bezoekers en maken we een lijst met woorden die zij kunnen gebruiken om naar jouw producten of diensten te zoeken. Vervolgens maken wij gebruik van verschillende tools zoals Ahrefs en de Google Zoekwoordplanner. Hiermee ontdekken wij nog veel meer relevante zoekwoorden.
Deze zoekwoorden zetten wij op een rij en vervolgens gaan we verder met de analyse. Hiermee creëren we inzicht in de zoekvolumes op de verschillende woorden, de concurrentie die op de woorden zit en gaan we op zoek naar gerelateerde zoekwoorden of -termen.
Bij het selecteren van de juiste zoekwoorden gaan we echt achterhalen wat de behoefte of vraag is achter de term. We kijken naar algemene zoekwoorden, zoekwoorden met verschillende intenties zoals informatieve, commerciële of transactionele zoekwoorden en we kijken naar long-tail zoekwoorden. Long-tail zoekwoorden zijn specifieke zinnen, die trekken vaak wat minder zoekverkeer, maar hebben wel een hoger conversieratio. Deze zijn dus zeker belangrijk om mee te nemen.