LinkedIn zet AI in voor betere persoonlijke profielen en functieomschrijvingen
23 maart 2023 
1 min. leestijd

LinkedIn zet AI in voor betere persoonlijke profielen en functieomschrijvingen

LinkedIn maakt nu gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om gebruikers te helpen bij het verbeteren van hun profielen en recruiters bij het schrijven van betere functieomschrijvingen zonder dat dat extra werk kost. Twee van OpenAI's GPT-taalmodellen, die worden gebruikt voor ChatGPT, zijn geïntegreerd in het zakelijke sociale netwerk.

Voor LinkedIn-profielen biedt een nieuwe door GPT-4 aangedreven tool suggesties voor Premium-abonnees over wat je kan opnemen in de onderdelen ‘Over’ en ‘Kopregel’. De voorgestelde tekst wordt geformuleerd op basis van "de belangrijkste vaardigheden en ervaringen" die op jouw profiel worden vermeld, maar behoudt tegelijkertijd je "unieke stem en stijl". Alle gegenereerde tekst kan uiteraard worden bewerkt voordat deze live gaat.

Voor recruiters biedt LinkedIn een door GPT-3.5 aangedreven functieomschrijvingstool. Deze tool vereist basisinformatie, zoals functietitel, bedrijfsnaam, werkplektype, functietype en locatie, en genereert vervolgens een functieomschrijving. Maar datis nog niet alles! Het is mogelijk om de gegenereerde omschrijving te optimaliseren door iemand in je LinkedIn-netwerk te selecteren die vergelijkbare vaardigheden heeft als die voor de functie vereist zijn. De AI zal deze nieuwe informatie meenemen bij het genereren van de volgende suggestie voor de omschrijving.

Volgens Linkedin zal de functieomschrijvingstool wereldwijd worden uitgerold vóór het einde van 2023. Momenteel wordt de tool getest in het Engels onder een beperkt aantal gebruikers die regelmatig functies plaatsen in de VS, India, de UK, Canada en Australië.

Maar Microsoft, het moederbedrijf van LinkedIn, laat het natuurlijk niet alleen bij toepassen van AI in LinkedIn. Inmiddels is ook Microsoft 365 Copilot aangekondigd. Deze tool is ontworpen om het werk te automatiseren door verschillende taken uit te voeren, zoals het schrijven van e-mails, het maken van presentaties of het extraheren van inzichten uit een spreadsheet.

Hier zal het vast niet bij blijven. Ik ben benieuwd wat de volgende onderdelen van een LinkedIn-profiel worden die automatisch door AI voor ons worden gegenereerd.

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Als strategisch sparringpartner helpt ze bedrijven en organisaties om grip te krijgen op hun online marketing. Ze denkt mee op hoofdlijnen, maakt scherpe keuzes en zorgt er samen met haar team voor dat plannen ook echt tot resultaat leiden. Ze volgt de ontwikkelingen in het vak op de voet, met een speciale fascinatie voor de kansen die AI biedt voor marketing en bedrijfsprocessen.‘Ik help bedrijven graag om online écht te laten bijdragen aan hun doelen. Door mijn kennis en ervaring in te zetten, kunnen zij betere keuzes maken en meer uit hun online marketing en AI-tools halen. Ik ben ervan overtuigd dat je nooit uitgeleerd raakt. Die uitwisseling van ideeën en inzichten is een van de leukste dingen aan mijn werk.’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us