Dit is hoe het Instagram algoritme werkt in 2021
02 februari 2021 
12 min. leestijd

Dit is hoe het Instagram algoritme werkt in 2021

Hoe werkt het Instagram-algoritme nu eigenlijk? Sinds 2016 zorgt deze vraag al voor verwarring. Dat jaar zei Instagram gedag tegen de chronologische feed en riep het Instagram algoritme in het leven. En dit algoritme blijft continu veranderen…  In deze blog leg ik je uit hoe het Instagram algoritme werkt voor posts in de feed, Instagram Stories, de Explore pagina, IGTV-video’s en Reels.  

En let op: ik deel manieren om het Instagram algoritme te hacken, zodat jij gaat groeien op Instagram dit jaar!  

Het Instagram algoritme in 2021 

Als je actief bent op Instagram, dan weet je dat het algoritme een groot mysterie kan zijn. Waarom krijgen je posts de ene keer wel veel bereik, en de andere keer niet? 

Als je eenmaal doorhebt hoe dit ongrijpbare en mysterieuze algoritme werkt, kun je hier jouw content strategie op aanpassen. Ben jij klaar om in 2021 aan de slag te gaan met het Instagram algoritme? Ik vertel je alles wat je moet weten.   


Hoe het Instagram-algoritme werkt voor posts in de feed 

Volgens Instagram zijn er 6 belangrijke factoren die het Instagram-algoritme voor feed posts  (berichten in de tijdlijn) beïnvloeden: 

  • Interesse 
  • Relatie
  • Tijdigheid
  • Frequentie
  • Following
  • Gebruik

#1: Interesse 

Je Instagram feed is niet alleen gebaseerd op wie je volgt, maar ook op de accounts en soorten berichten die je in het verleden leuk vond. Hoe meer het Instagram algoritme denkt dat je een bepaald type bericht leuk zult vinden, hoe hoger het in je feed zal verschijnen. 

Kortom, wat je in je Instagram feed ziet, is een combinatie van al je Instagram gedrag. De accounts waarmee je het meest communiceert, de mensen met wie je op foto’s bent getagged en natuurlijk het soort berichten dat je leuk vindt en waarop je reageert. 

Het is dus ontzettend belangrijk om met je bedrijf of merk constant op Instagram te verschijnen. Het stuurt positieve signalen naar het Instagram algoritme – en geeft je publiek meer mogelijkheden om met je content te communiceren. 

Tip: Gebruik een contentplanningstool om al je Instagram berichten, captions en hashtags van tevoren te maken en in te plannen, zodat je consistent kunt zijn met je poststrategie. 

Welke interacties zijn het belangrijkst voor het Instagram-algoritme?  

Als het gaat om de feed, weten we dat het algoritme prioriteit geeft aan content die de meeste betrokkenheid ontvangt.

Maar wat zijn de belangrijkste statistieken van deze betrokkenheid? 

Volgens Instagram zijn reacties, likesdeelacties en weergaven van video’s de belangrijkste activiteiten bij het ranken van feeds. En dat is handig om te weten bij het schrijven van jouw content voor Instagram.  Wat ook een belangrijke betrokkenheidsindicator, en de moeite waard om op in te spelen, is om je inhoud te optimaliseren voor opslagAls posts worden opgeslagen, ziet Instagram dit namelijk als ‘high quality content’ 

#2: Relatie 

Het Instagram algoritme wil prioriteit geven aan berichten van je vrienden, familie en accounts waar je om geeft. Dus om Instagram je te laten zien wat je wilt (wat je écht wilt), gebruikt het algoritme jouw interacties om te bepalen wie het dichtst bij je staan. Dit gebeurt op basis van hoe je de app gebruikt. Er wordt gekeken naar: 

  • Van welke mensen je de content leuk vindt  
  • Naar welke mensen je berichten stuurt (DM’s) 
  • Naar welke mensen je zoekt 
  • Naar welke mensen je in het echte leven kent 

Instagram probeert deze relatie (en je interesse) te achterhalen, zodra je iemand volgt. Instagram laat dan hun content verschijnen in jouw tijdlijn en kijkt vervolgens hoe jij daarmee omgaat. Geef je likes en comments aan die berichten of kijk je er niet naar om?

#3: Nieuwheid 

Het algoritme let niet alleen op hoeveel betrokkenheid een Instagram bericht krijgt, maar het kijkt ook naar hoe lang geleden de foto is gepost. Het algoritme van Instagram kijkt hiernaar, omdat het je altijd de nieuwste en meest interessante berichten wil aanbieden. 

Door te achterhalen wat voor jouw bedrijf of merk de beste tijd is om op Instagram te posten, kun je het algoritme hacken om je bereik te vergroten en meer likes en volgers te krijgen. Door te posten op de momenten dat je volgers online en het meest actief zijn, is de kans groter dat je meer likes en bereik krijgt.  

TipCheck de statistieken van jouw Instagram pagina. Heb je niet de mogelijkheid om de statistieken in te zien, dan heb je jouw account waarschijnlijk nog niet omgezet naar een zakelijk account.

#4: Frequentie

Hoe vaak open je de Instagram-app? Als je regelmatig scrolt, ziet je feed er meer chronologisch uitInstagram probeert ervoor te zorgen dat je bij ieder bezoek steeds andere relevante posts te zien krijgt. Als je de Instagram-app minder vaak bekijkt, wordt je feed gesorteerd op wat Instagram denkt dat je leuk zult vinden, in plaats van chronologisch. 

#5: Following 

Hoeveel mensen volg je op Instagram? Als je veel accounts volgt, zal Instagram jou posts van verschillende accounts willen laten zien. Je krijgt daardoor minder snel meerdere posts van één specifiek account te zien. 

#6: Gebruik 

Spendeer jij veel tijd op Instagram? Ook dit heeft invloed op de tijdlijn. Kijk je vaak even snel of duik jij juist lang en dieper de tijdlijn in? Ook met die informatie zorgt Instagram dat je de meest interessante content blijft zien. 

Als je genoeg tijd op Instagram doorbrengt, kan het zijn dat er zelfs geen nieuwe content meer te zien is. Zodra dit gebeurt, zal het algoritme je voorgestelde content gaan tonen van accounts die je nog niet volgt. Ook dit gebeurt op basis van je eerdere interacties en gedrag op Instagram. 

Scrol je maar een paar minuutjes per dag door Instagram, dan zie je enkel de hoogtepunten van de dag die door algoritme voor jou zijn geselecteerd.  

Hoe het algoritme werkt voor Instagram Stories 

Meestal zijn Instagram verhalen die aan het begin van je feed verschijnen, afkomstig van accounts waarmee je het meeste contact hebt. Of dat nu is door likesreacties, weergaven, of DM’s. 

Instagram algoritme in stories

Het Instagram Stories algoritme legt ook veel nadruk op nieuwtijd. Het algoritme wil ervoor zorgen dat het je altijd de nieuwste verhalen van je favoriete accounts laat zien. Als je regelmatig interacteert met een account, worden hun nieuwe verhalen elke keer dat ze iets posten naar de voorkant van je feed geschoven. Met dit in gedachten is het dus een goed idee om consequent berichten op Instagram Stories te plaatsen. Ik adviseer je om dit dagelijks te doen! 

Door vaker op Instagram Stories te posten, heb je een grotere kans om kijkers te bereiken terwijl ze door hun dagelijkse verhalen bladeren – en hoe meer views je krijgt, hoe beter je ranking zal zijn. 

Hoe het Instagram algoritme werkt op de verkenningspagina 

Over het algemeen lijken de Explore pagina en het feed-algoritme behoorlijk op elkaar: ze tonen allebei content waarvan Instagram denkt dat je er het meest in geïnteresseerd bent, op basis van je eerdere interacties. Je Instagram feed zal echter bestaan uit content van accounts die je al volgt, terwijl de Explore feed bijna volledig bestaat uit inhoud van nieuwe accounts.

Instagram algoritme in de Explore page

De Explore pagina ontwikkelt continu. Met nieuwe onderwerp categorieën en geavanceerde zoekfuncties die worden geïntroduceerd. Zo kun je bijvoorbeeld zoeken op hashtags om feeds met relevante content te ontdekken en deze hashtags ook volgen. 

Hoe zorg je er nu voor dat jouw posts op de Explore pagina komen te staan? Het algoritme van de verkenningspagina probeert mensen eigenlijk de beste, relevante inhoud te bieden. Dus door altijd geweldige inhoud te delen met sterke captions en niche-hashtags, kan dat al helpen om op de verkenningspagina te verschijnen. 

Voor zoekresultaten met hashtags geeft Instagram prioriteit aan de best presterende berichten:

Instagram algoritme en hashtags

Deze posts worden geselecteerd op basis van betrokkenheid (hoeveel likes en reacties de post heeft ontvangen) en de hoeveelheid concurrentie voor die hashtag. De zoekresultaten zijn hetzelfde voor elke gebruiker die op een specifieke hashtag zoekt, terwijl de verkenningspagina zelf is afgestemd op jouw individuele interesses. 

TipWil jij met je bedrijf of merk op de Explore pagina komen? Concentreer je dan op niche onderwerpen en maak optimaal gebruik van hashtags om je posts te categoriseren. 

Hoe het Instagram algoritme werkt voor IGTV-video’s en Reels 

Voor IGTV-video’s en Instagram Reels geeft het algoritme prioriteit aan de content van de accounts waarmee je het meest interacteert en het soort content waarmee je vaak interactie hebt.

Instagram toont IGTV-video’s en Reels van mensen die je volgt in jouw tijdlijn. Op de Explore pagina en op het nieuwe tabblad voor Reels toont Instagram voorgestelde IGTV-video’s en Reels. Dit doet het Instagram algoritme op basis van machine learning en voorspelt op die manier wat jij leuk zult vinden. 

Instagram algoritme Reels en IGTV

Hoe kan je het algoritme een handje helpen? Deel altijd IGTV-video’s en Reels in je tijdlijn. Wanneer je gaat uploaden, heb je altijd de mogelijkheid hiervoor. Hierdoor krijgt de IGTV-video of Reel bereik doordat het getoond wordt aan je eigen volgers, wat weer een positief signaal afgeeft aan het algoritme.   

BONUS: 7 manieren om jouw ranking in het Instagram algoritme te verbeteren  

Als je jouw ranking in het Instagram algoritme wilt verbeteren, kun je het beste zo veel mogelijk interacties genereren (vind-ik-leuks, opmerkingen, DM’ssaves en shares). En door een momentum op te bouwen met jouw bestaande community, zul je merken dat jouw content ook bij nieuwe doelgroepen onder de aandacht wordt gebracht. 

Hier zijn 7 manieren om jouw algoritmische ranking te verbeteren en een nieuw publiek te bereiken: 

#1: Omarm de nieuwste functies van Instagram 

Wil jij snel scoren met het Instagram algoritme? Omarm de nieuwste functies van Instagram! Instagram helpt de nieuwste functies (zoals Instagram Reels) altijd een handje om ervoor te zorgen dat deze functie goed in gebruik wordt genomen. Dit betekent dat wanneer jij gebruik maakt van de nieuwste functie, je profiteert van een extra boost (in bijv. bereik, interactie etc.).   

#2: Ga voor meer interacties met Instagram stories stickers

Stickers voor Instagram stories zijn een geweldige manier om de betrokkenheid van jouw publiek aan te moedigen – en hoe meer betrokkenheid je berichten krijgen, hoe hoger ze worden gerankt door het Instagram algoritme. Er zijn veel Instagram-stickers, maar de beste om betrokkenheid te stimuleren zijn de poll, de emoji slider en de vraagstickers.

Interactie met Instagram Stories stickers 

#3: Stimuleer gesprekken met boeiende captions en opmerkingen 

Instagram heeft bevestigd dat reacties superbelangrijk zijn als het gaat om het rangschikken van feeds. Zorg er dus voor jouw posts zo veel mogelijk reacties uitlokken. Een van de beste manieren om dit te doen, is door goede captions te schrijven die betrokkenheid stimuleren. Zorg er hierbij voor dat er altijd een duidelijk call-to-action staat in de captionVraag je volgers hoe zij ergens over denken of roep op om een vriend(in) te taggen in de comments. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn!   

#4: Optimaliseer je hashtag strategie 

Het toevoegen van hashtags aan je berichten is een van de meest effectieve manieren om meer mensen op Instagram te bereiken. En dat zorgt weer voor extra signalen (weergaven) voor het Instagram algoritme wat ten goede komt aan jouw ranking. 

Met een goede hashtag strategie bereik je niet alleen meer mensen, maar je bereikt mensen die ook echt relevant zijn voor jouw bedrijf en die hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw content. 

Een goede hashtag strategie is geen appeltje-eitje, maar iets waar je eens goed voor moet gaan zitten. Het zoeken naar relevante hashtags voor jouw merk of business kost even tijd. Het is aan te raden om meerdere hashtag groepen te maken, die je afwisselend kunt inzetten onder jouw posts. Steeds dezelfde hashtags gebruiken, wordt namelijk niet beloond door het algoritme. Door hier een keer tijd in te investeren, maak je het jezelf gemakkelijk. Als de hashtag groepen eenmaal geformuleerd zijn, is het namelijk een kwestie van kopiëren en plakken van de hashtag groep die relevant is voor jouw post en caption.    

Maak minimaal 5 verschillende groepen van +/- 25 hashtags en sla deze op 

#5: Cross promote je Instagram content 

En snelle en makkelijke manier om meer bereik en engagement te krijgen op jouw posts en zo jouw algoritme ranking te boosten, is het cross promoten van jouw Instagram content. In de loop der jaren is het aantal kanalen waarop je content kunt delen binnen Instagram gegroeid. Denk aan de feed, Instagram stories, IGTV en Reels. Deze verschillende kanalen kun je strategisch inzetten om verschillende doelgroepen naar jouw recente content te leiden. Hoe? Dat is super simpel. Deel een aantrekkelijke preview van een IGTVvideo in je feed. Of deel jouw Reel of je laatste post in je stories. Plaatst er eventueel nog een ‘tap here’ of ‘new post’ GIF overheen, en zorg zo voor een extra stimulans om te klikken op jouw cross promotie.

Cross promote je Instagram content voor meer bereik

#6: Zit altijd bovenop je DM’s 

Net als reacties en likes, zijn directe berichten (DM’s) een sterke engagement-indicator voor het Instagram-algoritme. Het is je misschien opgevallen dat de accounts die je het vaakst DM’s stuurtnaar de voorkant van je Instagram Stories feed worden geschoven. Het Instagram algoritme doet immers zijn best om je content te tonen waarvan het denkt dat je het wilt zien. Een manier om dit in jouw voordeel te gebruiken, is door jouw publiek regelmatig uit te nodigen om u een DM te sturen met hun vragen of feedback, of door te vragen naar een emoji reactie.   

#7: Gebruik Instagram Analytics om te zien wat werkt 

Het bijhouden en volgen van hoe jouw content presteert op Instagram, is een van de meest betrouwbare manieren om het Instagram-algoritme aan te pakken. Als je beter begrijpt wat werkt (en wat niet), kun je hier jouw content strategie op aanpassen waardoor het je op de lange termijn tijd en moeite bespaart. Maar duiken in je Instagram statistieken betekent meer dan alleen het uitvinden welke foto, video of story het beste hebben gepresteerd. Echt begrijpen hoe je inhoud presteert – door belangrijke statistieken over een langere periode bij te houden – is essentieel om te weten wat je helpt bij het verbeteren van jouw ranking. 

Welke tactiek je ook gaat toepassen om jouw algoritme positie in 2021 te verbeteren, het belangrijkste is om je publiek centraal te blijven stellen binnen deze strategie. Het opbouwen van een echte relatie met jouw volgers is de krachtigste manier om het algoritme te “hacken”. 

 

Over de schrijver
Lieneke is oprichter en eigenaar van Get a Grip. Gek van online marketing en de mogelijkheden die het bedrijven en organisatie biedt. ‘Ik vind het ontzettend leuk met bedrijven te sparren over hoe zij meer resultaten uit online kunnen halen. Hoe zet je je website, social media etc in om je doelen te halen. En natuurlijk een succesvolle uitvoering van de aanpak die daaruit voortkomt. ‘The only thing constant is change’ en dat geldt zeker voor online marketing. Ik zit er bovenop en deel mijn kennis graag!’
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us