De Instagram-update: What's new?
12 september 2024 
4 min. leestijd

De Instagram-update: What's new?

Je leest het goed: Instagram heeft onlangs weer een aantal nieuwe updates doorgevoerd. Misschien zijn sommige veranderingen je al opgevallen, maar we zetten ze voor het gemak nog even op een rijtje. De updates richten zich vooral op de post-editor en je persoonlijke profiel. Benieuwd wat er precies is veranderd? We praten je graag bij!


Nieuwe lettertypes

Beginnend bij de post-editor, de plek waar je nog kleine aanpassingen aan je foto’s en video’s kunt doen voordat je ze plaatst, heeft Instagram haar aanbod aan lettertypen flink uitgebreid. Naast de bestaande fonts kun je nu ook kiezen uit gloednieuwe stijlen. Dit biedt je als gebruiker meer vrijheid om je creativiteit de vrije loop te laten en je content te laten schitteren als nooit tevoren. Van speelse en handgeschreven fonts tot strakke, moderne typografie, je vindt het allemaal. In het onderstaande voorbeeld vind je een overzicht van alle beschikbare lettertypes.


Tekstanimatie

Wanneer je dan eenmaal het perfecte font gekozen hebt, is er nu ook de mogelijkheid om deze te animeren met de nieuwe tekstanimatiefunctie. Op deze manier kunnen gebruikers ervoor kiezen om hun boodschap dynamischer in te zetten en visueel aantrekkelijker te presenteren. Deze functie helpt je om de aandacht van je kijkers beter vast te houden en je content nog boeiender te maken. In het linkervoorbeeld zie je drie animatiestijlen: typemachine, uitklappen en springen, elk met een uniek effect.

Naast deze animatiestijlen zijn er ook twee extra stijlen beschikbaar, waarmee je je tekst kunt laten glinsteren of neon kunt maken, zoals te zien is in het rechtervoorbeeld.



Het direct invoegen van tekst, foto's of muziek in berichten

Naast de bestaande mogelijkheid om een caption onder je bericht toe te voegen, biedt Instagram nu ook de optie om tekst, foto’s en muziek direct in je bericht zelf te plaatsen. Dit werkt vergelijkbaar met het plaatsen van een sticker op je foto, maar dan zonder de omweg via de stickers van Instagram. Je kunt nu eenvoudig muziek aan je bericht toevoegen door deze direct in je post te integreren. Nadat je een foto hebt toegevoegd, kun je deze eenvoudig aanpassen door erop te klikken en de vorm of positie te wijzigen. 


Carrousels

Heb je altijd keuzestress gehad bij het kiezen van foto’s of video’s voor je carrousel? Dan hebben wij goed nieuws voor je! Instagram heeft het maximale aantal frames verhoogd van 10 naar maar liefst 20 frames. Dit betekent dat je nu dubbel zoveel content in een post kunt delen. Ideaal dus voor gebruikers die meer willen laten zien in hun carrousels of ‘photo dump’.

Daarnaast kun je in de post-editor nu eenvoudig de volgorde van je foto's en video's aanpassen. Houd simpelweg de foto of video ingedrukt die je wilt verplaatsen en sleep deze naar links of rechts. Zodra je loslaat, neemt de foto of video zijn nieuwe positie in de reeks in. Je kunt de volgorde op elk moment wijzigen, zodat je niet meer opnieuw hoeft te beginnen met het selecteren van foto's.



Zichtbare reacties onder Stories

Verder wil Instagram de interactie verhogen en introduceert daarom een nieuwe functie waarmee je reacties kunt achterlaten onder Stories. Iedereen die de Story kan bekijken, kan nu ook de reacties zien. Hoewel de functie nog in de testfase is, ontvangen sommige gebruikers al meldingen. De reacties verschijnen in een balk onderaan de Story, zodat ze niet storend zijn. Gebruikers kunnen zelf kiezen of ze deze reacties willen inschakelen of uitschakelen.



Je eigen profielnummer

Naast het toevoegen van muziek aan je berichten, kun je nu ook een nummer kiezen voor je persoonlijke profiel. Ga naar ‘Profiel bewerken’, en selecteer de optie ‘Muziek toevoegen aan je profiel’. Hiermee kun je je favoriete muziek delen en je Instagram-profiel een extra persoonlijke touch geven.



Weergave persoonlijk profiel

Instagram experimenteert momenteel met een nieuw formaat voor je persoonlijke 'feed'. Waar foto's en video's voorheen altijd als vierkant werden weergegeven (zie het linkervoorbeeld), zien sommige gebruikers nu een testversie (zie het rechtervoorbeeld) waarbij de afbeeldingen in verticale rechthoeken worden getoond. Deze wijziging lijkt logisch, aangezien veel gebruikers hun foto's en video's vaak verticaal uploaden. Volgens The Verge is het vierkante formaat niet meer van deze tijd en kan het vernieuwde formaat een betere weergave bieden van moderne uploads.



Probeer het zelf!

Of je nu aan de slag gaat met de nieuwe lettertypen, je eigen muziek toevoegt, of de vernieuwde carrouselopties verkent: er is genoeg nieuws om mee te experimenteren. Heb je toch nog vragen of wat extra hulp nodig? Neem contact met ons op – we helpen je graag verder!

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Grip op jouw online business?

Kom maar op!

Bel: +318 51 30 35 49

Trainingen en online advies als eerste ontvangen?

Meld je aan voor de Get a Grip updates!

Your information is safe with us