Ben jij student of young professional en vraag je je af waarom je nu zou moeten starten met het bouwen aan jouw personal brand op LinkedIn? Is dat niet iets voor oudere mensen?
Nee! Nee! Nee! Het is juist een hele slimme stap om aan de slag te gaan met personal branding op LinkedIn. En ja, vaak wordt gedacht dat LinkedIn alleen voor oudere professionals is, maar dit is absoluut niet waar. Het platform biedt juist een geweldige kans voor studenten en young professionals om te vertellen over wat je leert, je reis als student of starter op de arbeidsmarkt vast te leggen en je eigen kernkwaliteiten, werkethiek en initiatief te tonen.
Dus start er nu mee! Want het opbouwen van een persoonlijk merk terwijl je nog studeert of je net je eerste baan hebt, zorgt ervoor dat je opvalt tussen de massa van andere studenten die dit niet doen. En dat gaat je zeker helpen in de toekomst. Of het nu gaat om die werkgever met een toffe (afstudeer)stageplek, uitdagende job of interessante kansen – je netwerk gaat jou vinden in plaats van dat jij zelf op zoek moet.
Maar wat is een personal brand, in gewoon Nederlands persoonlijk merk, nou precies? Een persoonlijk merk is hoe jij jezelf online en offline presenteert. Het is de reputatie die je opbouwt door wat je doet, hoe je het doet en hoe je overkomt. Jouw ervaringen, vaardigheden en prestaties komen terug in je personal brand. En dit kan je heel erg goed delen op social media, zoals LinkedIn.
Nog niet overtuigd? Ik geef je graag 10 redenen waarom het belangrijk is dat studenten en young professionals een persoonlijk merk bouwen op LinkedIn:
1. Val op bij werkgevers!
Door jouw personal branding op LinkedIn val je op bij werkgevers. Recruiters gebruiken LinkedIn vaak om potentiële kandidaten voor hun vacatures te vinden. Als jij jouw vaardigheden, ervaringen en prestaties regelmatig en op een goede manier laat zien, maak je jezelf meer zichtbaar maken voor recruiters en HR-professionals. Jouw kansen op het vinden van een stage of een baan nemen daarmee aanzienlijk toe. En jouw LinkedIn connecties zullen je graag helpen als je stage of baan zoekt!
2. Bouw aan je netwerk
LinkedIn is zeker niet alleen een platform om te zoeken naar banen, maar in de eerste plaats ook een sociaal media-platform. Je kunt het gebruiken om in contact te komen met professionals in jouw vakgebied, aansprekende personen in bedrijven of branches en zelfs potentiële mentoren. Het opbouwen van relaties met deze professionals kan je helpen om te leren van hun ervaringen en nuttige en goede inzichten te krijgen in jouw branche.
3. Onderscheid jezelf van anderen
Er zijn volop studenten en young professinals actief op LinkedIn, maar er zijn er niet veel met een goed gedefinieerd persoonlijk merk. Door het bouwen van een persoonlijk merk, kun je jezelf onderscheiden van andere studenten die dit niet doen. Daarbij draait het ook om het tonen van je unieke talenten, vaardigheden en passies op manieren die anderen niet doen. Denk aan het creëren van waardevolle content, het delen van je professionele ervaringen of het starten van discussies over trends in jouw vakgebied. Dat draagt allemaal bij aan het vormen van een authentiek en onderscheidend profiel. Niet alleen verhoogt dit je zichtbaarheid onder potentiële werkgevers, maar het stelt je ook in staat om op een meer persoonlijke manier te connecten met je netwerk. Het gaat zeker niet alleen om het krijgen van aandacht, maar vooral ook om het leggen van waardevolle connecties waar je op veel manieren iets aan kan hebben.
4. Laat jouw werkethiek en initiatief zien
Het bouwen van een persoonlijk merk op LinkedIn stelt je in staat om te laten zien hoe jij in de wedstrijd zit. Als je laat zien wat je allemaal doet, wat je ervaringen zijn, wat je leert, kun je op een toegankelijke manier laten zien dat je ervoor gaat, dat je betrokken bent en een passie hebt voor je vakgebied. Laat zien dat jij die stap extra zet en daarmee verder gaat dan wat van jou wordt verwacht.
5. Creëer een professioneel portfolio
LinkedIn stelt je in staat om jouw werk en ervaring op een professionele manier te presenteren. Zie het als een portfolio van jouw projecten, presentaties, opleidingen en trainingen en andere werkgerelateerde zaken. Ben je actief als vrijwilliger in een vereniging of voor een goed doel? Laat dat ook zien op Linkedin! Zo laat je jouw vaardigheden, expertise maar ook maatschappelijke betrokkenheid via LinkedIn aan potentiële werkgevers en klanten zien.
6. Jij bent de expert!
Door jouw gedachten, ideeën en inzichten op LinkedIn te delen, kun je jezelf positioneren als een thought leader in jouw branche. Dit kan je helpen om geloofwaardigheid en autoriteit te krijgen, wat waardevol kan zijn als het gaat om netwerken en het opbouwen van professionele relaties. En denk nou niet: ik ben nog te jong om bepaalde expertise te hebben en daarover te posten. Ook jouw ervaringen als student tijdens je stage of als young professional binnen een bedrijf, bijvoorbeeld met de begeleiding of werkzaamheden die je mag doen, kan je zien als een stukje expertise dat je deelt. Of over een bepaald onderwerp waar je zelf veel interesse in hebt en waar je veel over weet.
7. Leer meer over jouw branche en vakgebied
LinkedIn is ook heel handig om meer te weten te komen over bepaalde branches waar jij interesse in hebt. Je kunt lid worden van groepen, influencers en leiders in de branche volgen en in gesprek gaan met professionals in jouw vakgebied. In je dagelijkse feed zie je de updates voorbij komen van jouw connecties en bedrijven die volop posten over waar ze mee bezig zijn, mijlpalen in hun bedrijf of carrière of trends. Zo gebruik je LinkedIn als een nuttig hulpmiddel om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en ontwikkelingen in verschillende branches!
8. Krijg feedback en advies
Heb je een bepaalde vraag of ben je benieuwd naar de mening van jouw connecties over een bepaald onderwerp? LinkedIn helpt je op een makkelijke manier om feedback en advies te krijgen van professionals in jouw vakgebied. Stel je vraag in een post en vraag je connecties om hulp, en je zult verrast zijn over de reacties die je krijgt! Want mensen helpen nu eenmaal graag mensen. Maak dus gebruik van de kennis en kunde die in je netwerk zit. Zo geef jij een boost aan jouw vaardigheden en het helpt je een nog betere professional te worden.
9. Vergroot jouw zichtbaarheid
Het opbouwen van een persoonlijk merk op LinkedIn helpt je om jouw zichtbaarheid online te vergroten. Want als je jouw ervaringen, skills en prestaties deelt, kunnen jouw berichten door duizenden mensen worden gezien. Dat is de kracht van LinkedIn! Dit helpt om jouw netwerk op te bouwen en vergroot je kansen om opgemerkt te worden door potentiële werkgevers.
10. Bereid je voor op de toekomst
Start vandaag nog met het opbouwen van jouw persoonlijk merk op LinkedIn – daar ga je lange tijd plezier van hebben. Als student zet je met je (afstudeer-) stages de eerste stappen op je carrièrepad, maar door nu al te starten met het bouwen van een persoonlijk merk, kun je jezelf al als een professional in jouw vakgebied neerzetten. En ben je een young professional, dan zullen jouw connecties het heel interessant vinden om jouw eerste stappen en ervaringen op werkgebied te volgen. Gebruik LinkedIn om een reputatie op te bouwen, geloofwaardigheid te krijgen en jouw kansen op succes in de toekomst te vergroten.
Het mag duidelijk zijn: ik geloof in de kracht van LinkedIn als het gaat om het opbouwen van een persoonlijk merk op LinkedIn voor studenten en young professionals. LinkedIn stelt je in staat om op een aansprekende, laagdrempelige manier jouw professionele vaardigheden, ervaringen en prestaties te laten zien. En door dat te doen kan je jezelf onderscheiden van andere studenten en young professionals, opvallen bij potentiële werkgevers en jouw kansen op succes in jouw vakgebied vergroten. En je gaat merken dat het ook nog eens gewoon leuk is! Als je het leuk vindt om op de hoogte te blijven en plezier haalt uit professionele contacten met anderen leggen en onderhouden, dan is LinkedIn jouw go-to platform.
We geven regelmatig workshops aan studenten en young professonials over personal branding. Zo maken we ze bewust van de kracht van personal branding en geven we ze tools om er gericht mee aan de slag te gaan.
Veel succes en graag tot ziens op LinkedIn!