Leuk! Voor één van onze opdrachtgevers gingen we onlangs live. De Stichting Zeeuws & Vlaanderen bestaat uit een aantal partijen die actief zijn op de woningmarkt: o.a. makelaars, projectontwikkelaars, woningcorporaties, financieel adviseurs, Gemeenten, banken etc. Samen maken ze zich sterk voor promotie van Wonen in Zeeuws-Vlaanderen bij onze Zuiderburen. Een aantal keren per jaar wordt er een infoavond georganiseerd bij Biobase in Terneuzen waar belangstellende Vlamingen alle informatie krijgen over verhuizen naar Zeeuws-Vlaanderen. Bij de start van de samenwerking waren we er snel over uit: zo’n infoavond vraagt om een Facebook Live uitzending!
Video is hot – niet alleen op Facebook, maar op alle social media kanalen. Dat weten we inmiddels wel. Toch wordt er door bedrijven nog niet op grote schaal gebruik gemaakt van Facebook Live. Jammer, want het is een super mogelijkheid om interactie met je volgers te hebben.
Hoog tijd dus voor meer info over Facebook Live en tips waar je direct zelf mee aan de slag kan.
Wat is Facebook Live ook al weer?
Facebook Live laat je realtime, live video delen met je volgers – van je persoonlijke profiel, op een zakelijke pagina, evenementenpagina of in een groep. Je kunt dit heel gemakkelijk doen via je mobiel of tablet. Je volgers / kijkers zien jouw livestream, kunnen reacties geven, vragen stellen, liken enz. Als de uitzending is afgelopen dan kan je kiezen of je de video op je Facebook tijdlijn laat staan. Als je hiervoor kiest, dan kunnen mensen dus achteraf ook nog je video bekijken en erop reageren.
Via je Facebook-app op je iPhone of Android kan je kiezen voor de optie ‘Live gaan’.
Facebook live: zorg voor een goede voorbereiding
Enkele tips ter voorbereiding: zorg voor een goede verbinding, een apart microfoontje en evt. een smartphone standaard.
Ga een aantal minuten voordat je live wilt gaan, al naar de optie Facebook Live toe: dan kan je alvast de titel van je event aanmaken. Deze tekst zien de kijkers straks boven je video livestream staan, dus belangrijk dat dit duidelijk en wervend is!
Leuk detail: Facebook laat aan je likers van je pagina die online zijn, met een berichtje weten dat jouw pagina live is! Een extra stimulans die als doel heeft je volgers aan te zetten om te kijken.
Okay, je bent er klaar voor… je gaat live!
Zo haal je meer uit je Facebook Live uitzending!
- Maak je Facebook live uitzending niet te kort; minimaal 10 minuten. Zo heeft FB ook tijd om jouw livestream kenbaar te maken in het netwerk van de volgers van je pagina.
- Vooraf een datum en tijd geprikt voor je Facebook Live uitzending? Promoot die dan vervolgens in een event – dan is duidelijk zichtbaar wanneer je live gaat – mensen kunnen er dan rekening mee houden en alvast aangeven dat ze erbij zijn of geïnteresseerd zijn.
- Kondig aan dat je live gaat, wanneer en waarom -> geef achtergrond informatie. Hier kan je een aantal dagen van te voren mee starten door het plaatsen van een aantal posts. Laat weten wat men kan verwachten van je live stream sessie.
- Heb je een datum en tijd geprikt voor je Facebook Live uitzending? Maak dan een event aan met de exacte informatie. Mensen kunnen aangeven dat ze geïnteresseerd zijn en je kunt berichten plaatsen in het event en alvast vragen beantwoorden.
- Organiseer je een Facebook Live uitzending met meerdere partijen? Geef dan aan wie je mede-organisatoren zijn. Zij krijgen daar melding van en kunnen het event makkelijk delen op hun pagina.
- Je kunt het event boosten om zo meer mensen te bereiken, ook buiten de volgers van je pagina. Voor een klein bedrag maak je je livestream zo bekend bij een veel grotere groep mensen.
- Geef een aantal uur voor aanvang nog een kijkje in de keuken bij de voorbereidingen van je livestream.
- Zorg voor een goede, prikkelende beschrijving van je Facebook Live Event -> trek de aandacht en maak heel duidelijk waar de livestream over gaat, zodat kijkers weten wat ze kunnen verwachten.
- Reageer op vragen en reacties tijdens je Facebook Live uitzending – je bent tenslotte live! Na afloop – als de video op je tijdlijn staat – kan je nog steeds reageren. Hou dus latere reacties ook in de gaten en reageer hierop.
Hopelijk helpen deze tips jou! Veel succes met Facebook Live – we zijn benieuwd naar jouw ervaringen.
Vragen over Facebook Live of andere social media onderwerpen? Neem dan contact met ons op!