5x waarom jij testimonials en reviews moet inzetten (+ hoe je ze het beste verzamelt)
23 november 2020 
5 min. leestijd

5x waarom jij testimonials en reviews moet inzetten (+ hoe je ze het beste verzamelt)

Waarom moet jij testimonials en reviews inzetten? Het korte antwoord: testimonials en reviews zijn belangrijk voor jouw business. Want wie is er volgens jou geloofwaardiger als ambassadeur voor jouw dienst of product; jij óf je tevreden klanten? 

Tburst the bubblejij kunt nog zo’n geweldig product hebben met alle bijbehorende kennis; zonder reviews of testimonials ben je tegenwoordig nergens. Jouw potentiële klant wil vooral bewijs zien dat jouw product of dienst inderdaad het beste, leukste of handigste is – en dat jij de oplossing biedt voor hun probleem. Daarom is het inzetten van testimonials en reviews zo enorm belangrijk. Want zeg eens eerlijk, hoe vaak check jij eerst de reviews van een product, webshop of dienst voor je over gaat tot aankoop?  

Of je nu een groot bedrijf hebt of werkt als zelfstandige, jij hebt een product of dienst waar je in gelooft en wilt deze verkopen. Hoe goed jij jouw marketing-praatje ook op orde hebt, als jij geen reviews of testimonials van klanten hebt, word je eigenlijk onbewust al gezien als ‘minder betrouwbaar’. Wij mensen zijn nu eenmaal dol op het geven van onze mening en het lezen van andermans mening. We geloven niet zomaar ieder verkooppraatje wat ons wordt voorgeschoteld, maar hebben meer vertrouwen in de mening van onze medemens. 

Testimonials en reviews zijn daarom de stempel van goedkeuring die klanten nodig hebben to seal the deal’. Ben je nog niet overtuigd? Ik geef je 5 redenen waarom jij testimonials en reviews moet inzetten.

#1 Testimonials en reviews zorgen voor vertrouwen en geloofwaardigheid 

Jouw reputatie is key om jouw product aan de man te brengen. Want voor welk product zou jij eerder kiezen; het product zonder klantreviews of het product met honderden positieve reviews? Yes, bingo. Ik zou ook gaan voor nummer twee. Een online review of testimonial geeft ons namelijk bijna net zoveel vertrouwen als een persoonlijke aanbeveling door vrienden of familie. Het zorgt dus voor meer vertrouwen en geloofwaardigheid in jouw product. 

#2: Een testimonial biedt ons ‘social proof 

We zijn geneigd om de kudde te volgen. Als jouw potentiële klant ziet dat veel mensen product A verkiezen boven product B, volgen ze de groep. Dus hoe meer positieve reviews jij hebt, hoe meer mensen zullen volgen. Het geeft aan dat de klant tevreden is over het product en de customer journey. Het moedigt andere klanten aan om over te gaan tot aankoop.  

#3 Reviews en testimonials laten zien dat jij de oplossing biedt voor het probleem 

Jij wilt de klant ontzorgen en hun probleem oplossenDus of jij nu een heerlijke schoonheidsbehandeling aanbiedt of vervanging voor de kapotte wasmachinereviews laten zien dat jij de oplossing in huis hebt. Hierdoor zien mensen jou als hun probleemoplosser. 

#4 Het maakt je menselijk 

We houden van die persoonlijke touch; het gevoel dat we gehoord én begrepen worden. Zeker voor een online business kan het een uitdaging zijn om dat menselijke aspect te laten zien. Door middel van reviews en testimonials zien mensen dat ze met een echt persoon te maken hebben. Dit wekt nieuwsgierigheid en empathie.   

#5 Reviews en testimonials leiden tot meer conversie 

Als je bezoekers vertrouwen hebben in je producten en zien dat jij de oplossing biedt voor hun probleem zullen ze sneller tot aankoop overgaan. En dus klanten worden. Reviews en testimonials zorgen voor een stijging van de conversie op je website. Daarnaast bevatten ze veel keywords over jouw producten en diensten en dragen daarmee bij aan een hogere positie in Google! Do you need any more reasons waarom jij testimonials en reviews moet inzetten?

 

Hoe verzamel je testimonials

Hoe verzamel je testimonials en reviews? 

Nu je weet waarom jij testimonials en reviews moet inzetten, weet je dat ze ook een belangrijke rol moeten spelen in jouw marketingstrategie. Nu is het tijd om ze te gaan verzamelen. Maar… Hoe doe je dat? Ook daarvoor heb ik een paar handige tips op een rijtje gezet!  

 1. Less is more 

Als jij een enquête opent met meer dan 10 vragen, zul je snel afhaken. Jouw klant dus ook. Zorg ervoor dat de klant na aankoop van jouw product of dienst een korte review kan achterlaten door het geven van een cijfer of sterren. Zo verzamel je snel veel reviews. 

Wil je een uitgebreidere testimonial? Schrijf dan bijvoorbeeld één keer per maand een aantal klanten aan om te vragen of je 15 minuten van hun tijd mag om wat vragen te stellen. Maak hier een uitgebreider verhaal van. 

2. Zet er iets tegenover 

We worden graag beloond. Wanneer jouw ‘ambassadeur’ zijn verhaal over jouw product wilt delen helpt hij of zij jou daar enorm mee. Daar mag best wat tegenover staan. Beloon je klant daarom standaard met een kortingscode en verloot bijvoorbeeld maandelijks onder alle reviews een mooie tegoedbon voor jouw dienst of product. 

3. Wees eerlijk 

Door het inzetten van testimonials en reviews stel jij je open en transparant op. Natuurlijk kan het weleens gebeuren dat iemand niet helemaal tevreden is over jouw dienst of product. Laat dit zien, maar laat meteen ook zien hoe jij dit hebt opgelost. Fouten maken is menselijk, maar het feit dat jij ook in deze situatie klaarstaat voor de klant, vergroot jouw geloofwaardigheid en goodwill. 

 

En last but not least: 4. Schakel bij twijfel een onafhankelijke partij in.  

Misschien vind je het lastig om je klanten zelf aan te schrijven, of schakel je liever een onafhankelijke partij in om een aantal vragen te stellen aan jouw klanten. Dat snappen wij maar al te goedUit ervaring hebben wij geleerd dat mensen sneller geneigd zijn om hun mening te delen, ook verbeterpunten, wanneer een onafhankelijke partij de vragen stelt. Daarom helpen wij verschillende klanten van Get a Grip bij het verzamelen van testimonials en geven wij hun advies hoe deze in te zetten op hun website en social media kanalen. 

Zo vullen we maandelijks de rubriek ‘Klanten Vertellen’ van Reham aan, zowel op de website als op social media. Daarnaast hebben we voor verschillende andere klanten testimonials mogen afnemen zoals InZet en AgriSnellaad. Yvette Wissekerke van InZet gaf daarbij ook een testimonial over onze werkwijze. Want ook voor Get a Grip zijn testimonials en reviews belangrijk.

Dus, ben je er klaar voor om zelf aan de slag te gaan met het verzamelen van reviews en testimonials? Let’s go!  

Wil je toch liever een onafhankelijke partij inschakelen? Stuur ons dan een mailtje via info@get-agrip.nl, we gaan graag met jou in gesprek! 

 

Bronnen: The Social Brand, Frankwatching, YellowShape

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us